Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Logický krok anebo prohloubení tvůrčí stagnace? Názory na poslední kroky švédských KATATONIA se různí napříč celým jejich posluchačským spektrem. To si skupina dokázala svědomitě budovat od svých depresivních doommetalových kořenů, přes originální goticky laděný rock, kterým se prezentovala na svých, dle mého názoru doposud nejsilnějších deskách z let na přelomu století až po současnost, kterou symbolizují aspirace zařadit se do šiku progresivně rockových umělců.
Hlavně dvě poslední desky jdou této snaze vstříc, a to někdy až křečovitě umanutým způsobem. Že však kapela svému materiálu bezvýhradně věří, nás má přesvědčit její nejnovější počin, k němuž se vztahuje i otázka položená v první větě této recenze. Unplugged verze písní z prozatím poslední desky "Dead End Kings" z minulého roku budou patrně přijímany s rozporuplnými reakcemi, prakticky stejně tak, jako regulerní řadovky.
První otázka, která se přímo nabízí by mohla znít: "Proč to všechno?". Je pravdou, že podobné "odpojené" počiny mají na svém kontě i mnozí jiní, tak proč ne zrovna KATATONIA? Možná právě proto, že písně z loňského alba ani v jednom případě nedokázaly subtilnější aranžmá povznést na jinou úroveň, či poodhalit jejich doposud skyté taje. Po formální stránce lze skupině vytýkat jen máloco. Její zkušenost a sehranost je slyšet z každé noty, stejně tak jako Renkseho vokální jistota, opírající se především o charakteristickou a stále posluchačsky velice atraktivní barvu hlasu.
Problém však nacházím přesně na tom samém místě, jako v případě "regulerní" verze této jedenáctky písní. Kolega Marigold ve své recenzi rozvinul téma slepé uličky a přesně to samé se mi honí v hlavě, když si již poněkolikáté v posledních dnech přehrávám tuto kolekci. Švédové se až úporně snaží vše povznést na uměleckou úroveň, daří se jim vymýšlet zdařilé melodické motivy, ale kolem těchto vystaví přílišně složitý podpůrný systém v podobě překombinovaného muzicírování. Následky v podobě ředění jednotlivých povedených nápadů na sebe tak nenechávají dlouho čekat.
Nic na tom nemění ani lákavé poloakustické nazvučení, díky kterému sice ještě více vynikne hlas Jonase Renkseho a tu a tam problesknou i náznaky podmanivé nostalgie, jež zdobila KATATONII během jejího vrcholného období. Na druhou stranu musím přiznat, že "Dethroned & Uncrowned" ani jednou nespadne pod určitou kvalitativní úroveň. To si skupina stále umí více než dobře pohlídat ve všech ohledech.
Nedá se sice říct, že by album dokázalo přímo bavit, ale nazvat jej prázdnou nudou také nelze. Kompoziční sterilitu, jež je bohužel tu více, tu méně vlastní každé ze zastoupených skladeb, dokáží Švédové v případě některých z nich naštěstí často přerušit vzpomínkami na své kdysi tak silné fluidum v podobě neodolatelně přitažlivé melancholie. Ta se mnohokrát dost nečekaně zjeví v momentech, kdy už ji ani nečekáte, a to prostřednictvím kratších výjevů těch z povedenějších písní.
Možná trochu překvapivě je nacházím v na první poslech lehce kýčovité, dívčím vokálem zkrášlené "The One You Are Looking For Is Not Here" a stejně tak, jako v případě "plnězvukové" verze i v závěrečné dvojici "First Prayer" a "Dead Letters", které po delších minutách prohlubující se nudy nabízí skutečně dramatické emoce.
Nechci však, aby má předchozí slova byla interpretována jako volání po starých časech. Na KATATONII si stále cením její schopnost a (bohužel) především snahu o progres a objevování nových zítřků. Vím, že tato transformace je pro skupinu tohoto ražení někdy proces velice náročný a bolestivý, ale skutečnost je taková, že tato prozatím vyznívá velmi rozpačitě. To nezmění ani tento experiment.
Při poslechu "Dethroned & Uncrowned" mám takový pocit, že KATATONIA jen zamutovala zkreslené elektrické kytary, věci znovu smíchala bez jejich přítomnosti a ejhle, už tu máme akustické album. Ošem aby podobné odbočení mohlo posluchače nadchnout, je potřeba mnohem, mnohem víc...
10. září 2013
Shnoff
5,5 / 10
Dospívání dlouholetých zasloužilých bigbíťáků dopadá různě. Někdy zajímavě, někdy hůře. V případě KATATONIE to vypadá na druhou variantu. Předchozí deska pár záblesků obsahovala, v tomto případě to ani nejiskří.
10. září 2013
Hooya
5,5 / 10
Ono to vážně ani jinak dopadnout nemohlo. Výsledek tohoto bezproudového snažení je přesně takový, jako u jeho předlohy. Profesionálně udělaný, ale přesto povrchní a fádní.
9. září 2013
Z HODNOCENÍ ČTENÁŘŮ
Draconian
6,5 / 10
DEK mám hodně rád, skvělé album. Jejich předělávky zde nejsou vyloženě špatné, ale přijdou mi zbytečné. Prostě si radši pustím "klasickou" podobu těchto skladeb.
Klasický "Rogga" Johansson a jeho user-friendly death metal. Letos sice nemá oslnivou formu (viz slabší PAGANIZER), ale stále je to se ctí. Minulá deska byla lepší, ale i tady si skalní fanoušek najde to své. Hned po prvním poslechu vidíte všechny karty.
Trochu emařiny, trochu punkrocku a špetka indie melancholie. KOVADLINA řiznutá CARCIO RADIO. Ve výsledku celkem pozitivní vibe. Nová kapela se staronovými tvářemi a Banánem u mikrofonu. Hardcorovější MŇÁGA? Možná.
Tahle britská parta si prostě musí vybrat co chce. Koncept, ve kterém střídáte mělký emotivní rock a temnou post metalovou vlnu šilhající po blackaze v konečném důsledku působí jako zmatlaný dort od Pejska a Kočičky.
Nesúhlasím úplne s kolegom Shnoffom, že „PowerNerd“ je „ezo“. Devinovej potrhlosti je v textoch síce dosť, no v prvom rade ide o priamočiary prog’n'roll, ktorý strhne a baví od začiatku až do konca. Ad koniec: na „Ruby Quaker“ sa už so Shnoffom zhodneme.
Devinovu sólovou tvorbu buď milujete nebo je vám lhostejná. Nenávidět Devina nějak nelze. PowerNerd je asi očekávatelný, vrstevnatý ezo prog opus, který potěšil, ale nijak mě na lopatky nepoložil. Kromě songu "Ruby Quaker" ovšem. To je šleha jako kráva.
Hvězda za rok třicetiletých Jezdců jakoby po druhém dechu na albu "Der Rote Reiter" (2017) znovu začínala blednout. Po ukrutné nudě z divného alba "The Divine Horsemen" (2021) je toto EP už druhou studiovou nahrávkou, ale stále se neděje nic vzrušujícího.
Finský prog-power metal, který vykresluje kouzelné melodie a nápadité kytarové a hlavně klávesové instrumentální variace. Jde o one-man projekt, to je i kámen úrazu, nevýrazný zpěv spíš ruší a syntetické bicí také nic moc. Škoda, jinak super poslech.