Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Hudebního fanouška, odkojeného hudbou devadesátých let a postiženého fascinací elektronického big beatu v podání průkopníků z THE PRODIGY, současná tvář britské legendy potěší jen stěží. Naproti tomu, pakliže si tuto svéráznou trojici zapsal na seznam svých oblíbených kapel až při vydání 6 let starého počinu „Invaders Must Die“, neměl by mít s novinkou výraznější problém.
„The Day Is My Enemy“ totiž sebevědomě šlape ve stopách svého předchůdce, jenž ve své době dokázal velmi elegantně propojit starou, optimisticky naladěnou tvář známou z debutu „Experience“ s hutným a notně obhroublým beatem, definovaným evergreenem „Smack My Bitch Up“. Tento polovičatý návrat ke kořenům, obohacen nezvykle pestrým pojetím po ambivalentně přijatém „Always Outnumbered, Never Outgunned“, zaslouženě sklízel vavříny.
Furt stejní a přitom neustále proměnliví
Od prvního bucharu úvodní, titulní písně je zřejmé, o kom je řeč, a je zhola jedno, že hlavní dominantou není ústřední trojice, ale vokál Martiny Topley-Bird. Zvuk je téměř identický jako na „Invaders Must Die“. Hlučný, praskavý, agresivní s kladeným důrazem na syntetiku. Co však je již na první poslech zřetelné, je zpěvnější uchopení písní. Definitivně pryč jsou dlouhé monotónní plochy s opakujícím se sloganem. Častokráte se setkáte s klasickou kombinací sloky a refrénu. A nezní to věru zle.
Na druhé „Nasty“, první vypuštěné vlaštovce z letošní kolekce, je tento fakt dobře slyšitelný. Pravda, trošku nám motiv drhne z hlediska originality, ale tato pocta legendární „Breathe“ má i v dnešní době své místo na disku. Také další taneční kusy „Rhytm Bombs“ se skvělým hostováním Flux Pavilion, třaskavá „Destroy“ či přímo nasraná „Wall Of Death“ k současným PRODIGY neodmyslitelně patří a je jen dobře, že ani tyto skladby netahají za kratší konec. Jistě, najdou se i slabší kusy, kupříkladu „Ibiza“ s rapující slokou hází svou laciností hrách na stěnu, ale při své krátkosti tolik neirituje.
Za hlavní devízu nahrávky však považuji spíše netradiční skladby. Stejně jako na předchozí desce jsem oceňoval svérázné uchopení „One Way Glass“ v podobě „Stand Up“, i na letošním kotoučku nacházím hned několik stylově krapet jinak zaměřených, nicméně skvěle padnoucích písní. Nejzářnější příklad budiž dramaticky vystavěná instrumentální tryzna „Beyond The Deathray“, v níž se klavírní motiv přetahuje o pozornost s pazvuky syntetizátorů. Vrcholem pak zůstávají položky inklinující k závěru alba. Zpěvná „Medicine“ s orientálním motivem a především fantastická „Invisible Sun“ představují tandem toho nejsilnějšího, co v rukách tato nevyzpytatelná trojice třímá.
„The Day Is My Enemy“ je kapelou avizovaná jako nejtemnější a nejagresivnější položka diskografie. Ačkoliv mám za to, že v případě temnoty jen těžko překoná revoluční „The Fat Of The Land“, a ani v případě kvality materiálu se tomuto klenotu těžko přiblíží, stále zde můžeme mluvit o soběstačnosti a určité kvalitě, kterou jen tak někdo nemá. Přestože THE PRODIGY již úplně rezignovali na posouvání hranic hudby, stále dokážou jednou za čas vydat poutavý materiál, který sám o sobě obstojí bez úšklebků, bez vzdychání nad nostalgickou minulostí a který se díky přirozené chytlavosti má potenciál uchytit v mechanice na několik měsíců. A to v dnešní době rozhodně není málo.
1. The Day Is My Enemy
2. Nasty
3. Rebel Radio
4. Ibiza
5. Destroy
6. Wild Frontier
7. Rok-Weiler
8. Beyond The Deathray
9. Rhythm Bomb
10. Roadblox
11. Get Your Fight On
12. Medecine
13. Invisible Sun
14. Wall Of Death
15. Rise Of The Eagles
Diskografie
The Day Is My Enemy (2015) Invaders Must Die (2009) Always Outnumbered, Never Outgunned (2004) The Fat Of The Land (1997) Music For The Jilted Generation (1994) Experience (1992)
DALŠÍ INFORMACE
Vydáno: 2015 Vydavatel: Take Me To The Hospital, Cooking Vinyl Stopáž: 56:12
Zdá sa, že Liam Howlett už nikdy nezopakuje svoju skladateľskú invenčnosť z deväťdesiatych rokov. Keď si odmyslíte, že táto kapela má za sebou "Music for the Jilted Generation" (1994) a "The Fat of the Land" (1997), je ich aktuálna poloha o niečo stráviteľnejšia.
Podarené kúsky (prvá a posledná skladba) zapadnú v záplave mačo rytmov a pokrikovania Maxima a Keitha Flinta. Ak by to bolo len EP, bola by to svieža nahrávka.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.
Low-key scandi thriller o druhém největším vyšetřování v dějinách Švédska má pár dramaturgických botiček, ale svým důrazem na skvělé postavy a trpělivě budovanou atmosféru odhodlaného zoufalství dokáže ve finále trefit na solar. Silná a poctivá minisérie!
Krásno vyšlo včera, na výročie obety Jana Palacha. Ak chcete mať zimomriavky z počúvania slovenského metalu, čo najskôr si dajte tento prvý veľký domáci album tohto roka.
Nelze jimi pohrdat, musíte je milovat! Bezejmenná novinka nepřekvapí ve smyslu žánrových změn, ale přijde mi rafinovanější a propracovanější než kdy předtím. Rozhodně však ne na úkor intenzity a nekompromisního přístupu. Tady vše při starém a dobrém!
Už pár dnů mě trápí teploty, tak se nořím do hojivého babylonského bláta těchto Belgičanů. Ve své drone doomové přísnosti je to krásný, bezmála hřejivý delirický zážitek, který jedním dechem proklíná i povznáší, elegantně tančí i trpí v křečích.
I přes původní vize, že nová deska Nicka Cavea ponese optimistickou auru, propadá se "Wild God" do pochmurných nálad a svou tísnivou atmosférou umí sevřít posluchače do kleští. Přesto je "Wild God" o kus písničkovější než minulé desky, což je za mě dobře.