UNDERDOSE - TILT
Slovenský Seattle nie je Prešov, ale Nitra. Toto je naozaj špičková domáca nahrávka a ak aj neexistuje škatuľka ako dark progressive grunge, tak album TILT ju práve vytvoril.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
DARK TRANQUILLITY nikdy nedokázali dlouho pasivně přešlapovat na jednom místě, ale vždy se snažili vší silou unikat stereotypu a objevovat nové cestičky pro směrování své tvorby. Toto chvályhodné pravidlo dokázali bez sebemenších diskusí naplnit i tentokrát. Stylové kormidlo se oproti „The Gallery“ opět dalo do pohybu a přesměrovalo naší pětici směrem k thrashovějším vodám, tolik oblíbených v letech osmdesátých.
Páni kytaristé Fredrik Johansson a Niklas Sundin se tentokrát nechali mimo jiné inspirovat skupinami jako METAL CHURCH. Melodické zdroje zůstávají stejné (tedy pramen zvaný N.W.O.B.H.M., samozřejmě v kabátě DARK TRANQUILLITY). Jistou drobnou mutaci prodělalo i hrdélko Mikaela Stanneho, který se od vypjatějšího blackového zpěvu trochu posunul do hlubších hlasových poloh. Celkový projev kapely je jistý, skupina působí neuvěřitelně lehce a sehraně, daleko profesionálněji než kdykoli předtím. Zásluhu na tom má i skvělý zvuk z Fredmanu, který se podařilo oproti „The Gallery“ vybrousit jako ten nejlepší diamant. Nahrávka navíc ve srovnání s předchozími neztrácí ani nasazení, dravosti a deathové hutnosti a brutalitě. Když si to všechno shrnu vychází mi nejlepší album, jaké kdy vyšlo s visačkou „švédský melodický“, nebo chcete li „gothenburský“ death metal.
Pokud bych chtěl vyzvednout nejlepší skladbu, asi bych byl nucen postupně vyjmenovat celý tracklist. Jedna skladba nemůže být bez druhé, všechny tvoří jeden pevný celek, jedno monumentální dílo, jaké velice těžko hledá sobě rovné. Velkou zvláštností je stísněná melancholická atmosféra, jež prostupuje na povrch velice intenzivně ve skladbách „Insanity´s Crescendo“ a především v post-apokalyptickém soundracku, instrumentálce „The Mind´s Eye“, která album uzavírá. Právě tady jsou rozpoznatelné první kořeny různých elektronických excesů, kterými DARK TRANQUILLITY budou šokovat na svém dalším albu - neméně vynikajícím „Projector“. Na albu se objevila celá řada hostí, z nichž se blýskl hlavně Anders Fridén v chorobném refrénu skladby „Hedon“, dále samotný produkční Fredrik Nordstrom s jeho občasnými klávesovými výboji a také zpěvačka Sara Svensson, která obohatila právě zmíněnou „Insanity´s Crescendo“.
„The Mind´s I“ je dílem, jež se velkým obloukem vyhýbá nudě, stereotypu a nenápaditosti, je albem, které mělo všechny předpoklady s předstihem definovat nové směrování gothenburské scény. Bohužel se tak nestalo, většina následovníků se držela šablony made in IN FLAMES, což sice vůbec neurazí, ale také rozhodně neosvěží. Bylo by však nesprávné nezmínit několik málo služebně mladších kapel, které dokázaly na odkaz DARK TRANQUILLITY navázat a dále ho rozvíjet. Na mysli mám skvělé GARDENIAN (hlavně na albu „Sindustries“) a nadějné progresivně-deathové nováčky JULIE LAUGHS NOMORE a jejich pokus „When Only Darkness Remains“.
Niklas Sundin
- kytara
Mikael Stanne
- zpěv
Anders Jivarp
- bicí
Martin Henriksson
- baskytara
Fredrik Johansson
- kytara
1. Dreamlore Degenerate
2. Zodijackyl Light
3. Hedon
4. Scythe, Rage And Roses
5. Constant
6. Dissolution Factor Red
7. Insanity's Crescendo
8. Still Moving Sinews
9. Atom Heart 243.5
10. Tidal Tantrum
11. Tongues
12. The Mind's Eye
Endtime Signals (2024)
Moment (2020)
Atoma (2016)
Construct (2013)
We Are The Void (2010)
The Dying Fragments (compilation) (2009)
Where Death Is Most Alive (DVD / live album) (2009)
Misery´s Crown (single) (2009)
Yesterworlds (compilation) (2009)
Manifesto Of Dark Tranquillity (compilation) (2009)
Fiction (2007)
Focus Shift (single) (2007)
Character (2005)
Lost To Apathy (EP) (2004)
Exposures – In Retrospect And Denial (rarity) (2004)
Live Damage (DVD) (2003)
Damage Done (2002)
Haven (2000)
Projector (1999)
Zodijackyl Light (video) (1997)
The Mind´s I (1997)
Enter Suicidal Angels (MCD) (1996)
The Gallery (1995)
Of Chaos And Eternal Night (MCD) (1995)
Skydancer (1993)
Tranquillity (EP casette) (1992)
Trail Of Life Decayed (EP) (1992)
A Moonclad Reflection (EP) (1992)
Trail Of Life Decayed (demo) (1991)
Vydáno: 1997
Vydavatel: Osmose Production
Produkce: Fredrik Nordstrom
Studio: Fredman
DT jsou pro mě vrchol veškerého metalu ze severu,tahle deska je nabita skvělýma nekýčovitých melodiema plnýma emocí,od agrese a až po krásně smutné melancholické nálady.Zpěv je sice growling,ale přesto neni obyčenej,jsou v něm i emoce(tohle slovo se tak často u této desky prostě použít musí),když už bych měl určit svého oblíbeného zpěváká co se týká growlingua screamingu,bez váhání určim Mikaela Stanneho .Nevim možná že změnim názor,ale za už mi to jede snad po 6 za posledních 24 hodin a stále si to celé užívam takže dávam.
Slovenský Seattle nie je Prešov, ale Nitra. Toto je naozaj špičková domáca nahrávka a ak aj neexistuje škatuľka ako dark progressive grunge, tak album TILT ju práve vytvoril.
Jednočlenný projekt Kanaďana Jocelyna Galipeaua už dlouho vzývá raně osmdesátkový heavy metal a v současné vlně zájmu o kovové retro může být jeho nové album zajímavým tipem, pokud ovšem snesete, že umělcův pěvecký výkon dokáže občas mírně zatahat za uši.
Pro mě zásadní objev na slovenské scéně a to nejen v neotřelých nápadech, ale i v přístupu k tvorbě v rámci black a death metalu. Korunováno skvostným zvukem ze studia Pulp. A ano, máme v tu zpoždění v tom objevování. Asi rok.
Má to niekoľko dobrých nápadov, ale celkovo mi tu chýba akákoľvek ambícia. Je to celé uponáhľané, miestami aj dosť blbučké, herci žiadna sláva - skrátka taká spotrebná hororová jednohubka. Za návštevu kina to nestojí. 5/10, možno 6/10.
Naprosto unikátní slovenský projekt tematizující aktuální společenská i politická témata. Hudebně založený na žánrové hravosti kombinující alternativní rock, mathrock, jazzové elementy i postpunk.
Kytarista HIPPOTRAKTOR Sander Rom se svou druhou skupinou prezentuje zvláštní rockovou alternativu s nervózní atmosférou a funky prvky. I tvrdší a melodické polohy se objeví. Možná jen pro omezený okruh posluchačů, neboť to smrdí inspirací Mike Patonem.
Mexická odpověď na AMARANTHE. Je to trochu ostřejší, v základu více do deathu, téměř bez čistého mužského zpěvu a méně chytlavých melodií, ve kterých má zase navrch Mörckova parta. Ale je to dobré.