OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Angažování protřelého producenta, pověstného svou schopností „udělat“ jakékoliv album, daleko dopředu autorské řeči o tom, že fanouškové tohle album stejně nepochopí, a případně též odbarvení ústředního umělce, který si vždy potrpěl na tmavou, to mi vždycky signalizuje jedno jediné – být sakra ve střehu. Dvojnásob pak v případě HAMMERFALL, kteří se od minulého, velmi nemastného alba „No Sacrifice, No Victory“ již zdáli býti téměř balancujícími na samotné hraně smyslu své existence.
Čili nastal nejvyšší čas něco s tím udělat, řekli si nejspíš hoši od švédského stolu, a zařídili se podle toho. Chvályhodný krok, o tom žádná, vždyť jemu podobné (a tím pádem pochopitelně i relativně „odvážné“) v minulosti vylepšily reputaci nejednomu kovovému bratrstvu. Vymyslela se tedy nová „zombie“ koncepce, proces jakéhosi „zinfekčnění“ celé skupiny a jejího projevu a do role producenta byl proto pečlivě vybrán James Michael (SCORPIONS, MÖTLEY CRÜE nebo MEAT LOAF), od nějž byste práci s kapelou typu HAMMERFALL nejspíš nečekali, ale o to vyzývavějším se to zase celé jevilo.
Jenže pak album konečně vyšlo a s ním to celé prasklo. Kdepak producenti, oživlé mrtvoly a kysličník. Především rozum do hrsti to chtělo, nosánek dolů a spolu s tím si oprášit přístup k nápadům a skladatelské čerstvosti a obratnosti, kterou Švédové kdysi prosluli. Samozřejmě neříkám, že „Infected“ je na to konto nějakým albem desetiletí, ale v porovnání se slátaninou, která mu předcházela, je jako výkonný větrák, který si na sebe nasměrujete v parném, dusivém poledni horkého letního dne.
Výmluvnost bez okázalých gest je ostatně symbolizována hned zkraje, kde otvírák „Patient Zero“ mluví jasnou, příslušně potemnělou řečí zemitého riffu a děje, který nepostrádá hlavu ani patu. To samé se ovšem nezdaří následující „B. Y. H.“, ještě naposledy vás strašící provařeností věcí minulých. Po ní už to všechno ovšem konečně nabere ten správný směr. „One More Time“ je geniální singl, stavící na prostém rytmickém motivu, „Outlaw“ zase chytlavá kvapíková odpověď na něj, jíž jde především o obsah a nikoliv o formu. Balada „Send Me A Sign“, vypůjčená od maďarských veteránů POKOLGÉP, je kapitolou samou o sobě, neboť o současných kvalitách HAMMERFALL vypovídá pouze to, že zřejmě nejsou schopni napsat kloudnou pomalou skladbu, nicméně uvědomují si to natolik, že to jejím prostřednictvím veřejně připustí. Stará dobrá heavymetalová práce, to už je ovšem jiné kafe, a z ní se můžeme těšit hned v následujících položkách: příjemně skočné „Dia De Los Muertos“, nádherně vygradované „I Refuse“ s nečekaným Cansovým vzepjetím v refrénu a dalším pomyslným zápisem na vrub posluchačova dobrého vkusu v „666 – The Evil Within“, ozdobeným jednoduchými klávesami. Cestou víceméně neutrálních „Immortalized“ a „Let´s Get It On“ pak dokráčíme až k „Redemption“, majestátnímu kusu se znovu pečlivým klávesovým přibarvením, který se většinou objevuje v závěrech alb, aby je náležitě korunoval. Tento jeho podtón je zde pak zvýrazněn názvem skladby samotné, symbolizujícím to, co se HAMMERFALL na „Infected“ nakonec skutečně podařilo, a sice se doopravdy spasit.
A že nebylo třeba kolem toho nadělat tolik povyku? Inu, mně to nevykládejte…
Odvěký kladivářský maskot Hector byl prý čímsi infikován, a tak ho HAMMERFALL vyhnali z obalu nové desky. Byli to však především oni, kdo byl infikován, co si budeme povídat, a „Infected“ o tom naštěstí hovoří zcela otevřeně.
7 / 10
Joacim Cans
- zpěv
Oscar Dronjak
- kytara
Pontus Norgren
- kytara
Fredrik Larsson
- baskytara
Anders Johansson
- bicí
1. Patient Zero
2. B.Y.H.
3. One More Time
4. Outlaw
5. Send Me A Sign
6. Dia De Los Muertos
7. I Refuse
8. 666 – The Enemy Within
9. Immortalized
10. Let’s Get It On
11. Redemption
Hammer Of Dawn (2022)
Dominion (2019)
Built To Last (2016)
(r)Evolution (2014)
Gates Of Dalhalla (Live CD/DVD) (2013)
Infected (2011)
No Sacrifice, No Victory (2009)
Masterpieces (2008)
Steel Meets Steel - Ten Years Of Glory (Best Of) (2007)
Threshold (2006)
Chapter V: Unbent, Unbowed, Unbroken (2005)
One Crimson Night (Live CD/DVD) (2003)
Crimson Thunder (2002)
The Templar Renegade Crusade (EP) (2002)
Renegade (2000)
I Want Out (EP) (1999)
Legacy Of Kings (1998)
Glory To The Brave (1997)
Vydáno: 2011
Vydavatel: Nuclear Blast Records
Stopáž: 51:18
Produkce: Pontus Norgren, Oscar Dronjak a James Michael
Studio: Red Level 3 Studios, Nashville
Místo kýčovitého a veselého hevíku z přelomu milénia (proč ne), pokus o "temnou" atmosféru..Fujtajbl
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.