OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Album „Thrash!“ z prozaicky známých důvodů vlastně nikdy nebylo opravdovým a regulérním řadovým albem v diskografii ARAKAINu, nicméně svým způsobem znamenalo důležitý okamžik v životě kapely, takže by bylo asi nevhodné tvářit se, jako kdyby neexistovalo a alespoň okrajově se o něm nezmínit.
V pauze po úspěšném titulu „Salto Mortale“ se ARAKAIN konečně vrhnul k finálnímu dotažení dlouho hýčkané myšlenky, totiž k oprášení materiálu z debutu „Thrash The Trash“ a jeho zvěčnění v anglické verzi. Otázku, zda to již nebylo pozdě (přeci jenom, tuzemsko zřejmě raději originál a cizozemsko už zase mnohem raději věci z úplně jiného metalového soudku), nechme stranou, protože s odstupem devíti let už bychom stejně nic nevyřešili, a raději přejděme k tomu hlavnímu, totiž ke změnám, které slavný debut potkaly. První z nich je nabíledni, protože anglická verze (samozřejmě) nemohla být o ničem jiném, než o anglických textech. Tady to skupina měla poměrně méně složité, neboť nejpovolanější člověk pro takovouto lyrickou proměnu, autor původních textů Aleš Brichta, byl zároveň brilantním angličtinářem, pročež se mu povedlo převést původní materiál opravdu vkusně a hlavně se zachováním původní myšlenky a tématu (mimo „Prostitute“ alias „Šeherezád“, kde to ale asi doopravdy dost dobře nešlo). „…Evening´s Coming, Barometer´s Crazy, Rime To Get Ready, For Mistreating Night, Comes For The Visit, God Of The Thunder, No Time For Questions, Run For Your Life…“, poznáváte? No, ovšemže. A jsme u další novinky, totiž zpřeházení původního pořadí skladeb, čímž se (zřejmě kvůli intru) na čelo nahrávky dostává právě „Stormmaster“ alias „Pán bouře“ a také další skladby, snad kromě „Šakala“ a „Šeherezád“, nezůstávají na svém místě. Navíc pak chybí lahůdky „Noc“ a „Amadeus“, jež nahradila singlová „Ku-klux-klan“. To je krok, který jsem nikdy úplně přesně nepochopil, ale budiž, přece jenom na to kapela měla právo. A třetí důležitou věcí, která provázela „Thrash!“, byl i zremasterovaný zvuk, což já osobně velmi oceňuji, protože v rámci možností to desku jakseříká opravdu nakoplo.
Čili, kolem a kolem vzato, pro našince celkem nic světoborného, ale zřejmě jen na první pohled. Nesmíme zapomenout, že se totiž psal rok 1994 a „Thrash!“ znamenal po dlouhých pěti letech (a na dalších pět let dopředu) první šanci pořídit si „Thrash The Trash“ v CD formátu, což si myslím, že bylo velmi lákavé. Z tohoto titulu pak také nemůžu na adresu téhle okleštěné a vylepšené verze debutu říct vůbec nic špatného a dones ji hýčkám ve své skrovné sbírce.
Aleš Brichta
- zpěv
Jiří Urban
- kytara
Daniel Krob
- kytara
Zdeněk Kub
- baskytara
Robert Vondrovic
- bicí
1. Stormaster
2. Jackal
3. Prostitute
4. Ku-Klux-Klan
5. Manhunt
6. No! (Go And Kill!)
7. R.A.F. Squadron
8. Thrash The Trash
Jekyll & Hyde (2019)
Arakadabra (2016)
Adrenalinum (2014)
Homo Sapiens ..? (2011)
Restart (2009)
XXV Eden (CD,DVD) (2007)
Labyrint (2006)
Warning! (2005)
Metalmorfoza (2003)
Archeology (2002)
Forrest Gump (2001)
Gambrinus Live (2000)
Farao (1999)
Thrash The Trash/Schizofrenie (1998)
Apage Satanas (1998)
15 Vol. 2 (1997)
15 Vol. 1 (1997)
S.O.S. (1997)
Legendy (1995)
Thrash! (1994)
Salto Mortale (1993)
Black Jack (1992)
History Live (1992)
Schizofrenie (1991)
Thrash The Trash (1990)
-bez slovního hodnocení-
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.