INSECT ARK - Raw Blood Singing
Dana Schechter (SWANS) a Tim Wyskida (KHANATE) stvořili pod hlavičkou INSECT ARK další neortodoxní dílo ponořené v drone, sludge a noise rocku. Sugestivní dílo, ale je těžké se v té bažině neutopit.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Italští RHAPSODY se ve druhé půli minulé dekády rozhodně nenudili. Nejprve si museli změnit jméno, to vyřešili připojením „OF FIRE“. Poté je čekala urputná právní bitva s Joey DeMaiem (možná by stálo za to jí zhudebnit v jedné ze svých legendárních ság místo smyšlených draků a hrdinů), která skoro na rok paralyzovala jakoukoliv činnost kapely. Když bylo po všem, mohli se opět pustit do nahrávání a výsledkem bylo slušné album „From Chaos To Eternity“. Nicméně již o dva měsíce později se rozhodli, že jedni RHAPSODY jsou málo a je třeba se pomnožit.
RHAPSODY proto prodělali mitózu a rovnoměrně se segregovali do dvou dceřinných kapel. Tuto rovnoměrnost trochu pošramotil bubeník Alex Holzwarth, který to zpočátku táhnul s oběma spolky, ale v současnosti je už pouze u RHAPSODY OF FIRE. Příčinou rozpadu původní sestavy byly údajné neshody v hudebním směřování. LUCA TURILLI´S RHAPSODY, parta vedená původním mozkem původních RHAPSODY, vydala loni desku „Ascending To Infinity“. Letos jsou na řadě RHAPSODY OF FIRE.
Naskýtá se otázka, jak dopadne souboj Turilli vs. Staropoli (respektive duo Staropoli, s Alexem je spoluautor hudby i jeho bratr Manuel). K tomu se dostanu až závěrem, nyní se podívejme na „Dark Wings Of Steel“. Po odchodu kytaristy „malmsteenovské“ školy se Staropoli rozhodl dát kapele trochu hutnější ráz a posunout se více do heavy metalu. Roby De Micheli, Lucův náhradník, seká slušné riffy a hudba je tak hutnější než v Turilliho časech, avšak záměr zůstává nenaplněn. Je citelně znát, že kapelník vládne klávesám, jelikož klávesy jdou příliš do popředí. Navíc motivy páně Staropoliho jsou jaksi bez nápadu, nevýrazné a ke všemu hrozně protahované. Dřívější „střídačka“ s Lucovou kytarou byla hudebně zajímavější. Kde se dříve Turillimu rozeběhly prsty po strunách pro krátké intermezzo, se Staropoli opře všemi deseti do kláves a chvíli drží. Nejsem nijak zaujatý, ale klávesy fungovaly dobře, pokud si přehazovaly motivy s kytarou. Samy o sobě nebo za doprovodu monotónního riffu ztrácí na zajímavosti. Turillliho „neoklasicisní“ kytarohra nové desce citelně chybí. Jeho vyhrávky byly slušnou protiváhou orchestru. Snad jen několik skladeb („Rising From Tragic Flames“, „Tears Of Pain“) ukáže tuto zamýšlenou „heavy“ tvář, nicméně ke skutečně hutnému kytarovému zvuku to má daleko, zvlášť když je zvuk zabalen do všudy přítomné cukrové vaty.
Vše ostatní zůstalo při starém. Fabio si vede dobře, refrény hřmí pod náporem mohutných sborů a orchestrální aranže jsou již nezbytnou a nepostradatelnou devizou této kapely. Chybí však nějaká chytlavá píseň. Až doposud se jim vždy podařilo pár hitovek vykouzlit.
Celkově vzato je „Dark Wings Of Steel“ hodně slabá nahrávka. Hutnější zvuk se vytrácí do ztracena a deska ani nijak nerozvíjí rukopis kapely. To by se ještě dalo snést, jak moc se dá vybrušovat koncept starý skoro dvě dekády? Problémem je především absence zajímavých nápadů či chytlavých melodií. Album je zbytečně rozmělněné důrazem na Fabiovy hlasové kreace a zbytečně protahované chorály a klávesovými plochami. Novinka je nemastná neslaná nastavovaná nuda.
A souboj Turilli vs. Staropoli? Zde je jasný vítěz Luca Turilli s „Ascending To Infinity“, který se vrátil do starých zlatých časů „Dawn Of Victory“ a svých první dvou sólovek. V původní sestavě zůstal lepší zpěvák, ale s Turillim odešel schopnější autor hudby. Co na tom, že Alex Staropoli je profík přes orchestrální aranže, chytlavé speed/heavymetalové melodie mu moc nejdou. RHAPSODY OF FIRE sklouzávají do plytké nezáživné šedi, kterou nerozjasní ani kvanta jejich studiových úprav.
S RHAPSODY OF FIRE to jde z kopce. Nová deska je tradičně stokrát provařená voda, ale tentokrát jí chybí i to něco málo zajímavých nápadů a slušných melodií, které se až doposud sem tam objevily.
4,5 / 10
Fabio Lione
- zpěv
Roby De Micheli
- kytara
Alex Staropoli
- klávesy
Oliver Holzwarth
- basa
Alex Holzwarth
- bicí
1. Vis Divina
2. Rising From Tragic Flames
3. Angel Of Light
4. Tears Of Pain
5. Fly To Crystal Skies
6. My Sacrifice
7. Silver Lake Of Tears
8. Custode Di Pace
9. A Tale of Magic
10. Dark Wings of Steel
11. Sad Mystic Moon
Challenge the Wind (2024)
Glory for Salvation (2021)
The Eighth Mountain (2019)
Into the Legend (2016)
Dark Wings of Steel (2013)
From Chaos To Eternity (2011)
The Cold Embrace Of Fear – A Dark Romantic Symphony (EP) (2010)
The Frozen Tears Of Angels (2010)
Triumph Or Agony (2006)
Live In Canada 2005 – The Dark Secret (2006)
The Magic of the Wizard's Dream (EP) (2005)
Symphony Of Enchanted Lands II - The Dark Secret (2004)
The Dark Secret (2004)
Power Of The Dragonflame (2002)
Rain Of A Thousand Flames (EP) (2001)
Dawn Of Victory (2000)
Holy Thunderforce (singl) (2000)
Symphony Of Enchanted Lands (1998)
Emerald Sword (singl) (1998)
Legendary Tales (1997)
Vydáno: 2013
Vydavatel: AFM Records
Stopáž: 59:34
Produkce: Alex Staropoli
Tiež sa prikláňam k názoru, že aj keď sa samozrejme nejedná o nič extra, je to celkom fajn počúvateľné.
Dana Schechter (SWANS) a Tim Wyskida (KHANATE) stvořili pod hlavičkou INSECT ARK další neortodoxní dílo ponořené v drone, sludge a noise rocku. Sugestivní dílo, ale je těžké se v té bažině neutopit.
Odporně chutná lahůdka ukuchtěná z nekompromisně kvalitních surovin. Je to "jen" svérázný old school death metal anebo moderní verze extrémních forem metalové muziky? Možná oboje,ale rozhodně unikátní záležitost pro hledače v okrajových hudebních sférách.
Velkolepé, mnohovrstevnaté a produkčně velkorysé dílo. Jiné ani po minulém albu být nemohlo. Pro někoho možná i trochu za hranou kýče, ale když Jón Aldará se velmi dobře poslouchá, ať působí kde chce. Není to na první poslech, ale i po něm už spokojenost.
Deska, která po skvělém singlu ("Break My Lying Tongue") nakonec nedokázala tuto laťku udržet po celou hrací dobu. Silnější skladby se míchají s těmi "vatoidními" a jako celek nahrávka uplyne a příliš emocí nevzbudí. Model VOLA se asi opravdu vyčerpává.
Zásadní kapela mého dospívání a také kapela, kterou jsem 20 let ignoroval přišla s deskou odkazující k tomu nejlepšímu z její historie. Zároveň ovšem ani neevokuje pocit opakování se. "Disintegration" je jen jeden, ale tohle rozjímání mě prostě baví.
16 minut šťavnatého technického thrashingu a dva covery od kapely, která má řemeslo v paži. Je v tom ta patřičná lehkost, drive i finesa, které člověk od téhle žánrové generace automaticky čeká. Jako drobný příkrm v čase thrashového hladu obstojně zasytí!
Trochu rozpačitý počin po čtyřech letech od minulého alba "The Fallen Crimson". Nedotažené, možná zbytečně stručné album stojí na pouhých náznacích síly, kterou skupina v minulosti disponovala. Ale hezké momenty s typickým rukopisem se najdou, to zase jo.