OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Marná sláva, ale symfonický drakobijec Christopher Johnsson se nenávratně ponořil za zenit svojí metalové tvorby. Ačkoli je Secret Of The Runes poměrně zdařilým reparátem za totálně zpackaného a nevyváženého orchkastráta Deggial, přece ani při největším vypětí nedosahuje vrcholným okamžikům tvorby Therion po kolena. Při veškeré (a nemalé) snaze dokázat, že švédská kapela je stále schopná produkovat vysokojakostní metal, který sbory a orchestraci využívá pouze jako doplněk, vyplývá na povrch sílící bezzubost a nejistota.
Začátek je z kategorie snů – úvodní kompozice Ginnungagap je úchvatnou demonstrací toho, co by Therion byli, kdyby měl Chris samé světlé chvilky. Kytary po časech bezpohlavního bzučení nabývají kousavosti a hutnosti, nad nimi se znovu objevuje decentní orientální opar a brilantně načrtnuté záseky evokují časy, kdy se Hydra vznášela nad královským smrti. Jak sbor, tak „nadstandartní“ instrumentace zapadají do kostry úvodní skladby nádherně a hladce... Omámen šeptám slova o návratu na trůn... Bohužel, naposled na celém album. Následující příliv dalších a dalších runových mysterií jen popouzí k narůstající nevoli. Nádech geniality se vytrácí v nenávratnu, zato sílící démon bezzubosti, který totálně pohřbil minulou řadovku, se zvesela ušklíbá. Tentokrát se sice Therion vyvarovali až příliš laxního a opomíjivého postoji k metalové složce – převažující část materiálu utěšeným zvukem elektriky nejen disponuje, ale dokonce se od něj odvíjí – leč co je to platné, když svojí kvalitou a kompoziční (ne)rafinovaností nedokáží album povznést nad propasti průměru. Ano, sem tam se mozkovna kapely blýskne nějakým tím pěkným motivem, chytře zapasovanou vybrnkávačkou, krkolomným sólem, nebo nepostradatelnou speedovou vsuvkou, ale vše je, řečeno filosoficky, zcela v intencích očekávaného. Být na pitevním stole jiný objekt, nežli tvůrce velkých milníků metalu, asi bych přimhouřil oko a zhusta i pochválil, jenže na Therion nelze než vzít přísnější metr. A vedle nesmrtelných monolitů skladatelské invence vypadá Secrets Of The Runes jako chudý příbuzný...
Jenže nejde tu přece jen o metal, Johnsson to je v posledních letech zejména zdatný klasický komponista a aranžér. A jako takový na novém počinu samozřejmě obstál. Má – li Chris po ruce sbory, smyčce, dechy, plechy, je jistý a téměř neomylný. Kdo slyšel jeho excelentní soundtrack k art filmu The Golden Embrace, musel pochopit, že Johnssonova vize nekončí u grošového efektu. Stejně tak v této runové opeře. Chytré vstupy sborů, mystické zvuky flétny, táhlé plochy smyčců – vše naaranžováno s vkusem a citem pro atmosféru. Zde se Therion jen tak někdo nevyrovná. Pozornosti neujde to, že kapela zůstala při zemi a nepozvala si tak monstrózní těleso, jako na Deggial. Ke zdaru věci. Orchestrální doplňky jsou užívany s citem pro vyváženost a paradoxně právě tak lépe vynikne kouzelná moc jejich hlasů.
Stejně jako instrumentace i sbory patří u Šelmy k parádním disciplínám. Brilantní harmonie ženských a mužských hlasů (vzhledem k „severskosti“ tématu alba znějí však více dunivé maskulinní vokály), síla germánsky ostrých invokací. Neprůstřelný Johnsson se vším všudy. Nicméně jeden dominantní hlas postrádám. Hlavní zpěvák má dar sjednocovat. Kde jsi, Dane Swano?
Kde jsi, staré chvění na duši? Asi mi již nezbyde ničeho jiného, než melancholicky naslouchat starým dílům. Oč dokonalejší roucho mají nové výtvory švédské legendy, o to více postrádají ducha a atmosféru. Secret Of The Runes je řemeslně pozoruhodným počinem, který se vrátil k metalovějšímu soundu, nicméně samo sepětí kovu a klasiky již zdaleka nezní tak úchvatně. Čas letí a svět se hýbe...
P.S. Digipack s dvojicí výborných bonusů je vybaven vskutku skvostně vyvedeným bookletem. Inu, Nuclear Blast nešetří...
Zdánlivě nadějný návrat Johnssona a jeho legendární archy... Bohužel však po vyposlechnutí celého materiálu mi na jazyku opět zůstává lehká pachuť... Výborná symfonická část je srážena jalovou částí metalovou, jakoby tady Johnssona už múzy opustily natrvalo.
6,5 / 10
Christofer Johnsson
- kytara, klávesy
Kristian Niemann
- hlavní kytara
Johan Niemann
- basa
Sami Karpinnen
- bicí
1. Ginnungagap
2. Midgard
3. Asgard
4. Jotunheim
5. Schwarzalbenheim
6. Uusalfheim
7. Muspelheim
8. Nifelheim
9. Vanaheim
10. Helheim
11. Secret Of The Runes
12. Summernight City
13. Crying Days
Les Fleurs Du Mal (2012)
Sitra Ahra (2010)
Gothic Kabbalah (2007)
Sirius B (2004)
Lemuria (2004)
Live In Midgard (2002)
Secret of The Runes (2001)
Deggial (2000)
Crowning of Atlantis (MCD) (1999)
Vovin (1998)
Eye of Shiva (singl) (1998)
A Zaraq Arab Lucid Dreaming (EP) (1997)
Theli (1996)
Siren of The Woods (singl) (1996)
Lepaca Kliffoth (1995)
Beauty In Black (MCD) (1995)
Ho Drakon Ho Megas (1993)
Beyond Sanctorum (1991)
... Of Darkness (1991)
Time Shall Tell (1990)
Beyond The Darkest Veils Of Inner Wickedness (demo (1989)
Paroxymal Holocaust (demo) (1989)
Vydáno: 2001
Vydavatel: Nuclear Blast
Stopáž: 57:28
Produkce: Christofer Johnsson + THERION
Studio: Modern Art
Takový průměr, ale je to zajímavý album. Taky líbí.
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.