50M ZNAK - Nadechnout se
Trochu emařiny, trochu punkrocku a špetka indie melancholie. KOVADLINA řiznutá CARCIO RADIO. Ve výsledku celkem pozitivní vibe. Nová kapela se staronovými tvářemi a Banánem u mikrofonu. Hardcorovější MŇÁGA? Možná.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Třicet let je myslím dost dlouhá doba na to, aby se nad ní jen tak mávlo rukou. Možná i Rolf Kasparek (a tím pádem i samotní RUNNING WILD) si to myslí, každopádně jeho poslední činy o tom nic takového nevypovídají. A i kdybych třeba nakrásně pominul praktickou nečinnost kapely od posledního alba „Rogues En Vogue“ (2005), která tudíž prakticky celých posledních šest let ani nic nenahrávala, ani nekoncertovala (tedy s výjimkou právě prezentovaného vystoupení), nemůžu jednoduše jen tak přejít fakt, že dlouho prezentované a dlouho vyčkávané živé DVD s výmluvným názvem „The Final Jolly Roger“ je v tomhle směru jen velmi slabou náplastí pro všechny ty, jichž se odchod téhle kapely z prken, která znamenají svět, alespoň trochu (v dobrém) dotknul.
Ono totiž téměř dva roky čekat na DVD, na němž jsou slibovány hory doly, aby pak člověk obdržel prakticky jen koncertní záznam bez dalších za zmínku stojících bonusů (ani velmi drobné ústřižky z minulosti, ani rozsáhlý rozhovor vedený s Rolfem v jeho rodné němčině, jemuž zkrátka a dobře pořádně nerozumím, za takové rozhodně nepovažuji), to skutečně předmětnému počinu na úctě nepřidá. Technické problémy, které výrobu DVD potkaly, a které znamenaly ztráty důležitých audio dat ze zaznamenaného koncertu (takže se pak údajně muselo nutně improvizovat), by člověk ještě pochopil, ale ten zbytek už ne. Vždyť to proboha má být o oněch neustále omílaných třiceti letech a ne snad jen o jednom jediném koncertu, byť při významné příležitosti.
Nicméně je to bohužel tak. Poslední rozloučení RUNNING WILD rovná se prakticky pouhopouhému, byť velmi solidně provedenému záznamu jejich zhruba hodinu a půl čistého času trvajícího vystoupení ve Wackenu v roce 2009, když navíc původně byly slibovány hodiny dvě. To vše ve světle devět let starého živého alba „Live“, jež přineslo ve stejném CD/DVD formátu prakticky totéž. Samozřejmě, lišil se výběr skladeb (zde je přesně takový, jak si jej fanoušci na domovských stránkách kapely odhlasovali, takže k němu snad ani není co dodávat – osobně mě potěšila „Black Hand Inn“, „The Battle Of Waterloo“ či „Whirlwind“, zatímco například k již napotřetí živě prezentované „Purgatory“ již nemám slov), a lišili se i muzikanti, kteří ten který koncert s Rolfem a Matthiasem Liebetruthem (bicí) absolvovali. Ve Wackenu to konkrétně byl suverénní baskytarista Jan S. Eckert, zapůjčený jen pro tuto jedinou show z MASTERPLAN, a druhý kytarista Peter Jordan (alias PJ, spolupracující dodnes s Rolfem na jeho dalších projektech), po většinu času ostřížím zrakem sledující každý pohyb svých prstů na kytarovém hmatníku.
Podobně rozčarovaný jsem i z Rolfovy komunikace kompletně v němčině. Pokud se totiž v publiku nacházel někdo, kdo neuměl německy (jakože určitě ano a ne v zrovna zanedbatelném počtu), určitě z ní nebyl právě nadšený. Navíc když už pirátský kapitán v závěru děkoval všem fanouškům za všechno v oněch třiceti uběhlých letech, určitě měl alespoň pro tento okamžik zvolit angličtinu, protože vzpomínané desky a cédéčka si stoprocentně nekupovali a neposlouchali jen Němci. Alespoň, že sedmdesátitisícové wackenské hlediště plné šavlí a háků místo rukou si ničím z toho nenechalo samotný koncertní zážitek zkazit a i přes silný déšť, který se spustil od „The Battle Of Waterloo“, vytvořilo atmosféru, která, jak zřejmo, jako jedna z mála celé té původní myšlence skutečně odpovídala.
Kdybych já byl Rolf Kasparek a rozhodl bych se udělat tlustou čáru za svou životní kapitolou, asi bych se snažil být poněkud vynalézavějším.
6 / 10
Rock'n'Rolf
- zpěv, kytara
Peter Jordan
- kytara
Jan S. Eckert
- baskytara
Matthias Liebetruth
- bicí
1. Intro
2. Port Royal
3. Bad To The Bone
4. Riding The Storm
5. Soulless
6. Prisoner Of Our Time
7. Black Hand Inn
8. Purgatory
9. The Battle Of Waterloo
10. Der Kaltverformer
11. Raging Fire
12. Whirlwind
13. Tortuga Bay
14. Branded And Exiled
15. Raise Your Fist
16. Conquistadores
17. Under Jolly Roger
Blood On Blood (2021)
Crossing The Blades (EP) (2019)
Rapid Foray (2016)
Resilient (2013)
Shadowmaker (2012)
The Final Jolly Roger (DVD/2CD) (2011)
Rogues En Vogue (2005)
20 Years In History (2003)
Live (2002)
The Brotherhood (2002)
Victory (1999)
The Rivalry (1998)
Masquerade (1995)
Black Hand Inn (1994)
Pile Of Skulls (1992)
The First Years Of Piracy (The Best Of) (1991)
Blazon Stone (1991)
Wild Animal (EP) (1990)
Death Or Glory (1989)
Port Royal (1988)
Ready For Boarding (Live) (1988)
Under Jolly Roger (1987)
Branded And Exiled (1985)
Gates To Purgatory (1984)
Vydáno: 2011
Vydavatel: Golden Core/ZYX
Stopáž: 171 min.
RUNNING WILD - The Final Jolly Roger (DVD/CD)
Bonusy:
bootlegy, rozhovor.
Obraz: 16:9
Zvuk: Stereo 2.0
Nahráno: živě "Wacken Open Air", 30. července 2009
Koncert ako taký je skutočne vydarený, čo ale nie je žiadne prekvapenie, nakoľko si RW udržujú koncertnú formu konštantne počas celej svojej kariéry. Voči playlistu taktiež nemám vážnejšie námietky, obsahuje klasické povinné jazdy, na ktoré sa vždy dá stopercentne spoľahnúť. Trochu možno zamrzí absencia širšieho bonusového materiálu, čo by určite napomohlo k zvýšeniu pozitívneho dojmu z tohto rozlúčkového DVD. No nič, už nám zostáva len trpezlovo čakať na comeback za dákych 5 - 6 rokov.
Trochu emařiny, trochu punkrocku a špetka indie melancholie. KOVADLINA řiznutá CARCIO RADIO. Ve výsledku celkem pozitivní vibe. Nová kapela se staronovými tvářemi a Banánem u mikrofonu. Hardcorovější MŇÁGA? Možná.
Tahle britská parta si prostě musí vybrat co chce. Koncept, ve kterém střídáte mělký emotivní rock a temnou post metalovou vlnu šilhající po blackaze v konečném důsledku působí jako zmatlaný dort od Pejska a Kočičky.
Nesúhlasím úplne s kolegom Shnoffom, že „PowerNerd“ je „ezo“. Devinovej potrhlosti je v textoch síce dosť, no v prvom rade ide o priamočiary prog’n'roll, ktorý strhne a baví od začiatku až do konca. Ad koniec: na „Ruby Quaker“ sa už so Shnoffom zhodneme.
Devinovu sólovou tvorbu buď milujete nebo je vám lhostejná. Nenávidět Devina nějak nelze. PowerNerd je asi očekávatelný, vrstevnatý ezo prog opus, který potěšil, ale nijak mě na lopatky nepoložil. Kromě songu "Ruby Quaker" ovšem. To je šleha jako kráva.
Hvězda za rok třicetiletých Jezdců jakoby po druhém dechu na albu "Der Rote Reiter" (2017) znovu začínala blednout. Po ukrutné nudě z divného alba "The Divine Horsemen" (2021) je toto EP už druhou studiovou nahrávkou, ale stále se neděje nic vzrušujícího.
Finský prog-power metal, který vykresluje kouzelné melodie a nápadité kytarové a hlavně klávesové instrumentální variace. Jde o one-man projekt, to je i kámen úrazu, nevýrazný zpěv spíš ruší a syntetické bicí také nic moc. Škoda, jinak super poslech.
Letité vzývání nové Kingovy autorské tvorby je s aktuálním singlem snad již definitině na začátku svého konce, i když musím říct, že 5 let starý ojedinělý kus "Masquerade Of Madness" zněl poměrně výživněji. Tak snad to tak ale kompletní album nenechá.