OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
V hudebně pestré diskografii THE GATHERING se jenom těžko hledají slabá místa a situace se nezmění ani po hodnocení nedávno vydaného opusu „Disclosure“.
Tím, že se minulý počin „The West Pole” nepokálel z odchodu ikonické zpěvačky Anneke Van Giersbergen a s klidnou tváří hráče pokeru představil na odlehčených rockových základech hlasově téměř totožnou Siljei Wergeland, vyslal dva jasné signály, které letos utvrdil osmi položkovou kolekcí.
Prvním z nich je, že o zpěvačku, připomínající zabarvením hlasu Anneke, kapela stojí, hodlá s ní pracovat a nadále si ji chce hýčkat. Na novince připravila pro Siljei skutečný recitál. Norská diva za mikrofonem je opravdu duší a leskem současných hudebních nálad Holanďanů. Naposledy zde odbočím k Anneke s tvrzením, že právě touto deskou ansámbl vzdal jejímu dědictví velký hold, zároveň se ní však definitivně rozloučil. Druhý signálem, jež není u THE GATHERING zas tak překvapivý, je, že i nadále vědí přesně, co chtějí hrát a stále mají dost osobitosti na to, aby pro posluchače důvěryhodně zpracovali své rozmanité hudební inspirace.
„Disclosure“ nespatřuje v žádném případě tvůrčí ambice v hledání nových neprošlapaných stezek a je prosto jakýchkoliv překvapivých experimentů. Naopak je volným pokračováním, zušlechtěním a svým způsobem zdárnou obhajobou předchozího nekomplikovaného rockového rozpoložení kvintetu. Skupina přesvědčivě servíruje ucelený hudební koncept. Zvláště pak podobnost o sedmnáct let starších „In Motion #1“ a „In Motion #2” a zbrusu nových „Gemini I“ a „Gemini II“ ne náhodou dává vzpomenout na neustále svěží desku „Mandylion“.
Ruttenovci nikdy neměli problémy s budováním a stupňováním hudební atmosféry. Na recenzovaném kotoučku je toto řemeslo znovu provedené s fortelem ostřílených mistrů, rutinérů, kteří ale nezapomínají vtisknout práci nadšení i emoce, jež dokáží rozechvět a strhnout. Jedním z nejzdárnějších příkladů je dlouho před vydáním vypuštěná „Heroes For Ghosts“, plynule vystavěná desetiminutová cesta do hlubin jakékoliv duše neostýchající se přijmout nabízený kurz. Podobně fungují i ostatní kompozice příhodně dokreslované houslemi, violou, violoncellem a velmi působivě trumpetou.
Většinu stopáže samozřejmě hraje prim již zmiňovaný Siljein brilantní vokál, vždy v ideálním souznění nástrojovým doprovodem. Je to neobyčejně osobní průvodce chmurnými stavy, avšak zároveň dárce síly, naděje, potřebné placebo na zažehnání různých příkoří, která ohrožují kolikrát těžce vydolovaný a neméně těžce udržovaný optimismus.
„When I saw the look upon your face,
I knew we had lost precious hours
through our days“
(Gemini I)
I přes všechen ten nádherný, konejšivý zpěv, považuji za nejlepší skladbu devítiminutovou téměř instrumentální citovou bouři „I Can See Four Miles“, koketující s post-rockovou gradací. Ohromující dunění bicích, připomínající znovuzrozené SWANS, postupně nabaluje kvílivý vichr kytary, blesky smyčců a vy fantazií uneseni na povědomé místo, shůry bičováni očistnými vodopády padajícího lijáku, vyrovnaně přijímáte rozhřešení.
Konečné hodnocení může jenom stěží pokazit fakt, že se často (ovšem zcela vědomě) modelují známé postupy a rify. Kapela však předkládá úchvatný hudební materiál, nepřeplácaný, promyšlený do posledního detailu, navíc zabalený do příhodného čistého zvuku, který jenom umocňuje vynaloženou upřímnou snahu.
Kvalita „Disclosure“ může být zcela jistě viděna i přes jiné brýle, nicméně zastávám názor, že člověk může milovat i bez brýlí.
Upřímná, nádherná hudební zpověď...
10 / 10
Silje Wergeland
- zpěv
René Rutten
- kytary, theremin, zpěv
Hans Rutten
- bicí, zpěv
Frank Boeijen
- klávesy, zpěv
Marjolein Kooijman
- basa, zpěv
1. Paper Waves
2. Meltdown
3. Paralyzed
4. Heroes For Ghosts
5. Gemini I
6. Missing Seasons
7. I Can See Four Miles
8. Gemini II
Afterwords (2013)
Disclosure (2012)
City From Above (EP) (2009)
The West Pole (2009)
A Noise Severe (2007)
Home (2006)
A Sound Relief (DVD) (2005)
Accessories - Rarities & B-sides (2005)
The Musical History Tour (2005)
Sleepy Buildings (live) (2004)
Souvenirs (2003)
In Motion (DVD) (2002)
Black Light District (MCD) (2002)
Downfall: The Early Years (2001)
if_then_else (2000)
Superheat (live) (1999)
How To Measure A Planet? (1998)
Nighttime Birds (1997)
Mandylion (1995)
Almost A Dance (1993)
Always (1992)
Moonlight Archer (demo) (1991)
An Imaginary Symphony (demo) (1990)
Vydáno: 2012
Vydavatel: Psychonaut Records
Stopáž: 51:45
Produkce: René Rutten
Mnozí praví, že po změně na postu zpěváka by se kapela měla raději přejmenovat. U THE GATHERING jsem měl zato, že zůstanou silní i po této události. Leč nestalo se tak. Jejich aktuální muzika je příjemná, uchu lahodící, to zase jo. Jenže nemá ten mocný účinek, jaký se Holanďanům dařilo bez problémů vyvolat před zhruba deseti lety. A fakt, že Silje nemá charisma, bohužel není tím hlavním důvodem.
V koloritu tvorby poněkud mdlá deska, která je bohužel jen stínem někdejší formy Ruttenovců. Pokud bych se měl povznést nad to, že tato skupina někdy napsala alba jako „Souvenirs“ , tak se jedná o příjemné pomalu plovoucí hypnotické až relaxační kompozice s pěkným vokálem, které vám ledabyle proplují hlavou. Když „Disclosure“ poslouchám, je to vlastně fajn náladovka, ale rozhodně nemám pocit, že se děje něco zajímavého. Uhlazené písničky postrádají až na výjimky vnitřní pnutí. Mohou se sice pochlubit dotaženým studiovým řemeslem, ve kterém třpytí bohaté smyčci nebo žesťovými nástroji zdobené plochy, ale k čemu to, když jsou zasazené do šedých písniček, bez výraznějšího nápadu.
Bohužiaľ, ani druhý post-giersbergenovský počin Holanďanov ma nechce presvedčiť. Treba síce športovo uznať, že Silje si miesto v kapele zaslúži a nie nutne preto, že jednu z najlepších speváčok pod slnkom silne pripomína.
Album ako taký však mne osobne príde obsahovo mdlý a ťažko hľadám, čoho by som sa zachytil. Ako príjemne plynúci podkres k nedeľnému podriemkavaniu je to dosť dobré - oveľa lepšie ako minulá snaha dokázať, že má zmysel pokračovať (čo je otázne aj dnes).
Nedokážem sa ale stotožniť s tým, že "Disclosure" má byť doskou kapely stále vystupujúcej pod menom, ktoré má na svedomí všetky tie Mandyliony, Planéty a Suveníry.
Až na první a poslední (trochu zbytečnou reprízu jinak excelentní Gemini I) skladbu tomuhle albu nemám co vytknout. Úžasná atmosféra, skvělý hlas, krásné texty, co víc si přát?
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.