OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Dámy a pánové, pozor! Nejočekávanější album tohoto roku je tu. Parta kanadských podivínů nám předhazuje další výplod své kuriózní představivosti a opět provokativním způsobem nastavuje zrcadlo všem progresivně zaměřeným speed-heavy-thrash virtuosům. Připravte se na do krajnosti dovedené pidlikačky stylu FATES WARNING či DREAM THEATER, které jsou zajímavě prolnuty s dnes tak populární nepravidelností a sekanými kytarami. Korunu všemu nasazuje pravověrně heavymetalový ječák z kategorie IRON MAIDEN nebo QUEENSRYCHE. Takto expresivně až vtipně pojatá, nekonečným sólováním zpitvořená šílenost, je pro jistotu ještě nakopnutá maximální rychlostí a zahraná s odzbrojující zručností.
Jenže, jak se říká „kdo s čím zachází, s tím také schází“. Z alba je cítit, že PROTEST THE HERO chtěli za každou cenu překonat mistrovské kousky „Kezia“ a „Fortress“ a ponořili se do té „progresivity“ až zbytečně hluboko. Kapela ukazuje, jak se zdokonalila v technice a rychlosti, ale na „Scurrilous“ trochu chybí screamo/punkové refrény, divoké mathcore výpady a dětinská rozpustilost, které byly důležitou součástí předchozích nahrávek. Kanaďané trochu potlačili svoje hardcore/punkové geny a aktuálně jsou mnohem blíže klasicky metalovému pojetí věci, což je trochu změna, ale neznamená to automaticky, že k horšímu. Na albu je stále dostatek úžasných zvratů a skladby jako „C´est La Vie“, „Tapestry“ nebo „Sex Tapes“ jen podtrhují renomé souboru a podporují fluidum unikátního zjevení.
Problematické ovšem je, že kapela tentokrát příliš tlačí na pilu.„Scurrilous“ je natlakovaný koncentrát a trochu mu schází přehledné, melodické vsuvky, které by jej trochu naředily. Všechny fígle a parádičky jsou skryté pod intenzivní, prakticky celých 44 minut trvající palbou, což je škoda, neboť když přijde na řadu jeden z mála melodických momentů v „Tapestry“ a Rody Walker přeběhne svým neuvěřitelným hlasem přes oktávy, téměř se mi zastaví srdce.
V současnosti lze najít na scéně pár kapel snažících o podobně dravý a nevázaný dojem (THE HUMAN ABSTRACT, THE FALL OF TROY, AFTER THE BURIAL), ale naši Kanaďané proti nim mají dvě zásadní výhody. Tou první je zpěv. Rody Walker patří beze srandy mezi světovou extratřídu. Za druhou lze považovat fakt, že i přes ty pološílené motanice, které ze sebe PROTEST THE HERO neustále sypou, neztrácejí ani na okamžik razanci, odpich a tah na branku. A to je prosím zásadní trumf, kterým tato kumpanie přebije většinu své „progressive-metal-core“ konkurence.
PROTEST THE HERO jsou jako autista. Uzavřený ve svém světě nedbá, že mládež se baví a pamětníci si ťukají na čelo. Nezájem. On řeší důležitější věci. Pokud ale tyto blázny začne brát metalový svět vážně, tak možná zjistí, že nám Kanaďané nadhazují vcelku seriózní cestu, po které by mohl pokračovat více jak dvacet let pozastavený thrash/speed metalový vývoj.
PROTEST THE HERO trochu potlačili své hardcore/punkové geny a vrhli se do náruče metalového boha, ale stále jsou to oni. Nenapodobitelní, osobití a dostatečně šílení.
8 / 10
Rody Walker
- vokály
Luke Hoskin
- kytara
Tim Millar
- kytara
Arif Mirabdolbaghi
- basa
Moe Carlson
- bicí
hosté:
Jadea Kelly
- vokály
Chris Hannah
- vokály
1. C’est La Vie
2. Hair-Trigger
3. Tandem
4. Moonlight
5. Tapestry
6. Dunsel
7. The Reign Of Unending Terror
8. Termites
9. Tongue-Splitter
10. Sex Tapes
Palimpsest (2020)
Volition (2013)
Scurrilous (2011)
Gallop Meets The Earth-Live (CD/DVD) (2009)
Fortress (2008)
Kezia (2005)
Vydáno: 2011
Vydavatel: Underground Operations
Stopáž: 44:18
Produkce: Julius Butty
Studio: Jukasa Studios, Ontario (Kanada)
Jedna z mala modernych metalovych uderiek, ktora len bezducho nekombinuje uz raz vymyslene, ale pridava nieco naviac. Great Job!!!
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.