OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Nejzásadnějším albem finské hudební scény, potažmo jedním z nejlepších alb devadesátých let je pro mě Down od severských zabijáků Sentenced. V dobách, kdy se tenhle klenot podzimu vyloupl v nové sestavě na chladné světlo světa byl metal připravený povstat a hledal nové silné vůdčí živly.
Kdo by to byl tehdá řekl, jak rychle vzkypí synové a dcery země tisíce jezer a postaví se do čela světové kovové (r)evoluce. Troufám si říci, že nebýt Down, nikdy by se to nestalo...
Pro Sentenced se v roce 1996 otevírala zcela nová vývojová etapa, do skupiny totiž nastoupil zbrusu nový frontman Ville Laihalla a jeho hlas předurčil Odsouzence zakormidlovat do zcela jiných vod, než byl rozbouřený death - doomový oceán. Jak už to tak u tří sobů bývá, měla v tom prsty knajpa, protože právě tam, nalitý jako preláti, zakopli o sebe zpěvák a jeho budoucí kapela. Laihalla má čarokrásně vypitý šmirgl, kterým dovede ječet, ale hlavně perfektně a procítěně zpívat. On dal Sentenced polovinu jejich nové tváře a svým totálně dokonalým vokálem obohatil poněkud příliš uniformovanou metalovou scénu.
Druhou polovinu tváře dala Sentenced hudba. N. W. O. F. H. M. F. Tahle zkratka se kdesi objevila, ale pravda v ní je jen poloviční. Možná skutečně Odsouzenci začali s novou vlnou finského heavy metalu, ale jejich hlavní přínos spočívá v tom, že se vyčlenili z hudebních přihrádek a chlívků. Materiál naprosto dokonale absorbuje vlivy hard rocku, heavy metalu, doom metalu a čehosi, co se stalo cejchem finské scény - pravá melodika alá Suomi. Tvůrčí duo Tenkula / Lopakka přetékalo dokonalými melodickými nápady a do komponování Down dalo srdce i duši. Poslechněte si nosné riffy I´ll Throw The First Rock, Sun Won´t Shine nebo Crumbling Down a vychutnávejte dokonalou fúzi metalu a nezaměnitelné doomové melancholie. Down je jako pokladnice nevyčerpatelných inspirací, každá kompozice přetéká invencí, originalitou a vlastním ksichtem. Každá kompozice přetéká Finskem. Chladná zádumčivost, blasfemické hymny na sebevraždu, samotu a chlast. Sentenced se s ničím nemažou, hudba je absolutně explicitní a přitom tolik zapeklitá a mnohostranná. Naprosto unikátní materiál, vtěsnaný mezi natažení kohoutku a výstřel, kterým Vám tu slizkou zásobárnu mizérie rozpleskne na zeď, otevřená výzva zkurvenému životu v mlze a tmě, věčné depresi...
Zásluhou Sentenced dostala finská skládačka další dílek a, nemůžu si pomoct, dílek nejzásadnější. Finská pětice dokonale propojila melodii a atmosféru, jakou může mít jen země, kde slunce téměř nevychází...
Naprostá klasika melodického metalu... Spleen, melancholie, sebevraždy, chlast, to je poetika SENTENCED a jejich hlavní zbraní skvělé riffy a zatraceně přesvědčivá atmosféra...
9,5 / 10
Ville Laihiala
- zpěv
Sami Lopakka
- kytara
Vesa Ranta
- bicí
Mika Tenkula
- kytara, basa
1. Intro - The Gate
2. Noose
3. Shadegrown
4. Bleed
5. Keep My Grave Open
6. Crumbling Down (Give Up Hope)
7. Sun Won"t Shine
8. Ode To The End
9. 0132
10. Warrior of Life (Reeper Redeemer)
11. I"ll Throw The First Rock
Buried Alive (DVD) (2006)
The Funeral Album (2005)
Ever-Frost (single) (2005)
The Cold White Light (2002)
No One There (single) (2002)
Crimson (2000)
Killing Me, Killing You (single) (1999)
Frozen (1998)
Story: A Recollection (Greatest Kills) (1997)
Down (1996)
Love & Death (MCD) (1995)
Amok (1995)
The Trooper (MCD) (1993)
North From Here (1993)
Journey To Pohjola (promo) (1992)
Shadows Of The Past (1991)
Rotting Ways To Misery (demo) (1991)
When Death Joins Us… (demo) (1990)
Datum vydání: Pondělí, 11. listopadu 1996
Vydavatel: Century Media
Produkce: Waldemar Sorychta Studio: Woodhouse (GER)
Vynikajuci album. Skvele melodie a vyborny spev.
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.