Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Stárneme, nedá se svítit. Druhdy zapálené debaty o deskách, v nichž zasvěcená argumentace přecházela do kopanců ad hominem, nahradily plané debaty o autech, maminkách, cyklistice a socialismu. Ano, občas se redakce probere z letargie, když kupříkladu překazí konkurenci smlouvu se sponzorem a pak nahá tančí kolem vatry z lidských kostí a vzývá Satana. Ale to jsou už jen záblesky dřívější slávy. O to více mě překvapilo, jak vášnivé reakce vzbudila mezi námi dědky nová deska ontarijských pohodářů PROTEST THE HERO.
Proti mojí pochvale v Shoutboxu se ostře postavil muž, který ví, že do metalu nepatří humor a do piva ovoce Reaper. Ozval se i fantom katastrálních úřadů Shnoff s přísným pokáráním. O něco zdrženlivěji kritizoval album pátou řadovku kapely Darkmoor, kdysi postrach diskusí, dnes už spíše rekreační glosátor. „Palimpsest“ asi na pět minut zajistil, že utichla debata o hovadinách typu klimatické krize, a zase se pyskovalo o metalu. Zatímco drazí kolegové už zase probírají problematiku ojetých Peugeotů 3008 a Dalas spamuje chat odkazy na zesilovače pro horních deset tisíc, já mám Metalopolis jen pro sebe a můžu vám odprezentovat svůj objektivní názor na jednu z progových desek roku.
Asi už jste pochopili, že PROTESTi nejsou pro všechny progery. Někteří se raději uchýlí ke konzervativnějším virologům HAKEN, puristi, kteří se klaní plakátům Johna Petrucciho, roztočí čerstvé instrumentální album černoprdelnických virtuózů GOD IV „Revelation“. Ale pokud máte rádi v hudbě občas lehce přestřelené emoce, patos a chytrou angažovanost, dejte „Palimpsestu“ aspoň pár protočení v plejáku. Proč? PROTEST THE HERO rozhodně patří mezi největší specialisty na načančané melodické fláky, které instrumentální propracovanost kloubí s emocoreovou přepjatostí a metalcorovou chytlavostí. Je to jako setkání vypravěčů THE DEAR HUNTER, hardcorových rudochů BOYSETSFIRE a polozapomenutých ruských cíťů THE MECHANICAL POET v metalurgické dílně, kde něco stále srší a vybuchuje. Tahle kapela je však žánr sám pro sebe.
Pro mnohé bude kamenem úrazu vokál Rodyho Walkera. Už v minulosti byl posazený vysoko, ale po vážných hlasových problémech stoupl Rody ještě víc do hlavy. Jeho ostré výšky dráždí a, jak poznamenal specialista na hlas Darkmoor, v některých vibrujících polohách připomenou třeba Tobiase Sammeta, což není úplně nejlepší reference pro lidi, co nemají rádi díry na džínách a pouťovou operu v metalu. Jenže Walker v tom umí chodit a do trylkujících a vyšívajících kytarových duetů se jeho projev hodí, obzvlášť, když pracuje se špičkovými melodickými linkami a texty. Cením, jak umí vyhrocené otáčky zklidnit v komorních partech, v nichž má jeho zpěv najednou úplně jinou emocionální barvu.
Hudba PROTEST THE HERO je jako marnivě zdobený dort, jehož sladkou polevu vyvažuje poctivý hutný korpus skočné a prudce se lomící rytmiky, eruptivní basy Cama McLellana a neskonale pestrých bicí Mika Ieradiho. Písně z „Palimpsestu“ v sobě mají překotnou energii, jejich struktura je hektická, hnaná spíš momentální energií než propracovaným skladatelským kalkulem. Kytaristé Luke Hoskin a Tim Millar se neustále prohánějí, proplétají a hecují, jejich souhra je úchvatně ornamentální a zároveň vysoce funkční.
PROTEST THE HERO jsou vynikající songwriteři, což si snadno ověříte třeba při poslechu přímočaré pogovačky „All Hands“. Umí zkombinovat skočný riff, zpěvné kytary a úderný refrén, ale stejně tak umí vyřezat skladbu s překvapivým vývojem. U takové „The Fireside“ kapela nabídne v poslední třetině ohromující gradaci, která končí naprosto skvostným (a v pořadí asi třetím) falešným refrénem, u něhož člověk jednoduše jen nechápavě vrtí hlavou… odkud se to bere a proč je tak dobrý?
Už tak nesmírně zábavnou, energickou kolekci ADHD songů plných zvratů a proměn zvedají vynikající texty, které vynikají jen zřídka viděným citem pro smysluplné rýmy. Jo, kluci budou nejspíš dobroserové, pravdoláskaři, feministi, dokonce levičáci, takže o dvě hlavy intelektuálně převyšují průměr a jejich ostré glosy k současnému stavu Spojených států a společnosti obecně míří přesně na komoru.
Po opakovaných posleších marně přemýšlím, co bych téhle desce vytknul. Sedí mi jak Reaperovi sedlo jeho kola, jako mango v sourech od Zichovce. V hodnocení bych měl zohlednit kritické postoje svých redakčních druhů, ale víte vy co, když burácejí PROTEST THE HERO, nikdo neslyší staré muže křičící na oblak.
1. The Migrant Mother
2. The Canary
3. From The Sky
4. Harborside
5. All Hands
6. The Fireside
7. Soliloquy
8. Reverie
9. Little Snakes
10. Mountainside
11. Gardenias
12. Hillside
13. Rivet
Klasický "Rogga" Johansson a jeho user-friendly death metal. Letos sice nemá oslnivou formu (viz slabší PAGANIZER), ale stále je to se ctí. Minulá deska byla lepší, ale i tady si skalní fanoušek najde to své. Hned po prvním poslechu vidíte všechny karty.
Trochu emařiny, trochu punkrocku a špetka indie melancholie. KOVADLINA řiznutá CARCIO RADIO. Ve výsledku celkem pozitivní vibe. Nová kapela se staronovými tvářemi a Banánem u mikrofonu. Hardcorovější MŇÁGA? Možná.
Tahle britská parta si prostě musí vybrat co chce. Koncept, ve kterém střídáte mělký emotivní rock a temnou post metalovou vlnu šilhající po blackaze v konečném důsledku působí jako zmatlaný dort od Pejska a Kočičky.
Nesúhlasím úplne s kolegom Shnoffom, že „PowerNerd“ je „ezo“. Devinovej potrhlosti je v textoch síce dosť, no v prvom rade ide o priamočiary prog’n'roll, ktorý strhne a baví od začiatku až do konca. Ad koniec: na „Ruby Quaker“ sa už so Shnoffom zhodneme.
Devinovu sólovou tvorbu buď milujete nebo je vám lhostejná. Nenávidět Devina nějak nelze. PowerNerd je asi očekávatelný, vrstevnatý ezo prog opus, který potěšil, ale nijak mě na lopatky nepoložil. Kromě songu "Ruby Quaker" ovšem. To je šleha jako kráva.
Hvězda za rok třicetiletých Jezdců jakoby po druhém dechu na albu "Der Rote Reiter" (2017) znovu začínala blednout. Po ukrutné nudě z divného alba "The Divine Horsemen" (2021) je toto EP už druhou studiovou nahrávkou, ale stále se neděje nic vzrušujícího.
Finský prog-power metal, který vykresluje kouzelné melodie a nápadité kytarové a hlavně klávesové instrumentální variace. Jde o one-man projekt, to je i kámen úrazu, nevýrazný zpěv spíš ruší a syntetické bicí také nic moc. Škoda, jinak super poslech.