THE CURE - Songs Of A Lost World
Návrat po šestnácti letech. Navíc víceméně autorská deska Roberta Smitha. Navazují na nejlepší kousky své diskografie a současně se zbytečně neopakují. Poslouchám to poslední dva týdny a moje dojmy stále rostou.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Upřímně bych se podivil, kdyby snad měl někdo FREEDOM CALL zafixované jinde, než v melodických končinách speed metalového království. Lhostejno kde přesně (mnozí teď určitě pomysleli na balancování na jeho okraji, jen tak tak dělícím kapelu od pádu do propasti mrtvých kolovrátků a chorobného stereotypu), nicméně jednoznačně právě jen a jen u rychlých kytar, výrazných kláves a optimismu na rozdávání. Je to samozřejmě logická a jediná správná úvaha – tahle kapela zkrátka ani neumí být jinou. Jistojistě z toho proto pramení různé posluchačské emoce, jejichž negativní proud ovšem mě osobně do té doby, dokud bude kapela schopná napsat alba typu „Legend Of The Shadowking“, bude nechávat absolutně v klidu.
Zhudebněný příběh Ludvíka II., krále bavorského, je totiž klasickým albem FREEDOM CALL, které si na nic jiného nehraje, nic jiného nepředstírá, a ruku v ruce s tím si dokáže udržet únosnou (ba mnohdy i více) invenční úroveň. Více než dvacet let po speed metalové revoluci a více než dlouho poté, co se dalo zkonstatovat, že tenhle styl už nejspíš řekl vše podstatné, dodejme. Ale to je právě to podstatné, neboť osloví-li vás podobná nahrávka v roce 2010 (samozřejmě s tím, že už máte něco málo naposloucháno), je pravděpodobné, že na ní něco bude.
Album samotné je jako procházka po rozlehlém a rozkvetlém zámeckém parku krále Ludvíka, při níž se sem tam lehce změní klimatické podmínky. Většinou svítí sluníčko, ve vzduchu je cítit nadcházející léto a lehkost pozemského bytí je tak snesitelná, až se vám z toho zatočí hlava. Občas ale slunce zakryje těžký dešťový mrak, aby tu všeovládající pozitivní náladu tak trochu srazil na kolena. Ne na dlouho, ale tak, aby bylo důsledně cítit razanci této (dočasné) změny. Chris Bay a Dan Zimmermann (mimochodem, podle některých zpráv naposledy v řadách FREEDOM CALL) to zkrátka mají pevně v rukách, takže je tu rázem spousta okamžiků, u kterých stojí za to se v té klasické speed metalové náladě pozastavit. Velmi silný je úvod alba (plus typově podobná „Remember“), kde se to v prvních čtyřech skladbách jen hemží stylovou řemeslností, podanou ovšem navýsost fundovaně, takže výsledný dojem se velmi rychle stane nezaměnitelným. Znamenitě jsou dokreslovány nálady jednotlivých textových témat a prakticky všudypřítomná „růžová“ nálada, umocněná charakteristickou Bayovou barvou hlasu, to jen podtrhuje. Podstatně vážnější stránku věci reprezentují zejména temná „Dark Obsession“ a ještě temnější „The Darkness“, v nichž je rovněž k mání zásadní kus skladatelské duše. Ta se nakonec předvede ještě v jednom výjimečném okamžiku na samotném konci hracího času alba, a sice ve skladbě „Perfect Day“, přesně reprezentující svůj název. Navzdory němu nicméně dokonale zapadá do závěru konceptu alba, a působí skutečně jako kdyby byla autorem napsána po vypití celé lahvičky potterovského Felix Felicis.
V nevyjmenovaných zbylých skladbách pak už zbytečně vítězí patos a bezradnost zejména v refrénech (i když vtipný podtext „Kingdom Of Madness“ na téma Ludvíkových divokých projížděk na koni za úplňku, ironizující ve své rockové stavbě obligátní oslavné ódy na jízdu na motoroce či na čemkoliv motorem vybaveném, má dozajista svůj půvab), což ovšem jen dokresluje příchuť FREEDOM CALL na tomhle albu. Na nic jiného si nehrají, nic jiného nepředstírají, jen jsou prostě sami sebou. A to je, vzhledem k nápadům, které stále ještě mají, moc příjemné zjištění.
Jak znít stále důstojně aneb speed metaloví FREEDOM CALL na svém šestém studiovém albu.
7,5 / 10
Chris Bay
- zpěv, kytara
Lars Rettkowitz
- kytara
Samy Saemann
- baskytara
Daniel Zimmermann
- bicí
1. Out Of The Ruins
2. Thunder God
3. Tears Of Babylon
4. Merlin - Legend Of The Past
5. Resurrection Day
6. Under The Spell Of The Moon
7. Dark Obsessions
8. The Darkness
9. Remember
10. Ludwig II. - Prologue
11. The Shadowking
12. Merlin - Requiem
13. Kingdom Of Madness
14. A Perfect Day
Land Of The Crimson Dawn (2012)
Legend Of The Shadowking (2010)
Dimensions (2007)
The Circle Of Life (2005)
Live Invasion (2004)
Eternity (2002)
Crystal Empire (2001)
Silent Empire (EP) (2000)
Taragon (MCD) (1999)
Stairway To Fairyland (1999)
Demo (1998)
Vydáno: 2010
Vydavatel: SPV/Steamhammer Records
Stopáž: 56:36
Produkce: Tommy Newton
Studio: FC Studios, Norimberk
-bez slovního hodnocení-
Návrat po šestnácti letech. Navíc víceméně autorská deska Roberta Smitha. Navazují na nejlepší kousky své diskografie a současně se zbytečně neopakují. Poslouchám to poslední dva týdny a moje dojmy stále rostou.
Bilanční a v rámci možností i moderní album zároveň. Typičtí BODY COUNT místy výrazně oživení působením hostů. Album sotva překvapí něčím neotřelým, ale dá se mu odolávat jen do prvního výkřiku "madafaká". Pak už je to zase všechno zpátky v 90's.
Faust a spol. tentokrát více přitlačili na pilu a natočili o poznání méně přátelskou desku. Více black metalu a méně zjemňujících prvků. I tak je materiál pěkně diversifikovaný, jen je méně přístupný a chybí mu ona zpěvnost, vzletnost a naléhavost.
Čistý death/doom. Špinavý, jeskynním marastem až po krk nasáklý. Ale také spíše jednoduchý, držící se jako klíště žánrových standardů bez nejmenší ochoty alespoň základně experimentovat. Co mu však nechybí, je tolik potřebná neotesanost a hrubozrnnost.
Nejvíce přístupná deska GAEREA. Portugalci sice stále preferují rychlá tempa, ale materiál zároveň různě zahlazují, kudrnatí a zjemňují. A vesele do něj integrují jeden post-metalový prvek za druhým. Black metal pro masy, nicméně velmi pěkně složený.
(Raw) blackmetalový projekt z pokojíčku se vším všudy. Tentokrát za materiálem stojí osoba pohlaví něžného. Slyším za tím trochu SATANIC WARMASTER, SARGEIST, ORDER OF NOSFERAT a nebo také WINTER LANTERN. Jednoduchá, leč dobře poslouchatelná deska.
Debutové album hardcore kapely, která je složena ze členů ve svém žánru vyhlášených švédských skupin OUTLAST a VICTIMS. Dvacet minut nekompromisního nátěru brousícího až do oblasti crustu.