OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Fíha! Vítr nám ještě ani nestačil vysušit vlasy zmáčené dešťovou sprškou "Rainmakera" a Děti květinové síly už zdobí hlavy dalším královským věncem. Pochopitelně, tvůrčím přetlakem pro sebe opět uzurpovaly hned dva stříbrné kotoučky s celkovou délkou přes dvě hodiny, je tedy zřejmé, že ne každý tuhle koňskou dávku virtuozity vstřebá bez úhony. Zapomeňme protentokrát na svazující škatulkování, vládci květeny luk a strání totiž vládnou nejsilnější magickou zbraní - píší HUDBU!
Švédští květozvěstové mezi sebou přivítali bubenickou posilu v podobě fenomenálního Zoltana Csörsze a ten od první skladby (mimochodem, ta trvá přes půl hodiny!) potvrzuje svoji extratřídu. "Unfold The Future" nás staví do role malé plachetničky unášené proudem muzicírování, proudem nespoutané fantazie lidského ducha. Dobrodružná jízda napříč celým hudebním spektrem pohltí všechny smysly - bouří v rockových pasážích, to dravé koryto vodního toku strhává lodičku do svých tenat; hladí uvolněným popíkem, když utahaná projíždí poklidnou zátočinou, plachty splihlé. Bezpražcová basa spokojeně vrní nad úrovní kytar, saxofon dá vzpomenout na zakouřený bar ve vykřičené čtvrti, šílená trubka mučí utýranou mysl znepokojivým „kočičím“ vrněním. Občas se hráči zapomenou a jejich sólové exhibice sklouzávají až někam k free jazzovým břehům. Návrat pěvecké linky pak vždy působí jako povzbuzující prostředek k dalšímu objevování skrytých pokladů. Výsledek s přehledem dávkovali zkušení mořští vlci, takže hudební „Inferno“ pravidelně vyhlazuje klidná pasáž či akusticky „čistá“ suita plná vznosných melodií (konce obou disků) a nervně rozjitřená duše tak může dojít klidu.
Nutno si popravdě přiznat, že tohle není deska pro běžnou metalovou klientelu. Chce to mít uši i mysl permanentně ve střehu, protože každá nota je důležitá a rozhodně nečekejte, že tenhle oříšek přelousknete za jedno odpoledne. Posluchači znalému předchozí tvorby občas sice některý motiv připomene skupinou již v minulosti vyslovené, ale není toho příliš a v přívalu parádních fórků a perliček ostatních se i toto lehce ztratí. Problémy s kreativitou jsou skutečně stále ještě v nedohlednu.
Umění pro umění? Dost možná. Kdo si však dá práci s hledáním, soustředěným poslechem, komu nestačí prvoplánové melodie a průhledná, až na kost obnažená hudba, jistě ke květinové esenci rád přivoní. Přivoní a nezapomene - je totiž omamně návyková! Tak ještě jednou, před spaním…
THE FLOWER KINGS (potažmo vůdčí persóna Roine Stolt) jsou nejen hyper aktivní, ale taktéž s udržením kvality vlastní produkce nemají pražádných problémů. Přibylo možná o maličko více jazzových pasáží a pocitů jakési "volné" improvizace, ale kompletu to rozhodně není na závadu!
9 / 10
Roine Stolt
- zpěv, kytary, klávesy
Hasse Fröberg
- zpěv
Jonas Reingold
- basa
Haase Bruniusson
- orchestrální perkuse
Ulf Wallander
- saxofony
Tomas Bodin
- klávesy
Zoltan Csörsz
- bicí
Anders Bergkrantz
- trumpeta
Daniel Gildenlöw
- zpěv
1. CD 1: The Truth Will Set You Free
2. Monkey Business
3. Black And White
4. Christianopel
5. Silent Inferno
6. The Navigator
7. Vox Humana
8. CD 2: Genie In A Bottle
9. Fast Lane
10. Grand Old World
11. Soul Vortex
12. Rollin The Dice
13. The Devils Danceschool
14. Man Overboard
15. Solitary Shell
16. Devils Playground
17. Too Late For Tomatos (bonustrack)
Look At You Now (2023)
By Royal Decree (2022)
Islands (2020)
Waiting For Miracles (2019)
Desolation Rose (2013)
Banks Of Eden (2012)
Tour Kaputt (2011)
The Sum Of No Evil (2007)
Paradox Hotel (2006)
Adam & Eve (2004)
Meet The Flower Kings (DVD) (2003)
Unfold The Future (2002)
The Rainmaker (2001)
Space Revolver (2000)
A Live On Planet Earth (2000)
Flower Power (1999)
Stardust We Are (1997)
Retropolis (1996)
Back In The World of Adventures (1995)
Vydáno: 2002
Vydavatel: InsideOut Music
Stopáž: 74:06 a 77
Produkce: Don Regent Azzaro
Najhorší album aký kedy sa mi dostal do rúk. Drvivá väčšina skladieb je na môj vkus moc prekombinovaná nezmyselnými melódiami či už klavírnymi alebo gitarovými vsuvkami. Niektoré nemajú ani hlavu ani patu. Cele mi to pripomína seba účelne len aby si dokázali že oni sú ti ktorí sú najtechnickejší. A ta prilišna chcenosť je počutelna v každom tone. Musím uznať že technicky sú dokonalý ale to nie je všetko. A tak výsledok je nula percent.
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.