PRVNÍ HOŘE - Achtung, Sultan!
MInule jsem zase kecal. Tohle je totiž další dokonalá deska tohoto úžasného tělesa. Radost tohle poslouchat. Už zas.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Jistě se shodneme, že formací, které kombinují rytmicky náročnou hudbu s vypjatými vokály, se v poslední době vyrojilo až přespříliš, a že se tak orientace v haldě podobně znějících kapel stává stále náročnější. Britští TESSERACT naštěstí svým druhým albem dávají na srozuměnou, že když se přirozený talent spojí s odvahou udělat věci aspoň krapet jinak, dají se nalézt skulinky, jimiž se lze vymanit z proudu stereotypu. Zde se to povedlo nad očekávání, je tedy nasnadě pustit se do rozboru díla, které díky několika faktům staví tuto nadějnou kapelu do zcela nové pozice.
První varování přichází hned v úvodu, kdy v poklidném rozjezdu skládá zkoušku z dospělosti další, v pořadí již třetí pěvec Ashe O´Hara, který snad již definitivně zaplní mezeru po výtečném Danu Tompkinsovi. Jeho vokální kvality dávají ihned zapomenout na rozpačitý výkon předchůdce Elliota Colemana, který stihl zanechat své hlasivky pouze na akustickém EP „Perpsective“. I díky němu tak teď zní TESSERACT vyzráleji než kdy předtím a rozhodně to není jen díky podstatnému změkčení výraziva.
A v čem vlastně tkví síla souboru? Troufám si tvrdit, že ve smýšlení skládat hudbu do jednoho kolosálního celku. Z každého dílku totiž pramení touha vyhrát si s každičkým atributem a detailem co možná nejpečlivějším způsobem. O instrumentální komplexnosti se netřeba bavit, již svými prvními počiny kluci potvrdili, že nástroje ovládají jedna radost, je ale sympatické, že se v této disciplíně drží na uzdě a kompozice nijak zásadně nekomplikují, aby neztrácely plynulost a funkčnost. Výsledek tak zní podstatě uhlazeněji a hlavně přirozeněji, než mnohé pokusy kapel, jež se opírají o komplikovaný rytmický základ. Pointa totiž tkví v tom, že kde je jinde rytmika alfou i omegou kompozic, u této pětice plní funkci spíše vedlejší.
Tou hlavní je pak především atmosféra, sahající až někam do sférických výšin, a především emotivní přednes, který je všudypřítomně vetkán do celé desky již zmiňovaným Ashem. Je zřejmé, že tento barvitý projev nebude vonět všem a podobně to bude i s absencí kontrastnímu agresivnímu odstínu, který právě Dan Tompkins zvládal mistrovsky. Jakmile však dozní poslední tóny „Of Energy“, nabídne se otázka, zda-li by řvaný vokál desce spíše neuškodil.
Takhle totiž vyznívá spíše jako intimní zpověď, než aby rdousila zlost kolem sebe, proč tedy ten sváteční odér ničit něčím nepatřičným. A i z hlediska vývoje je jen dobře, že TESSERACT dělají krůčky ven a nenechají se uzavřít, navíc když v této době formule se střídanými vokály již těžko někoho ohromí. V souvislosti s posunem je nutnost zmínit i velmi přínosné využití saxofonu v „Calabi-Yau“ a závěrečné dohře „Embers“. Dalším výrazným elementem je zvýraznění basování Amose Williamse, který svou netypickou hrou rozhodně má co ukázat. Osobně bych se nebránil, kdyby další cesty vedly k těmto nekonvenčnostem, a to klidně ještě v hojnějším zastoupení.
Co však bude dále, to je zatím ve hvězdách. Důležité je mít na vědomí, že tohle koncepční album má všechny předpoklady stát se v jejich diskografii dílem přelomovým. Těžko najít lepší příklad, jak hrát progresivní metal v roce 2013. Pokochejte se sami a této pětici pečlivě naslouchejte. Pokud jí vydrží elán a invence nestihne vyprchat, můžeme o ní slyšet i v době, kdy slovo „djent“ bude dávno vyhaslým pojmem.
Veledůležitý krok v kariéře TESSERACT se vydařil nad očekávání. Jejich druhé album má předpoklady stát se dílem přelomovým.
8,5 / 10
Ashe O'Hara
- zpěvy
Acle Kahney
- kytary
James Monteith
- kytary
Amos Williams
- baskytara
Jay Postones
- bicí
+ host
Chris Barretto
- saxofon
1. Of Matter - Proxy
2. Of Matter - Retro
3. Of Matter- Resist
4. Of Mind - Nocturne
5. Of Mind - Exile
6. Of Reality - Eclipse
7. Of Reality - Palingenesis
8. Of Reality - Calabi-Yau
9. Of Energy - Singularity
10. Of Energy - Embers
War Of Being (2023)
Sonder (2018)
Polaris (2015)
Altered State (2013)
Perspective (EP) (2012)
One (2011)
Concealing Fate (EP) (2010)
Demo (2007)
Datum vydání: Pondělí, 27. května 2013
Vydavatel: Century Media Records
Stopáž: 50:14
Produkce: Acle Kahney a Amos Williams
-bez slovního hodnocení-
MInule jsem zase kecal. Tohle je totiž další dokonalá deska tohoto úžasného tělesa. Radost tohle poslouchat. Už zas.
Trochu prog rock/metalová exhibice. Toho tydlikání a hračičkování je místy opravdu hodně. Ale tito Švédové umí i příjemné melodie a přirozeně plynoucí pasáže, takže jim to předvádění odpustím. Ostatně, když na to mají, tak proč se trochu nepředvést, že?
Žijeme ve zlatých časech českého thrash metalu! Takové období hojnosti prostě nepamatujeme. Kapely na nás chrlí v horším případě dobré, v tom lepším (i v tomto) desky výborné a my si čvachtáme jako ten pověstný manža. Více v recenzi, teď si třepu palicí.
Švédské duo se na svém dalším albu ještě více vzdálilo postrockovým kořenům a dá se tedy tvrdit, že jejich hudba odplavala do specifické formy indie rocku, který se opírá o robustní kostru shoegaze. Opět slušné album.
Další švédský power metal, kterému vlastně nelze nic vytknout. Dobří zkušení muzikanti, kvalitní produkce a chytlavé melodie. Komponování dle osvědčeného mustru, přesto to dokáže zabavit. Dám tomu ještě pár poslechů a poté zapomenu, že to kdy existovalo.
Nepřístupná a temná blackmetalová deska, která spolu s disonantní nervozitou nabízí i death/doomové nálady. Dostat se tomu pod kůži není snadné, ale odměnou je lavina emocí. Střídmá stopáž navíc ukončí ta "muka" dříve, než by to člověku urvalo hlavu.
Sofistikovaně maluje, točí vtipné filmy, v MORTAL CABINET zanechal výraznou stopu, ze Slavíka ho vyhodili, páč jeho světem je hardcore rap. A je z Rumburku, což leccos vysvětluje! Když šel pro talent, Marty si nabral hrstě. Zase ho ukázal, zpíčenec jeden.