THE CURE - Songs Of A Lost World
Návrat po šestnácti letech. Navíc víceméně autorská deska Roberta Smitha. Navazují na nejlepší kousky své diskografie a současně se zbytečně neopakují. Poslouchám to poslední dva týdny a moje dojmy stále rostou.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Zlomový rok 2003 byl pro současné KILLING JOKE klíčový. Forma, do jaké se tato britská legenda dostala, je prostě obdivuhodná. Od tohoto okamžiku tady máme už třetí nahrávku, na které skupina působí jako pokropena živou vodou. Energie, živelnost, tvrdost a nesmlouvavost. Atributy, které většinou zdobí mladé dravé štiky řádící v hudebním rybníku a nikoliv matadory, kteří by to svoje divoké období už měli mít za sebou. Leč v tomto případě jsou veškeré předpoklady stavěny na hlavu.
Názory na předchozí počin „Hosannas From The Basements Of Hell“ byly poměrně různorodé. Pro mnohé byla deska zklamáním a pro jiné se zase zařadila mezi to nejlepší, co kdy Jaz Coleman a spol. vytvořili. Faktem je, že i přes mnohé výhrady se pevně držela linie započaté na bezejmenném albu právě z roku 2003. To znamená důraz na tvrdost, razanci a inklinaci k metalovému zvuku. Zvuk však byl asi nejvíce diskutabilní záležitostí (dle mého názoru) jinak zdařilé kolekce. To letošní novinka myslím v tomto směru už moc kontroverzí nevzbudí. Po předchozí sázce na obhroublost se letos KILLING JOKE navracejí ke krystalické produkci, které zdobila 7 let starou bezejmennou desku.
Burácející refrén titulní písně, která celou letošní záležitost i otevírá, jasně signalizuje, že Angličané nehodlají vyklízet nedávno dobyté pozice. Masivní kytarové riffy Geordieho Walkera a stejně hutný Colemanův vokál činí společně další vyhlazující útok, kterému nechybí ani zlomek intenzity výpadů z předchozích tažení. Dávkování strhujících motivů a řazení jednotlivých skladeb se opět nachází v kategorii smrtících. Už to tak vypadá, že ony jednoduché, avšak počertech funkční ústřední linky svých písní dokáže skupina sypat z rukávu s naprostou lehkostí a hlavně donekonečna. „Absolute Dissent“, „The Great Cull“, „Fresh Fever From The Skies“ a „In Excelsis“. Toť neuvěřitelně silná úvodní čtveřice skladeb, která nedává nejmenší prostor k vydechnutí. KILLING JOKE přitom nepředvádí nic nového, ale pouze jen pádí vpřed ve svém typickém stylu, kombinující post punkové ozvěny s hřmícím metalovým zvukem. Síla jejich počínání tkví především v již zmiňovaných silných nosných motivech písní, které by však bez mocného Colemanova vokálu byly pouze poloviční. Momenty, kdy se vší silou opírá do svých hlasivek, jsou přesně tím hnacím motorem, dodávajícím již tak dosti robustnému zvuku kapely další grády a v kombinaci s Walkerovou kytarou vytváří jeho vokál neprostupný zvukový val.
Odpověď na otázku, zdali KILLING JOKE připravili i něco (na svoje poměry) netradičního by mohla být v zásadě negativní. Ano, máme tady sice taneční rytmus v „European Super State“ anebo závěrečné reggae „Ghosts Of Ladbroke Grove“, ale celkové provedení alba je čistě v duchu minulých nahrávek skupiny. Pronášet však jakékoliv teze o stagnaci Angličanů je v jejich současném tvůrčím rozpoložení asi stejně marné, jako kritizovat herní projev fotbalového týmu, který své soupeře suverénně válcuje. Zkrátka a jasně. Jaz Coleman a spol. se už sotva někdy vychýlí ze své linie, ve které si jednou už více než třicet let a i když se v jejich kariéře vyskytlo pár rozcestí, vždy se dokázali navrátit do bezpečí svého útočiště. Znatelné přitvrzení zvuku v posledních letech by se dalo považovat za dříve neslyšené novum, avšak pupeční šňůru vedoucí k období post punkového rozmachu se nepodařilo nikdy zpřetrhat. Takže jejich současná tvář je tak jen logickým a tím nejlepším možným řešením problému, před kterým dříve či později stojí každá rocková kapela (prakticky nepřetržitě) působící takovou úctyhodnou dobu. Jak zůstat svěží, zajímaví a stále stejně energičtí, jako v dobách svého mládí. Myslím, že jedním z receptů, jak toho docílit, je i fungování KILLING JOKE v novém miléniu. „Absolute Dissent“ je toho pak už jen dostatečně pádným důkazem.
PS: Recenze je věnována památce bývalého kytaristy KILLING JOKE Paula Ravena, který zemřel v roce 2007 na infarkt.
Typická nahrávka "nových" KILLING JOKE. Tvrdost, razance, chytlavost, svérázné texty a několik menších překvapení.
8 / 10
Jaz Coleman
- vokály
Geordie Walker
- kytara
Martin "Youth" Glover
- basa
Paul Ferguson
- bicí
1. Absolute Dissent
2. The Great Cull
3. Fresh Fever From The Skies
4. In Excelsis
5. European Super State
6. This World Hell
7. Endgame
8. The Raven King
9. Honour The Fire
10. Depthcharge
11. Here Comes The Singularity
12. Ghosts Of Ladbroke Grove
Pylon (2015)
MMXII (2012)
Absolute Dissent (2010)
Hosannas From The Basements Of Hell (2006)
Killing Joke (2003)
Democracy (1996)
Pandemonium (1994)
Extremities, Dirt and Various Repressed Emotions (1990)
Outside The Gate (1988)
Brighter Than A Thousand Suns (1986)
Night Time (1985)
Fire Dances (1983)
Revelations (1982)
What's THIS For...! (1981)
Killing Joke (1980)
Vydáno: 2010
Vydavatel: Spinefarm Records
Stopáž: 62:52
Produkce: KILLING JOKE
Studio: Britannia Row Studios, Londýn + některé vokální linky nahrány ve studiu Faust, Praha
Mohutný a konzistentný zvukový valec s prekvapivo vysokým hitovým potenciálom. Kombo "Fresh Fever From The Skies" a "In Excelsis" sa spolu s titulnou skladbou okamžite zaryje do pamäte, no z celkového pohľadu sa album opočúva pomerne rýchlo -- pridajte k tomu texty plnej konšpirátorskej "New World Order" paranoje a vo výsledku dostanete solídny album, v ktorého prípade prvý dojem prevyšuje ten finálny.
KILLING JOKE jsou od roku 2003 ve skvělé comebackové formě a jinak tomu není ani letos. Kvartetu kolem „kosmopolitního Pražana“ Jaze Colemana se potřetí za sebou povedlo démonicky propojit hudební naléhavost, tvrdost, nasranost, rozervanost, psychedelii, melodiku, atmosféričnost, nostalgično, dojemnost, popovost, chytlavost, pestrost a v neposlední řadě opět mistrovsky rozehrát a vyleštit svojí vlastní unikátnost. Jelikož se „Absolute Dissent“ nepřekvapivě dotýká jednotlivých rozmanitých tvůrčích period třicetileté historie kapely, tak dlouholeté fandy asi těžko posadí na zadnici, nicméně takovéto, i když pravda trošku neucelené, přehlídce provolejme osmkrát sláva.
-bez slovního hodnocení-
Návrat po šestnácti letech. Navíc víceméně autorská deska Roberta Smitha. Navazují na nejlepší kousky své diskografie a současně se zbytečně neopakují. Poslouchám to poslední dva týdny a moje dojmy stále rostou.
Bilanční a v rámci možností i moderní album zároveň. Typičtí BODY COUNT místy výrazně oživení působením hostů. Album sotva překvapí něčím neotřelým, ale dá se mu odolávat jen do prvního výkřiku "madafaká". Pak už je to zase všechno zpátky v 90's.
Faust a spol. tentokrát více přitlačili na pilu a natočili o poznání méně přátelskou desku. Více black metalu a méně zjemňujících prvků. I tak je materiál pěkně diversifikovaný, jen je méně přístupný a chybí mu ona zpěvnost, vzletnost a naléhavost.
Čistý death/doom. Špinavý, jeskynním marastem až po krk nasáklý. Ale také spíše jednoduchý, držící se jako klíště žánrových standardů bez nejmenší ochoty alespoň základně experimentovat. Co mu však nechybí, je tolik potřebná neotesanost a hrubozrnnost.
Nejvíce přístupná deska GAEREA. Portugalci sice stále preferují rychlá tempa, ale materiál zároveň různě zahlazují, kudrnatí a zjemňují. A vesele do něj integrují jeden post-metalový prvek za druhým. Black metal pro masy, nicméně velmi pěkně složený.
(Raw) blackmetalový projekt z pokojíčku se vším všudy. Tentokrát za materiálem stojí osoba pohlaví něžného. Slyším za tím trochu SATANIC WARMASTER, SARGEIST, ORDER OF NOSFERAT a nebo také WINTER LANTERN. Jednoduchá, leč dobře poslouchatelná deska.
Debutové album hardcore kapely, která je složena ze členů ve svém žánru vyhlášených švédských skupin OUTLAST a VICTIMS. Dvacet minut nekompromisního nátěru brousícího až do oblasti crustu.