OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Naposledy, zcela upřímně a otevřeně, mě IN FLAMES doopravdy bavili na albu „Sounds Of A Playground Fading“. Moderně – melodické koketérie s někdejší (death)metalovou urputností, to bylo něco, co kapele v její „postgöteborgské“ fázi tak nějak vždycky šlo, a právě na téhle nahrávce z roku 2011 v tomhle směru dosáhla nejspíš svého dosavadního vrcholu. Ani „Siren Charms“ (2014), ani „Battles“ (2016) už pak nenabídly zdaleka tak silný zážitek, přestože jednoznačně užily stejné postupy a byly produktem stejné kapely. Možná za tím bylo i něco víc, kdo ví (přece jen kapelu v těch letech opustily oba dva její dlouholeté rytmické pilíře Peter Iwers a Daniel Svensson), faktem nicméně zkrátka zůstává, že IN FLAMES jakoby v té době chyběla opravdová chuť do života.
Co s tím nadělá nové album, bylo jistě otázkou. Noví, nikoliv švédští spoluhráči, a naproti tomu renomé jedné z nejpopulárnějších metalových kapel současnosti, to byly zřejmě dva z nejzmiňovanějších momentů v této souvislosti. Co všechno jsou Plameny schopny obětovat setrvání v náruči mainstreamu a jak se to slučuje s tím, kam je táhne jejich vlastní hudební srdce?
„Who am I?
So many faces, dressed in rags for all to see.
Here I am in the mask,
the jester that wants to be free.“ („I, The Mask“)
Samotné album, zašifrované do tak trochu záhadné fráze „Já, maska“ a sympaticky ilustrovaného obalu, odpovědělo způsobem vpodstatě očekávaným. Ano, IN FLAMES na své tváři z posledních let zhola nic nezměnili, ale protentokráte tak učinili s grácií hodnou mistrů svého oboru. Ani o fous neupustili od leštění svého již tak vycizelovaného výrazu, v němž se snoubí ostrá metalová kytara s četnými melodiemi a jasně definovaným vokálem Anderse Fridéna, ale na rozdíl od minulých dvou studiových počinů šli znovu trochu hlouběji, aby zejména přivedli na svět pár poměrně výrazných, delší dobu zapamatovatelných kusů. Respektive hitů, chcete-li, jež se kolikrát můžou (ne)směle postavit vedle takových klasik jako „Sounds Of A Playground Fading“, „Deliver Us“ nebo „Where The Dead Ships Dwell“, zůstaneme-li tedy u jmenovaného skvostu jejich diskografie.
Navzdory tomu nicméně album nemá jasný středobod a ve svých padesáti minutách se pohybuje tak trochu na střídačku mezi věcmi s jasným tahem na bránu a věcmi méně výraznějšími, které se v podstatě jen vezou po povrchu. Ale to je zřejmě daň tomu, když chcete mermomocí použít skladeb dvanáct, zatímco by jich bohatě stačilo třeba devět. Větší koncentrace toho zajímavějšího se nezvykle nachází až v druhé polovině alba, počínaje zřejmě „We Will Remember“, jenž je zároveň jedním ze vzpomínaných vrcholů celé nahrávky. Ale ani zkraje to kolikrát není špatné. Za všechny bez ohledu na startovní číslo bych proto zřejmě měl zmínit především titulní kousek, „Call My Name“, singlovku „I Am Above“, „In This Life“, „Burn“, „All The Pain“ a závěrečnou „Stay With Me“, protože všechny tyhle jmenované věci mají tu společnou vlastnost, že ve jménu IN FLAMES zase jednou pořádně chrastí nebohou lidskou schránkou, zmítanou zničujícími emocemi.
Dohromady to jistě není žádný zázrak, na to už jsme si ostatně u Fridénovců za poslední léta nejspíš tak nějak zvykli, ale je to pořád poctivá sbírka skladeb, které mají aktuálně navíc tu výhodu, že se s nimi zase po nějakém čase dá počítat, minimálně teď a tady. Tak s chutí do toho, ať vám to nevystydne.
Pod maskou se skrývají tradiční IN FLAMES posledních let, protentokráte ve velice solidním rozpoložení.
7,5 / 10
Anders Fridén
- zpěv
Björn Gelotte
- kytara
Niclas Engelin
- kytara
Bryce Paul Newman
- baskytara
Tanner Wayne
- bicí
1. Voices
2. I, the Mask
3. Call My Name
4. I Am Above
5. Folow Me
6. (This Is Our) House
7. We Will Remember
8. In This Life
9. Burn
10. Deep Inside
11. All the Pain
12. Stay with Me
Foregone (2023)
I, The Mask (2019)
Battles (2016)
Siren Charms (2014)
Sounds Of A Playground Fading (2011)
A Sense of Purpose (2008)
The Mirror's Truth (single) (2008)
Come Clarity (2006)
Take This Life / Leeches (single) (2006)
Used & Abused - In Live We Trust (DVD) (2005)
Soundtrack To Your Escape (2004)
The Quiet Place (single) (2004)
Trigger (MCD) (2003)
Reroute to Remain (2002)
Cloud Connected (single) (2002)
The Tokyo Showdown (live) (2001)
Clayman (2000)
Colony (1999)
Whoracle (1997)
Black Ash Inheritance (MCD) (1997)
Live & Plugged (VHS) (1997)
The Jester Race (1996)
Subterranean (MCD) (1995)
Lunar Strain (1994)
Demo 93 (demo) (1993)
Vydáno: 2019
Vydavatel: Nuclear Blast
Stopáž: 50:48
Produkce: Howard Benson
-bez slovního hodnocení-
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.