OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Jak by asi vypadala hudba na pomezí DIMMU BORGIR a KAMELOT? Samozřejmě myslím ty americké. Byť fúze symfonického black metalu s těmi našimi by ve výsledku vypadala ještě zajímavěji, ale to nechme stranou. KAMELOT samotní se nikdy nebránili spolupráci s extrémními vokalisty a sami dokázali i pořádně přitvrdit. To nakonec ukázali i na výborném albu „Haven“, kde jim hostovala Alissa White-Gluz.
Ale zpět k tématu. Odpověď na onu hypotetickou otázku dává kapela SEVEN SPIRES. Nakonec se tím i sami pyšní, přestože inspirací v jejich hudbě najdeme vícero (EPICA a další). Na poli symfonického metalu jsou SEVEN SPIRES bezesporu jedním z nejzajímavějších uskupení poslední doby. Vyjadřují se k osobním, ponurým či intimním tématům a jejich hudba se svou atmosférou blíží evropským severským končinám, byť jsou původem z Bostonu.
Hlavním tahounem kapely je zpěvačka Adrienne Cowan, která zvládá takřka celý metalový rejstřík, tj. od temného growlu, blackového vřískotu až k čistým hlasovým polohám. Zabarvení hlasu má podobné jako Simone Simons, kdy se od uhlazeného sopránu dostává až k netopýřím frekvencím. Pro posouzení doporučuji si pustit singl „Architect of Creation“. Své první album vydali v roce 2017. Výraznější změna nastala na druhém albu, které již vyšlo pod Frontiers Records. Oproti prvotině bylo vše uhlazenější a harmoničtější. Produkci si bere na svědomí Jack Kosto, ale je znát, že skupina spolupracuje se Saschou Paethem, který se stará o mix a mastering. Ostatně už o rok dříve si Paeth vybral Adriennu Cowan pro svůj projekt Sascha Paeth's Masters of Ceremony (přišlo mi to takové nemastné neslané). Svého vrcholu zřejmě dosáhli na desce „Gods Of Debauchery“, kde gejzír nápadů byl podpořen i vyzrálou strukturou skladeb, technicky už po deseti letech na scéně nebylo co vytknout a zároveň ten jejich žánrový mix byl umíchán vyváženě. Jednotlivé motivy přecházely v logickém vývoji a zpěvačka Adrienne Cowan předváděla úžasné kreace a proměny.
Aktuální deska mi přijde tak trochu přešlapování na místě. Obsahuje výstavní kousky, kupříkladu všechny tři singly: „Almosttown“, „Architect of Creation“ a na samotném konci alba umístěný nablýskaný klenot „The Old Hurt of Being Left Behind“. Pokračují ve svém stylu/nestylu, míchají romantické balady, symfonický patos, pomalé rytmy s dvoukopákovým běsněním. Stavějí se do role vypravěčů příběhů a tady je ten kámen úrazu. Ony funkční a proměnlivé skladby zabírají z hodinové stopáže slabou polovinu. Druhá polovina skladeb má buď svou teatrální strukturou nádech muzikálu, nebo zcela upadá do nudy v pomalém rytmu. Tato vatová část materiálu je snesitelná jen díky hlasovým kreacím Adrienny.
Jak to tedy hodnotit? Singly vždy sloužily jako ochutnávka na desku, návnada na celý materiál. Jenže SEVEN SPIRES vystříleli všechny své trumfy předem. Na „A Fortress Called Home“ se najdou ještě tak dvě dobré skladby, zbytek už moc záživný není. Ono to v dnešní době je už jedno, poslechnout si celou desku jde bez obtíží. V tomto ohledu se ve mně stále ještě ozývá pamětník legendární CD půjčovny za Kotvou. Tehdy bych napsal: „Užijte si ty tři singly zdarma a zbytek klidně oželte“. Dnes to upravím na: „Poslech si celá deska rozhodně zaslouží, pokud vás zaujme, sáhněte ještě po „Gods Of Debauchery“ nebo i starších dvou albech. Celkově vzato je polovina materiálu skvělý symfonický metal okořeněný občasným blackovým vokálem, kde melodie gradují v intenzivní hudební hradbu a směle dosahují nejvyšších příček hodnocení, zatímco romanticko-muzikálové balady volají po cestě ke kávovaru. Sedm je tak akorát.
Výstavní symfonický metal okořeněný blackovým vokálem, kde melodie gradují v intenzivní hudební hradbu. Navíc skloubený s romanticko-muzikálovými baladami, které už moc záživné nejsou.
7 / 10
Adrienne Cowan
- zpěv, klávesy
Jack Kosto
- kytara
Peter de Reyna
- basa
Chris Dovas
- bicí
1. A Fortress Called Home
2. Songs Upon Wine-Stained Tongues
3. Almosttown
[video]
4. Impossible Tower
5. Love's Souvenir
6. Architect of Creation
[video]
7. Portrait of Us
8. Emerald Necklace
9. Where Sorrows Bear My Name
10. No Place for Us
11. House of Lies
12. The Old Hurt of Being Left Behind
[video]
A Fortress Called Home (2024)
Gods of Debauchery (2021)
Emerald Seas (2020)
Solveig (2017)
Datum vydání: Pátek, 21. června 2024
Vydavatel: Frontiers Records s.r.l.
Stopáž: 64:07
Produkce: Jack Kosto
-bez slovního hodnocení-
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.