MoRt8
9 / 10
Chris Nolan bere podruhé otěže Batmanovské ságy do svých režisérských rukou a definitivně dává své vizi série ostré kontury. Temný Rytíř je opravdu temný - temný akční krimi thriller ze současnosti, který je jakoby náhodou obydlen postavami ze stáje DC Comics. Skutečně, tenhle až existenciální snímek, který sice staví na klasickém Batmanovském mustru Dobro Vs. Zlo, má mnohem větší přesah. Komiksová škatulka nemůže v žádném případě tohle monstrum pojmout. Ani ono rozložení dobra a zla není v žádném případě černo-bílé a Batman nezapadá do společnosti o moc víc než Joker, který reprezentuje onu formu zla, proti které jakoby nebylo obrany. Zlo, jež se vynořuje odnikud a směřuje nikam. Zlo, které přišlo, aby bylo jednoduše přítomno a přetrvalo. Zlo neanalyzovatelné, nevysvětlitelné, nepředvídatelné a hlavně neoblomné a nepodplatitelné. Tam, kde nejsou pravidla, nedá se hrát ani taktizovat. Joker je brilantní sólista, který stojí mimo a nade vším ostaním zločinem v Gothamu. Jeho nikdo nezíská na svou stranu, stojí vůbec on sám na své straně? Je vlastně Batman vůbec hrdinou, nebo je Joker pouze produktem jeho činů a výsledků. Není Batman jen vyvrhelem, který se snaží hasit les, který zapálil? A kdo je Harvey Dent? Není i on Batmanovým produktem? Psychologie postav je v Temném Rytíři opravdu na vysoké úrovni a je veliká škoda nevelkého využití postavy Two-Face, jejíž zrod je sice podán velmi umě, leč možná příliš zdlouhavě a pro samotnou postavu Dvojí Tváře v závěru jednoduše nezbývá čas. Celkově se Nolanovým scénář povedl, jen je místy možná až příiš košatý a v samém závěru se bohužel nevyhne koňské dávce patetických činů a výlevů. Postavy Alfreda, Lucia a komisaře Gordona jsou opět skvělé, na čemž má samozřejmě lví podíl vynikající obsazení, kterým se ale může chlubit celý film v čele s tolik opěvovaným výkonem zesnulého Ledgera, který opravdu dal Jokerovi punc čirého zla a před jeho vtělením do postavy nezbývá než smeknout. (Ostatně s Jokerem se pojí dvě, z mého pohledu, nejsilnější scény filmu: Joker vycházející z nemocnice a jeho projížďka policejním autem, kdy se lačně vyklání a nasává vzduch Gothamu prosycený anarchií, strachem a chaosem). Jen představitelka Rachel mi poněkud leze krkem, ale to je můj individuální dojem. Po technické stránce nelze nic vytknout a Nolanova režie je zase o fous lepší než minule, snad jen ty bojové scény v detailu se určitě ještě dají zlepšit. Nolan však v podstatě mistrně maskuje, že vlastně vůbec není režisérem z akčního těsta a viditelně se zlepšuje. Temný Rytíř jistě není nejlepším filmem všech dob, ale jednoznačně je nejlepším letním (a ještě ke všemu komiksovým) blockbusterem. V tom myslím tkví vyjímečnost tohoto snímku. Christopher Nolan dokázal, že i komiksový letní spektákl může zároveň být i špičkovým filmařským zážitkem. Tohle prvenství už Nolanovi nikdo nevezme a já věřím, že právě Nolan by měl u série setrvat a dokázat nám příště, že to zase umí o fous lépe. Budu se těšit.