OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
KORN dokázali obdivuhodně dlouho zůstat na vrcholu, hledat nové cesty, vyvíjet se, experimentovat. Dnes patří právem mezi historicky nejúspěšnější metalové kapely s miliony prodaných alb a celosvětovou popularitou. Nic však netrvá věčně. Každého umělce jednou postihne útlum a vyčerpání se začíná projevovat i u KORN. Jako první odpadl kytarista Brian Welch a nedlouho po něm se z kapely poroučel i původní bubeník David Silveria. Poslední bezejmenná studiová deska i přes velké umělecké ambice úspěch nepřinesla a poté, co turné k „Untitled“ absolvovali z původní sestavy již pouze Davis a Fieldy, vyústila koncem roku 2008 krize v přerušení činnosti.
KORN se však nečekaně rychle hlásili na scénu zpět a pro návrat si zvolili populární slogan -„návrat ke kořenům“. Dle informací kapely se tento návrat netýká ani tak hudebního stylu, jako spíše přístupu k muzice samotné. Hlavním cílem při nahrávání „KORN III – Remember Who You Are“ bylo po všech těch platinových deskách a vyprodaných stadionech, připomenout si své začátky a důvody, proč se jako kapela rozhodli dělat muziku. Pokusit se v podobných podmínkách jako před patnácti lety, bez studiových efektů, elektroniky a jiných pomocníků společně složit a nahrát jednoduchý úderný materiál. Na pomoc si pozvali starého známého Rosse Robinsona, který první dvě alba kapele produkoval a ví tedy velmi dobře, jací tenkrát KORN byli. A jaký je výsledek terapie?
Začátek je výborný. Mohutná „Oildale(Leave Me Alone)“ je otvírák jako hrom. Zabijácký riff a odhodlání v hlase Johnatana Davise dávají tušit, že KORN to myslí vážně. Jednoduchá hitová skladba s monstrózní pěveckou linkou se valí nekompromisně vpřed a je velmi nakažlivá. Druhá „Pop And Pill“ pokračuje v nastoupeném směru, zajímavé kytary a skočná rytmika baví. Nový KORN zní jednoduše, přímočaře, bez studiových kudrlinek, ale také dost předvídatelně. „Fear Is The Place To Live“ ještě podrží výborný zpěv, ale počínaje čtvrtou „Move On“ jde kvalita dolů a nastupuje nepříjemný pocit zklamání. Vrátil se praskající zvuk Fieldyho basy, ale jeho divoký perkusivní styl je vytažený (nejspíše záměrně) až moc a spolu s výraznými bubny často přehlušuje kytary. Kytarista Munky jakoby si na tomto albu vybíral oddechový čas, jeho riffy jsou z valné části překvapivě nevýrazné a pouze doprovodné. Kapela na desce střídá typické houpavé razantní rytmy s melodickými refrény nebo s klidnějším vybrnkáváním, ale absentují zajímavé nápady, které by vás nutily vracet se k této desce častěji. „Move On“ nebo „Let The Guilty Go“ jsou tradiční nu-metalové věci s výrazným refrénem a skočným rytmem, které by možná obstály v playlistu COCOTTE MINUTE nebo EKTOMORF, ale od věhlasných KORN se prostě čeká víc. Z druhé poloviny alba vyčnívá pouze „The Past“, kde kapela pracuje s dynamikou, tichá sloka postupně nabírá intenzitu a graduje v silném melodickém refrénu. Radost ale nevydrží dlouho, neboť následující tři skladby „Never Around“, Are You Ready To Live?“, „Holding All These Lies“ jsou utrpení a spolu s pátou „Lead The Parade“ asi nejvíce odhalují trápení současných KORN, kteří se snaží recyklovat dříve použité postupy, ale tentokrát to prostě až na několik málo vyjímek nefunguje.
KORN se na novince„III – Remember Who You Are“ snaží zahrát stejně jako na prvních albech, ale návrat ke kořenům se nedaří a výsledek má blíže k revivalu než k originálu z první poloviny devadesátých let. Album zachraňuje Johnatan Davis, jehož zpěv je od „Unplugged“ opět o úroveň výš, ale v kontextu s předchozí tvorbou obstojí maximálně tři věci. Tradiční rukopis této kapely zůstal zachován, ale současní KORN mají hodně daleko ke kapele, která natočila klenoty „Follow The Leader“, „Issues“, „Untouchables“, nebo „See You On The Other Side“. V porovnání s těmito stylotvornými záseky je nové album průšvih a ona cesta ke kořenům se zpětně jeví jako sázka na jistotu v situaci, kdy už kapela nevěděla kudy dál.
Avizovaný návrat ke kořenům se nedaří. KORN se i přes velkou snahu ke svým prvním albům přiblížit nedokázali, i když se snažili zahrát podobně.
5,5 / 10
Jonathan Davis
- zpěv
James „Munky“ Shaffer
- kytara
Reginald „Fieldy“ Arvizu
- basa
Ray Luzier
- bicí
1. Uber-time
2. Oildale (Leave Me Alone)
3. Pop a Pill
4. Fear Is A Place To Live
5. Move On
6. Lead The Parade
7. Let The Guilt Go
8. The Past
9. Never Around
10. Are You Ready To Live?
11. Holding All These Lies
The Serenity Of Suffering (2016)
The Paradigm Shift (2013)
The Path Of Totality (2011)
III – Remember Who You Are (2010)
Untitled (2007)
Unplugged (2007)
Live & Rare (2006)
See You On The Other Side (2005)
Greatest Hits Vol. 1 (2004)
Take A Look In The Mirror (2004)
Untouchables (2002)
Issues (1999)
Follow The Leader (1998)
Life Is Peachy (1996)
Korn (1994)
Vydáno: 2010
Vydavatel: Roadrunner
Stopáž: 44:42
Produkce: Ross Robinson
Určite ide o rozporuplnú a miestami dosť rozpačitú dosku. Patrím k tým fanúšikom KORN, ktorí uprednostňujú vývoj a experimentovanie - "Untouchables" a "See You On The Other Side", to sú presne KORN, akých mám rád. V tomto smere novinka dosť evokuje obdobne zvláštny pokus z roku 2003, keď sa naši zlatí chlapci potrebovali pozrieť do zrkadla.
V každom prípade však nejde o nejakú katastrofu. Nový album ponúka dostatok zaujímavých momentov a pasáži, ktoré dokážu zaujať - nech sa už na tieto pokusy štyridsiatnikov objaviť v sebe energiu spred dvadsiatich rokov pozeráte akokoľvek kriticky.
-bez slovního hodnocení-
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.