OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Z prvních tří alb finské speedmetalové skupiny SONATA ARCTICA je zcela jasně identifikovatelný původ jejich členů a především jejich hudební vzor a inspirace – finští STRATOVARIUS. Ultrarychlé a melodické kompozice, vysoký vokál, velice schopný a rychlý kytarista, který se o sóla střídá s neméně rychlým klávesákem, a bubeník výkonný jako šicí stroj.
Všechny tyto prvky byly sice přítomny i na jejich čtvrtém a mimořádně zdařilém počinu „Reckoning Night“, na kterém se však skupina profilovala již poněkud odlišným způsobem. SONATA ARCTICA na něm ve své tvorbě zaznamenala nový posun, který jsem kvitoval vskutku s uspokojením. Mládenci z finského města Kemi ke svým základním poznávacím znakům přidali určitou potemnělost, částečně ubrali na rychlosti a více si pohráli s rozmanitými náladami. A na toto album navázala v roce 2007 nahrávka „Unia“. A musím říci, že úspěšně.
Kdybych měl použít hudebně-zahradnického přirovnání, uvedl bych, že na kmen STRATOVARIUS byl naroubován štěp BLIND GUARDIAN a synergickým výsledkem je košatý strom SONATA ARCTICA, který nabízí melodického metalu chtivým labužníkům skutečně lahodné a vitamínů plné ovoce. Už to zkrátka a dobře není ortodoxní speed metal z prvních tří alb.
Výhradním autorem hudby je zpěvák Tony Kakko a je poznat, že si se skladbami v rámci kompozičního procesu skutečně vyhrál. Jejich struktura je poměrně členitá, sbory byly posíleny, byli přizváni schopní hosté-instrumentalisté a ke slovu přišly i smyčcové nástroje (kolega Louža se dočkal – viz jeho recenze na „Reckoning Night“). Produkce a zvuk jsou vskutku excelentní. Začátek alba sice navazuje tam, kde skončilo to minulé, ale od čtvrté písně „It Won´t Fade se začínají dít věci, a to i přes unylý začátek čtvrté pomalé písně „Under Your Tree“.
Celé desce vévodí hlas zpěváka Tonyho Kakko, jenž společně se sbory místy vytváří až divadelní či muzikálovou atmosféru („Caleb“, „The Vice“, „My Dream´s But A Drop Of Fuel For A Nightmare“, „The Harvest“). Rovněž nelze pominout sóla kytaristy Janiho Liimatainena a klávesáka Henrika Klinkenberga, zejména jehož klávesy přispívají velmi významnou měrou k odlišným náladám písní. Pro Janiho Liimatainena bylo toto album rozlučkou v řadách SONATA ARCTICA a jeho další hudební krok (projekt CAIN´S OFFERING s Timem Kotipeltem za mikrofonem) jasně dokázal, která část tvorby SONATA ARCTICA mu byla bližší.
Výsledným efektem při poslechu „Unia“ je zajímavý paradox – nahrávka se vám líbí na první poslech, ale i při dalších posleších objevíte řadu dalších zajímavých vychytávek. Když odhlédnete od hlasu a zaměříte svou pozornost jen na hudbu, zjistíte, že se tam stále něco děje. Oproti svému předchůdci, na kterém je každý song snadno poznatelný, působí „Unia“ mnohem ucelenějším a sevřenějším dojmem, hýřícím množstvím nápadů. Ne nadarmo bylo na základě názorů členů kapely pojmenováno „Unia“, což je údajně finský výraz pro „sny“. Myslím, že je skutečně s mírnou nadsázkou splněným snem otevřenějšího fanouška melodického metalu.
Album působí v diskografii SONATA ARCTICA jako tuctová spolužačka, které jste si na škole moc nevšímali, ale na kterou na srazu po deseti letech nestačíte valit bulvy, jak vykvetla do krásy.
9 / 10
Tony Kakko
- vokály, klávesy
Jani Liimatainen
- kytary, akustické kytary
Henrik Klingenberg
- sólové klávesy, hammondy, piáno
Marko Paasikoski
- basa
Tommy Portimo
- bicí
+ hosté:
Tarja Vanhala
- dirigování sboru
Peter Engberg
- akustické kytary, buzuki, citera, cavaquinho
Milla V
- hlas
Starbuck
- vokály
Tuomas Airola
- cello
Elar Kuiv
- housle
Kati Niemelä
- housle, viola
Anna-Leena Kangas
- viola
Oskari Hannula
- kontrabas
1. In Black And White
2. Paid In Full
3. For The Sake Of Revenge
4. It Won´t Fade
5. Under Your Tree
6. Caleb
7. The Vice
8. My Dream´s But A Drop Of Fuel For A Nightmare
9. The Harvest
10. The Worlds Forgotten, The Words Forbidden
11. Fly With The Black Swan
12. Good Enough Is Good Enough
Pariah's Child (2014)
Stones Grow Her Name (2012)
Live In Finland (2011)
The Days Of Grays (2009)
Unia (2007)
For The Sake Of Revenge (2006)
Reckoning Night (2004)
Takatalvi (Japan MCD) (2003)
Winterheart’s Guild (2003)
Silence (2001)
World And Raven (2001)
Successor (2000)
Exliptica (1999)
UnOpened (1999)
Vydáno: 2007
Vydavatel: Nuclear Blast Records
Stopáž: 58:34
Produkce: Tony Kakko & SONATA ARCTICA
Studio: Finnvox Studios, Helsinky (Finsko) & Cutting Room Studios, Stockholm (Švédsko)
-bez slovního hodnocení-
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.