OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Upřímně bych se podivil, kdyby snad měl někdo FREEDOM CALL zafixované jinde, než v melodických končinách speed metalového království. Lhostejno kde přesně (mnozí teď určitě pomysleli na balancování na jeho okraji, jen tak tak dělícím kapelu od pádu do propasti mrtvých kolovrátků a chorobného stereotypu), nicméně jednoznačně právě jen a jen u rychlých kytar, výrazných kláves a optimismu na rozdávání. Je to samozřejmě logická a jediná správná úvaha – tahle kapela zkrátka ani neumí být jinou. Jistojistě z toho proto pramení různé posluchačské emoce, jejichž negativní proud ovšem mě osobně do té doby, dokud bude kapela schopná napsat alba typu „Legend Of The Shadowking“, bude nechávat absolutně v klidu.
Zhudebněný příběh Ludvíka II., krále bavorského, je totiž klasickým albem FREEDOM CALL, které si na nic jiného nehraje, nic jiného nepředstírá, a ruku v ruce s tím si dokáže udržet únosnou (ba mnohdy i více) invenční úroveň. Více než dvacet let po speed metalové revoluci a více než dlouho poté, co se dalo zkonstatovat, že tenhle styl už nejspíš řekl vše podstatné, dodejme. Ale to je právě to podstatné, neboť osloví-li vás podobná nahrávka v roce 2010 (samozřejmě s tím, že už máte něco málo naposloucháno), je pravděpodobné, že na ní něco bude.
Album samotné je jako procházka po rozlehlém a rozkvetlém zámeckém parku krále Ludvíka, při níž se sem tam lehce změní klimatické podmínky. Většinou svítí sluníčko, ve vzduchu je cítit nadcházející léto a lehkost pozemského bytí je tak snesitelná, až se vám z toho zatočí hlava. Občas ale slunce zakryje těžký dešťový mrak, aby tu všeovládající pozitivní náladu tak trochu srazil na kolena. Ne na dlouho, ale tak, aby bylo důsledně cítit razanci této (dočasné) změny. Chris Bay a Dan Zimmermann (mimochodem, podle některých zpráv naposledy v řadách FREEDOM CALL) to zkrátka mají pevně v rukách, takže je tu rázem spousta okamžiků, u kterých stojí za to se v té klasické speed metalové náladě pozastavit. Velmi silný je úvod alba (plus typově podobná „Remember“), kde se to v prvních čtyřech skladbách jen hemží stylovou řemeslností, podanou ovšem navýsost fundovaně, takže výsledný dojem se velmi rychle stane nezaměnitelným. Znamenitě jsou dokreslovány nálady jednotlivých textových témat a prakticky všudypřítomná „růžová“ nálada, umocněná charakteristickou Bayovou barvou hlasu, to jen podtrhuje. Podstatně vážnější stránku věci reprezentují zejména temná „Dark Obsession“ a ještě temnější „The Darkness“, v nichž je rovněž k mání zásadní kus skladatelské duše. Ta se nakonec předvede ještě v jednom výjimečném okamžiku na samotném konci hracího času alba, a sice ve skladbě „Perfect Day“, přesně reprezentující svůj název. Navzdory němu nicméně dokonale zapadá do závěru konceptu alba, a působí skutečně jako kdyby byla autorem napsána po vypití celé lahvičky potterovského Felix Felicis.
V nevyjmenovaných zbylých skladbách pak už zbytečně vítězí patos a bezradnost zejména v refrénech (i když vtipný podtext „Kingdom Of Madness“ na téma Ludvíkových divokých projížděk na koni za úplňku, ironizující ve své rockové stavbě obligátní oslavné ódy na jízdu na motoroce či na čemkoliv motorem vybaveném, má dozajista svůj půvab), což ovšem jen dokresluje příchuť FREEDOM CALL na tomhle albu. Na nic jiného si nehrají, nic jiného nepředstírají, jen jsou prostě sami sebou. A to je, vzhledem k nápadům, které stále ještě mají, moc příjemné zjištění.
Jak znít stále důstojně aneb speed metaloví FREEDOM CALL na svém šestém studiovém albu.
7,5 / 10
Chris Bay
- zpěv, kytara
Lars Rettkowitz
- kytara
Samy Saemann
- baskytara
Daniel Zimmermann
- bicí
1. Out Of The Ruins
2. Thunder God
3. Tears Of Babylon
4. Merlin - Legend Of The Past
5. Resurrection Day
6. Under The Spell Of The Moon
7. Dark Obsessions
8. The Darkness
9. Remember
10. Ludwig II. - Prologue
11. The Shadowking
12. Merlin - Requiem
13. Kingdom Of Madness
14. A Perfect Day
Land Of The Crimson Dawn (2012)
Legend Of The Shadowking (2010)
Dimensions (2007)
The Circle Of Life (2005)
Live Invasion (2004)
Eternity (2002)
Crystal Empire (2001)
Silent Empire (EP) (2000)
Taragon (MCD) (1999)
Stairway To Fairyland (1999)
Demo (1998)
Vydáno: 2010
Vydavatel: SPV/Steamhammer Records
Stopáž: 56:36
Produkce: Tommy Newton
Studio: FC Studios, Norimberk
-bez slovního hodnocení-
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.