OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
S rodinným klanem bratří Cavanaghů to v posledních letech vypadalo všelijak. Koncerty, kompilační CD a hledání vydavatele. Když pak začátkem roku došlo k definitivnímu ohlášení termínu vydání nového alba, napjaté očekávání mohlo začít kulminovat. Popravdě řečeno já osobně jsem od liverpoolských žádné drastické změny, a to včetně kvalitativních, neočekával. Nekonečné, téměř sedmileté přípravy a odkládání však mohly vyšponovat míru nároků na novou nahrávku do přehnaných výšin a nepochybně se tak v případě stálých posluchačů ANATHEMy i stalo.
„We’re Here Because We’re Here“ myslím vcelku zdařile popisuje současné dění uvnitř kapely i její prezentaci směrem k posluchačům. Ambice deklarované drastickým stylovými změnami z druhé poloviny devadesátých let jsou pryč a místo toho tu máme hudební těleso snažící se nastartovat novou etapu své existence. Pomoct mu k tomu může i recyklace vlastních nápadů z minulosti, na které více než výrazně upomíná rytmický motiv z úvodní „Thin Air“. Vzpomínáte si na výtečnou přímočarou hitovku „Closer“ z předchozího alba? Nutno však okamžitě dodat, že ANATHEMA se od hranice sebevykrádání stále drží v dostatečně bezpečné vzdálenosti.
Z posluchačského hlediska až nebývale přívětivý rozjezd desky symbolizuje dvojice rychlejších skladeb „Thin Air“ a „Summernight Horizon“, chrlící chytlavé motivy a silné melodie. Na poměry liverpoolských poměrně netradičně optimistické písně však časem zcela v duchu tradice přenechávají pole působnosti pro nostalgické a zasněné nálady, přičemž se dokonce najde prostor i pro nefalšovaný a velmi vkusný cajdáček („Dreaming Light“). Osobně jsem si nahrávku krátce po prvním poslechu rozdělil na dvě poměrně kontrastní poloviny. Zatímco tu první, symbolizovanou kromě již vzpomenutých úvodních tří písní, doslova zdobí velmi zdařilý a lehce rozverný pěvecký duet Vincenta Cavanagha a Lee Douglas, jíž se nyní dostává dostatek zaslouženého prostoru. Její party bezpochyby pomohly výrazně oživit nejednu skladbu a navíc v těch pravých okamžicích poskytují první pomoc občas trochu nejistému vokálu Vincenta. Emocionálně vyhrocenou „Angels Walk Among Us“ , která po nenápadném startu exploduje ve své druhé části, považuji za dělící čáru oněch dvou polovin a zároveň i za pomyslný vrchol alba, po němž sice nepřichází žádný strmý kvalitativní sešup, nicméně se v následujících chvílích ANATHEMA začínají trochu utápět v pseudozasněných kompozicích a občas až přehnaně unylém písničkářství („A Simple Mistake“, „Universal“).
Pro mnohé bude nepochybně lákadlem, či pozitivem, že finální mix měl na starosti Steve Wilson, nicméně já se u jeho prací z poslední doby nemůžu zbavit pocitu uniformity a to, že taková „Get Off, Get Out“, byť jinak poměrně vydařená, by klidně mohla být na kterémkoliv albu PORCUPINE TREE z posledních let, je už poměrně rušivým elementem. Tohle však patří mezi čistě subjektivní záležitosti, která zřejmě pro mnohé nebude mít v otázce hodnocení novinky ANATHEMy zásadní vliv.
Album, které možná po těch letech působí až příliš „obyčejně“ a předvídavě, je zároveň albem, které vrací liverpoolské zpátky do hry a které s největším pravděpodobností bude mít pro skupinu hlavně návratovou úlohu, jinými slovy v duchu jeho názvu dát vědět, že „jsme ještě pořád zde“. Album, které i přes některé momenty skladatelského tápání svojí kvalitu má a dokonce se může pochlubit i nejedním vynikajícím momentem. Angličané zjevně ještě neřekli poslední slovo a díky jejich příjemné novince tak opět vzniká prostor pro očekávání těch dalších. Jen věřme, že to zase nepotrvá 7 let.
ANATHEMA se po necelých sedmi letech připomínají s deskou, která sice nikterak nešokuje, ale na druhou stranu příjemně potěší.
7 / 10
Vincent Cavanagh
- vokály, kytary
Daniel Cavanagh
- kytary, vokály, klávesy
Les Smith
- klávesy
Jamie Cavanagh
- basa
John Douglas
- bicí
Lee Douglas
- doprovodné vokály
hosté:
Dave Stewart
- smyčcové aranže
Ville Valo
- zpěv
1. Thin Air
2. Summernight Horizon
3. Dreaming Light
4. Everything
5. Angels Walk Among Us
6. Presence
7. A Simple Mistake
8. Get Off, Get Out
9. Universal
10. Hindsight
The Optimist (2017)
Distant Satellites (2014)
Weather Systems (2012)
Falling Deeper (orchestrální album) (2011)
We're Here Because We're Here (2010)
Hindsight (kompilace) (2008)
A Moment In Time (DVD) (2006)
Were You There? (DVD) (2004)
A Natural Disaster (2003)
A Vision Of A Dying Embrace (DVD) (2002)
Resonance 2 (kompilace) (2002)
A Fine Day To Exit (2001)
Resonance (kompilace) (2001)
Judgement (1999)
Alternative 4 (1998)
Eternity (1996)
The Silent Enigma (1995)
Pentecost III (EP) (1995)
Serenades (1993)
Crestfallen (EP) (1992)
Datum vydání: Pondělí, 31. května 2010
Vydavatel: Kscope Records
Stopáž: 60:26
Produkce: ANATHEMA
mix: Steven Wilson
mastering: Jon Astley
Příjemná deska, do které se sbíhají siločáry minulosti ohraničené přelomovou deskou "Eternity". Křehká, éterická a nápadně lineární nahrávka, ze které vyčnívají především některé melodické nápady podkreslené orchestrem a pak kolegou Thornem zmíněný závěr – v něm jako by to lehké ezoterické tápání Angličanů dostalo pevný řád a semknutost, mizí opakování a bezbřehé duchovní inkantace úvodu a hudba ANATHEMY dostává jasnou tvář. Nicméně i to počáteční bloudění pavučinami akustiky a křehkých popěvků má cosi do sebe, přinejmenším je to chytlavé a neobyčejně přívětivé k posluchači. ANATHEMA se celkem odvážně rozpouští ve vodách, kde ale pluje spousta dravých štik – a cosi mi říká, že Cavanaghova skupina by se mnohem více potřebovala semknout kolem pevného bodu než přeměňovat na čirou hudební energii.
Prvé zoznámenie s novinkou ANATHEMY je veľmi príjemné prekvapenie. Značné vycúvanie zo slepej uličky naznačenej albumom "A Natural Disaster" si zaslúži pochvalu, prvá polovica albumu odsýpa príjemne, zapamätateľne, nápadito. Éterický motor však začne mierne haprovať, akonáhle doňho začne s druhou polovicou prúdiť o kúsok viac ezoteriky a gýča, ako by bolo ideálne.
ANATHEMA je už nejaký ten rok objektívne B-čková kapela, čo jej však paradoxne tvorivo prospieva - s nijako vysokými očakávaniami si dokázali Cavanaghovci poradiť vždy hravo a album "We’re Here Because We’re Here" je v tomto ohľade ešte lepší než jeho radový predchodca z roku 2003. Víťaz Championship je viac než posledné mužstvo v Premier League.
Neuveriteľných sedem rokov naplnených peripetiami všetkého druhu uplynulo od vydania "A Natural Disaster" - albumu, ktorý si v diskografii liverpoolskeho sextetu s odstupom času drží vcelku lichotivú priečku.
Po tak dlhej štúdiovej pauze vychádza mimoriadne neambiciózne nazvaná "We're Here Because We're Here" prirodzene hlavne z koncertnej podoby ANATHEMY, definovanej prenikaním unplugged a "symfonických" prvkov a ešte výraznejším čerpaním zo štyridsať rokov starých inšpiračných zdrojov (začuť však aj vplyv PORCUPINE TREE, ktorým ANATHEMA predskakovala; Steven Wilson navyše k zvuku nahrávky priložil ruky).
Košaté aranže tichších, intímnejších skladieb sa však nepodarilo dramaturgicky skrotiť a doska sa hlavne v prvej polovici utápa v repetitívnych plochách, korunovaných opäť nepríliš istým spevom Vincenta Cavanagha, našťastie viac než zriedka dopĺňaným sympatickou Lee Douglas, ktorá do skupiny priniesla skutočnú spevácku kvalitu. Najlepším príkladom je "Everything": spočiatku príjemne "porcupinovská" skladba znie polovicu stopáže ako outro či akási ezoterická mantra - "'Cos everything is energy and energy is you and me is everything is energy and you and me".
Až v samom závere sa "We're Here Because We're Here" rozbehne a gradáciou vo finálových "Universal" a "Hindsight" naznačí, že šanca na ukončenie tápania existuje; snáď sa ANATHEME morové rany vyhnú. Táto nahrávka však zrejme ostane len konsolidačnou doskou, symbolickým novým štartom.
Mňam
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.