OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Pred košickým koncertom legendy menom VOIVOD sa nám podarilo dohodnúť stretnutie s Awayom (vlastným menom Michel Langevin), osobou asi najpovolanejšou, hlavne s ohľadom na fakt, že väčšina pripravených otázok smerovala do minulosti kapely. Michel bol a aj stále je jedným z pilierov kapely. Žiaľ, jej druhý pilier v podobe gitaristu Piggyho sa nám už nikdy vyspovedať nepodarí. Tém bolo množstvo, Away sa pekne rozhovoril a nebyť blížiaceho sa začiatku akcie a odchodu kapely na večeru, bol by rozhovor ešte dlhší...
Už čoskoro by mal vyjsť živák „Warriors Of Ice“, v akej zostave ste ho nahrali a aké songy sa na ňom budú nachádzať?
„Warriors Of Ice“ vyjde oficiálne v júni tohto roku, ale tesne pred odchodom na turné sme mali možnosť zobrať so sebou asi tristo kusov priamo z linky, takže už si ho mohol vidieť aj tu v Košiciach. Nahrali sme ho v rovnakej zostave, v akej nás uvidíš aj dnes večer.
Dopočuli som sa, že pripravujete nový album, čo máme očakávať?
Áno, pracujeme na novom albume, z ktorého už máme hotové štyri skladby a ďalších päť je rozpracovaných. Jednu z nich zahráme naživo už o chvíľku.. Po návrate z turné, niekedy koncom mája a začiatkom júna, dokončíme rozpracované skladby a na jeseň sa vrátime späť do štúdia všetko zmixovať a zmastrovať. Album by mal vyjsť na jar roku 2012. Potom sa vrátime späť do Európy koncertovať.
Bude nový materiál autorským debutom vášho nového gitaristu (Dan Mongrain alias MARTYR), alebo ešte plánujete čerpať z Piggyho pozostalosti?
Všetok Piggyho materiál sme použili už na „Katorz“ a „Infini“, tým pádom nový album bude aj prvým Danyho autorským počinom.
Predstavte nám vášho nového gitaristu.
Dany prišiel do VOIVOD z montrealskej techno-death bandy MARTYR, je dlhoročný Blackyho známy, hrali spolu v rôznych projektoch. Sú zohratí a keď sme sa rozhodovali dať VOIVOD dokopy pre turné v roku 2008, tak voľba padla logicky na Danyho.
Čo hovoríte na názory niektorých fanúšikov, že po Piggyho smrti ste to mali zabaliť a že žijete už len z minulosti?
Po koncerte v Osle sme sa na afterparty bavili s fanúšikmi a tiež sa ma tam na to niekto opýtal. Odpovedal som, že to robíme práve kvôli nim. Taktiež radi cestujeme. Boli sme s VOIVOD skoro všade a všade nás privíta hŕstka skutočných, lojálnych fanúšikov. Nedokázal by som im len tak povedať, že končíme. Všade, kde sme doteraz v rámci turné od roku 2008 hrali, sa nám dostalo veľkej úcty a rešpektu. Zažiť to je veľmi výnimočný pocit a nedokázali by sme týchto ľudí zradiť. Vydaním nového albumu chceme nadviazať na Piggiho jedinečnosť, no uvidíme či sa nám to aj podarí – posúdenie necháme na vás, našich fanúšikov.
V roku 2005 vám vyšlo DVD „DVOD-1“, na ktorom sa nachádzala vaša tvorba z rokov 1983-1991. Neskôr mali vyjsť ďalšie dve DVD („DVOD-2“ a „DVOD-3“) s materiálom z vašej novšej histórie. Zatiaľ sme sa ich nedočkali, bude z toho ešte niečo?
Snažili sme sa dokončiť „DVOD 2“, ktoré bude mapovať obdobie s Ericom Forestom a tiež aj „DVOD 3“ z obdobia s Jasonom Newstedom, no išli sme na turné do Japonska, kde sme nahrali live DVD „Tatsumaki“. Potom sme sa venovali jeho produkcii a vydávaniu, tým pádom sa celý proces oddialil. Takže „DVOD 2“ a „DVOD 3“ sú ešte stále v produkcii. Kedy presne vyjdu, to netuším, ale určite sa ich dočkáme.
Jason Newsted. Je ešte členom VOIVOD?
Po vydaní „Infini“ nemohol nastúpiť na turné a ako sa sám vyjadril, cítil, že jeho misia vo VOIVOD skončila. Jason je stále členom rodiny menom VOIVOD, tak ako aj Eric Forrest, no myslím si, že sa mu už nechce hrať nielen s VOIVOD, ale všeobecne. Chcel, aby „Infini“ znel čo najlepšie. Splnil si svoj cieľ a odišiel.
Čomu sa venuje Jason dnes?
Niekedy v tej dobe začal maľovať abstraktné obrazy, čo mu naozaj ide. Viem, že stále hrá na basu, tuším, že dokonca nahral aj niečo s Ianom Gillanom z DEEP PURPLE.
Spomínaš si ešte na vaše začiatky?
Jasné, že si pamätám naše začiatky. Vidím sa niekde ďaleko na severe Kanady. Pamätám si zimu, sneh, fabriku. Ani raz som si nepomyslel, že sa raz objavím na Slovensku a budem tu aj hrať (smiech). Boli sme mladí a veľmi nás zaujímala muzika, hlavne v tom čase nová vlna punku a thrashu. Pamätám si na naše prvé svetové turné s CELTIC FROST v roku 1986 a s KREATOR v roku 1997. Boli to veľmi zaujímavé momenty v časoch thrashmetalového boomu.
V roku 1991 vás opustil basák Blacky, ktorý sa potom v roku 2008 k VOIVOD vrátil, prečo vtedy odišiel a čo ho nakoniec presvedčilo k návratu?
Presne by to vedel povedať iba sám Blacky, nijako zvlášť sme to nepreberali. Inak reaguješ na konkrétne situácie, keď máš dvadsať a inak, keď máš štyridsať. Nie sme už takí divokí a výbušní, ako sme boli kedysi. Tak nejako sa to stalo. Čo mohlo ešte zavážiť, bolo fakt, že prakticky od našich začiatkov v roku 1983 sme skúšali skoro denne, aj po skúškach sme trávili väčšinu času spolu. Dokonca sme spolu nejaké obdobie aj bývali - všetky štyri egá. Bolo to v nejakom apartmáne v Montreale. Ďalším dôvodom odchodu mohli byť pre Blackyho, ako aj pre Snakea veľké očakávania založené na našej značnej popularite a následné sklamanie prameniace zo slabého predaja „Nothingface“ a „Angel Rat“. Ale aj to sa kapelám stáva.
Po Snakeovom odchode v roku 1994 doplnil kapelu spevák a basák Eric Forrest, kde ste naňho natrafili a prečo ste po ňom siahli aj napriek tomu, že jeho hlas a štýl spievania bol natoľko odlišný od dovtedajšej tváre VOIVOD?
Po Snakeovom odchode prestal VOIVOD existovať. No po roku sme si s Piggym zavolali a rozhodli sme sa znova niečo podniknúť - vrátiť sa späť k našim tvrdším koreňom. Tak sme s Piggym začali písať hudbu v štýle „Killing Technology“. Hľadali sme niekoho, kto by nahradil Snakea aj Blackyho. Cez nášho manažéra sme našli Erica. Po niekoľkých skúškach sme zistili, že hrá štýlom podobným SEPULTURE, čiže perfektne zapadol do našich plánov. Nahrali sme zopár demonahrávok, pričom názor vydavateľstva bol taký, že to bolo príliš tvrdé a dali od nás ruky preč. Tým pádom nám povolili voľný predaj tohto materiálu, čo bolo fajn, pretože sme neboli viazaní žiadnou zmluvou.
Ako sa dnes s odstupom pozeráš na obdobie VOIVOD s Ericom za mikrofónom?
Boli to veľmi dobré časy. Veľmi veľa sme koncertovali, no a čím viac si na cestách, tým skôr sa ti môže aj niečo stať, čo sa aj stalo v Nemecku (autonehoda na nemeckej diaľnici v roku 1998, poznámka autora). Eric bol v nemocnici asi rok, čo sa aj odzrkadlilo na kapele. Museli sme stopnúť naše aktivity na celý ten čas. Okrem tejto nepríjemnosti to boli naozaj fajn časy a zážitky.
Pred časom som robil rozhovor s Ericom a on mi o vtedajších udalostiach hovoril, že ste v tej dobe ukončili existenciu VOIVOD a následne bol veľmi prekvapený, keď ste sa objavili so Snakeom a Jasonom.
Scenár bol podobný tomu predtým. Počas našej kariéry bol VOIVOD viackrát iba v zostave so mnou a s Piggym, prípadne nebol vôbec. Takže asi po roku a pol sme mali v pláne znova niečo začať. Dali sme sa dokopy so Snakeom a pribrali sme Jasona. Po Piggyho smrti sme vydali „Katorz“ a znova sme stopli VOIVOD. V roku 2008 sme si znova zavolali so Snakeom a zas dali dokopy VOIVOD. Pokiaľ budeme vládať hrať a cestovať a ľudia nás budú chcieť, vždy s radosťou zahráme. Veď prečo nie?!
Eric taktiež spomínal, že ste tesne pred jeho odchodom mali pripravený materiál na nový album, nechystáte sa tento materiál niekedy znovu vytiahnuť na svetlo a vydať?
Keď bol Eric v nemocnici, Piggy a ja sme napísali materiál pre nový album. Urobili sme demonahrávky dvanástich skladieb, nahrali sme aj basové party. Po Ericovom uzdravení sa znovu nahrala basa a Eric doplnil aj spev. Boli sme pripravení ísť náhrávať do Chicaga a následne aj vydať album, ale nakoniec sme sa s Piggym rozhodli ukončit všetky aktivity týkajúce sa VOIVOD. Ja som v tom čase pracoval pre spoločnosť, čo robí animácie do vyučovacích DVD. Piggy bol osvetlovačom v divadle v Monreale. Neskôr nám ale samozrejme muzika začala chýbať a nakoniec, ako som už spomínal, sme sa dali dokopy so Snakeom.
Vydáte niekedy tento materiál?
Áno, nájdete ho na „DVOD 2“, ale iba ako demonahrávku. Neplánujeme ho znovu nahrávať a vydať ako LP alebo CD.
Vráťme sa späť do súčasnosti. Ako prebieha turné, na ktorom práve ste, a kde ste sa dočkali najšialenejšieho prijatia?
Najšialenejšie bolo privítanie v Aténach. Nič také som pretým nevidel. Bol to najbláznivejší dav za celú moju skoro tridsaťročnú kariéru. Z ďalších spomeniem Santiago de Chile, Mexico City, Hamburg, Tokio. Všade sme sa dočkali úžasného privítania, ale na niektorých miestach je to priam neuveriteľné.
Čo robíš radšej, koncertuješ alebo nahrávaš v štúdiu?
Veľmi dobre sa mi nahrávalo v San Francisco s Jasonom.
Okrem hudby sa venuješ aj grafike. Je pre teba grafika skôr zábava, alebo ide o potrebu vyjadriť tvoj umelecký potenciál aj inak ako hudobne?
Pre mňa je kreslenie ďalšou možnosťou, ako sa vyjadriť, ale je to aj spojené z hudbou, hlavne u VOIVOD. Robím aj covery pre iné kapely, kreslím do sci-fi kníh, navrhujem tričká, tvorím animácie atď. Na jednej strane je to zábava, no na strane druhej je to aj biznis. Predávam svoje kresby aj online, pričom táto forma predaja je asi jedna z najúčinnejších.
Pred časom ti vyšla kniha s tvojimi grafikami „Worlds Away“, ako si s ňou spokojný?
Som spokojný, predáva sa skvele. Je v ponuke na stránke VOIVOD. Momentálne už pripravujem aj druhú knihu. Keď sme na turné, tak v každom meste niečo nakreslím.
Vraj si fanúšikom konšpiračných teórií, je to pravda?
Dobrá otázka. Nie som veľmi konšpiračne založený, ale mám rád konšpiračné teórie, kvôli námetom pre VOIVOD. Odzrkadlilo sa to hlavne na „Negatron“ a „Phobos“. Vtedy som takpovediac začínal s internetom a množstvo informácii a rôznych konšpiračných teórií ma natoľko ohúrilo, že som musel napísať niekoľko skladieb.Vo svete je strašne veľa nepravdivých informácií, poloprávd, ani nevieš čomu máš veriť. Napríklad, keď sme boli v Paríži, dozvedeli sme sa, že Usáma bin Ládin je mŕtvy. Veriť? Neveriť? A keď už veriť, tak komu? Aj nová skladba, ktorú dnes v Košiciach zahráme, je o tom, aké je ťažko povedať, čo je a čo nie je pravda.
Čo si myslíš o teórii, že katastrofa WTC dvojičiek bola vlastne dielom vlády USA?
Neviem sa k tomu nejako kompetentne vyjadriť, ťažko povedať. Veľa sa o tom rozprávame aj v tourbuse počas turné. Neviem posúdiť, či je niekto vo vláde naozaj taký zlý, že by dokázal len tak zabiť tritisíc ľudí a ešte svoj podiel tak úspešne utajiť. Je v tom príliš veľa poloprávd a nejasností. Ľudia, ktorí robili rôzne dokumentárne filmy o tomto útoku, či už na podporu týchto teórií alebo na ich vyvrátenie, robili zároveň aj hlboký prieskum tejto udalosti, ja som ho nerobil. Takže nakoniec môžem povedať len toľko, neverím konšpiračným teóriám, ale sú pre mňa veľmi zaujímavé.
Keďže sme už vyčerpali čas, položím ti už len jednu otázku na odľahčenie. Vieš o tom, že na Slovensku teraz prebiehajú majstrovstvá sveta v hokeji a práve dnes hrá zápas Kanada s Rusmi?
Nie, nezaujímam sa o hokej a ani neviem, že sa dnes hrá tento zápas. Ale pamätám si z 80. rokov, aký sa vtedy urobil rozruch okolo série zápasov s Ruskom. Bolo to všade.
Fotografie: oficiálne stránky skupiny a autor rozhovoru
Preklad: Jozef Balogh
The Wake (2018)
Target Earth (2013)
Infini (2009)
Katorz (2006)
D-V-O-D-1 (2005)
Voivod (2003)
Voivod Lives (2000)
Kronik (1998)
Phobos (1997)
Negatron (1995)
The Outer Limits (1993)
Angel Rat (1991)
Nothingface (1989)
Dimension Hatröss (1988)
Killing Technology (1987)
Rrroooaaarrrr! (1986)
War and Pain (1984)
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.