OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
POISONBLACK vznikli původně jako vedlejší projekt Villa Laihialy (SENTENCED) a Juha-Pekky Leppäluota (CHARON). Leppäluota se ujal zpěvu a Laihiala dal hlasivkám oddech z pozice kytaristy. Nicméně už před druhým albem mikrofon osiřel a Laihiala se tak stal vůdčí osobností kapely. Po rozpadu SENTENCED se POISONBLACK stal i jeho výsadním působištěm a místem pro realizaci jeho hudebních vizí.
Již nějaký ten pátek (řekněme od „Of Rust And Bones“) neplatí, že POISONBLACK je přímým nástupcem SENTENCED. Od pochmurného a depresivního pojetí rockové hudby jeho původní kapely se postupem času začal stále více vzdalovat a dnes se již veze především na vlně středního proudu se snahou a (občas) schopností oslovit širší plénum rockových fanoušků.
Předchozí „Drive“ bylo uvolněné album s důrazem na melodie a chytlavé rytmy a skutečně slušný „drive“ mělo. Pro letošek Laihiala a jeho skvadra výrazně přitvrdili a do svých nástrojů se pořádně opřeli, kytary jsou syrové a rytmika hutná. Stejně tak se i Ville Laihiala pořádně opřel do svých hlasivek, které zřejmě ubrušuje nápojem vyobrazeným na přebalu alba.
Podařený rozjezd v podobě dynamické skladby „Home Is Where The Sty Is“ nasazuje laťku docela vysoko. Následná „Down The Ashes Rain“ má podařený refrén, připomínající staré dobré časy a ještě trojka „The Flavor Of The Month“ zaujme pěknou melodií, pak však kvalita začne klesat. Vysloveně nudné balady v půli alba ani nebyla potřeba. Naštěstí se hned po ní rozezní další z výrazných kousků, „Death By The Blues“, kterou Laihiala zpívá snad se žiletkou v krku. Druhá půle již ztrácí na výraznosti a hard rocková jízda začne zadrhávat. Osvěžení je až před koncem, v písni „Blackholehead“, kde si kapelník stěžuje na bolesti hlavy (těžký to úděl rockera), nicméně i přes nesnesitelnou migrénu složil silnou skladbu se chytlavým refrénem.
My brain hurt, my brain hurt, yeah!
The pills I´ve swallowed
Try numb the pain
Feeling a whole lotta nothing
POISONBLACK se již nehlásí k odkazu SENTENCED a to je na druhou stranu škoda. Ústup z dobytých pozic a přesun kamsi do středního proudu vede k jisté bezpohlavnosti a obyčejnosti jejich hudby. V kontextu jejich tvorby je „Lyijy“ zajisté podařené album a posluchač se nenudí, osobně však dávám přednost prvním dvěma deskám. Svižné rytmy a charismatický zpěv tlačí album kupředu a pár chytlavých melodií se také najde. Jenže až na tři nebo čtyři skladby to také bez citelnějšího paměťového záznamu prošumí skrze ušní bubínky.
Takže pro letošek to POISONBLACK ještě ustáli, hlavně díky energii, která je z nového alba cítit. Přesto ze svého vlastního stínu Laihiala nevystoupil. „Lyijy“ je slušný materiál, avšak stejně jako předchozí tři alba se rychle oposlouchá. Možná za dva tři roky, až vyjde jeho následovník a bude třeba si předchozí počiny trochu osvěžit, dojde k jeho oprášení. A do té doby? „Frozen“, „The Cold White Light“, „Escapexstacy“, nebo „Lust Stained Despair“.
Za šest, ale s odřenýma ušima. Přitvrzení a trocha té syrovosti zachránila novinku před průměrem, kam se Laihialova parta blíží s každým albem o trochu víc. Škoda, přitom pár skladeb se opravdu povedlo.
6 / 10
Ville Laihiala
- zpěv, kytara
Marco Sneck
- klávesy
Antti Remes
- basa
Tarmo Kanerva
- bicí
1. Home Is Where the Sty Is
2. Down the Ashes Rain
3. The Flavor of the Month
4. The Absentee
5. Maybe Life Is Not for Everyone
6. Death by the Blues
7. The Halfway Bar
8. Them Walls
9. Blackholehead
10. Pull the Trigger
11. Elämän kevät
Lyijy (2013)
Drive (2011)
Of Rust and Bones (2010)
A Dead Heavy Day (2008)
Lust Stained Despair (2006)
Escapexstacy (2003)
Vydáno: 2013
Vydavatel: Warner Music Finland
Stopáž: 50:25
Produkce: Jonas Olsson
Studio: Sonic Pump studio, Victory Audio studio
-bez slovního hodnocení-
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.