OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Tenhle severský čertík je skutečně neúnavný. Do podvědomí se dostal někdy v polovině 90. let jako člen svého mateřského projektu VINTERSORG a zároveň i jistých OTYG, fúzujících prazvláštním způsobem rockovou hudbu s tradičními folkovými nápěvy. První desky VINTERSORG mi tedy v hlavě zrovna dvakrát neutkvěly. Ačkoliv se vcelku daly poslouchat, ničím zázračným podle mého ani ve své době ani s odstupem času nedisponují. Přesto se VINTERSORG dokázal zbavit nálepky druhořadého projektu. Můj vztah se lehce změnil s příchodem alba „Cosmic Genesis“, kde se už severský písničkář vypracoval ve vcelku schopného skladatele. Projekt dostal do vínku až překvapivě charakteristické kontury – počínaje neotřelými melodickými linkami, konče příjemným melodickým vokálem nezřídka se rozprostírajícím v poloviční stopáži skladeb. Tehdy jsem musel chtě nechtě ocenit odvahu, s jakou se do vlastní tvorby zakousl člověk stojící oběma nohama pevně v black metalovém kolbišti (myšleno v kontextu scény, ke které přísluší).
Novinka „The Focusing Blur“ plně navazuje na předchozí tvorbu, přesto jde v mnoha směrech ještě dál. Od přímočarých zpěvných, nebo black metalových poloh se VINTERSORG přesunul ke zpěvným a občas i black metalovým polohám. I když těch druhých citelně ubylo. V čem je tedy rozdíl? Jednoznačně ve skladbách samotných. Neoznačoval bych je jako písničky, ale striktně jako kompozice. Autor ubral na brutalitě, která už v jeho hudbě funguje jen jako doplněk. Naopak plně rozvinul nástrojové i pěvecké rejstříky. Přidal nápadité změny temp a poloh, použil všech všemožně nemožných skladatelských postupů i kudrlinek a vybrousil k dokonalosti akustické cítění i ony charakteristické melodie a harmonie známé z předchozích desek. Výsledek rozhodně není naposlouchatelný na první poslech. Naopak, díky své antihitovosti hudba přímo vybízí k tomu, aby se v ní posluchač nimral, rozebíral ji na maličké kousíčky a ty pak zkoumal jakoby pod drobnohledem. Mám-li současnou tvorbu VINTERSORGa k něčemu přirovnat, napadají mě snad jen výborní rakušáci DEAD SOUL TRIBE. Skoro bych se odvážil tvorbu obou zmíněných kapel prohlásit za „progresivní“ ovšem ne v obecně zprofanovaném slova smyslu, ale jaksi z definice samé. Bohužel si ale tento pojem už sobecky přivlastnila hevíkářská komunita… a oni nemají rádi když jim na něj někdo sahá. Takže radši mlčím...
Instrumentální i zvuková složka už patří v severský kapelách k dobrému vychování a těžko bych tu vychvaloval něco, co by tento požadavek nesplňovalo na sto procent. Speciálně v případě VINTERSORG bych se ale chtěl zastavit u basy. Na albu dostává sice prostoru zhruba stejně jako ostatní nástroje, ale přesto zaslechnete opravdové basácké mistrovství Steva Di Giorgia. Žádnou onanii, ale skutečně maximální basové umění, které se vám zavrtá až do morku kostí. Bravo.
S odstupem a klidem můžu prohlásit, že „The Focusing Blur“, ačkoliv to tak po prvních posleších nevypadalo, úplně splňuje všechno, co jsem od něj očekával. Naopak mé očekávaní ještě o dobrých několik délek předstihlo. Opravdu se mi líbí volnomyšlenkářství a otevřenost, se kterou je hudba stvořena. Mistr s grácií spojuje mnoho různých směrů a několik hudebních vesmírů přesně tak, jak to vyhovuje jen a pouze jemu samotnému. Najdete zde extrémní metalové žánry, akustické vybrnkávačky, folkové kořeny, ale třebas i dnes tolik populární hammondky alá 70. léta. A to vše bez nebezpečí, že vznikne nekonzumovatelný mišmaš, kterému mudrcové přiřknou alibistickou nálepku „avantgardní“ dle hesla: „Nevadí že se to nedá poslouchat, prohlaš to za avantgardu, určitě se najde nějakej úchyl, co si to koupí a bude hrdej na to, že je jinej.“ Tak takhle přátelé ne.
Bravo! Pan VINTERSORG nám zraje jako víno. S novým albem opět o kousíček posouvá hranice svého volnomyšlenkářství, které reflektuje jeho hudební vyzrání. Oprostil se od zbytečného blackového klišé a popustil uzdu hudební fantasii. Ukáže vám její netušené možnosti. Stačí jen nastražit uši.
9 / 10
Vintersorg
- vokály, klávesy
Mattias Marklund
- kytary
Steve DiGiorgio
- basa
Asgeir Mickelson
- bicí
1. Prologue Dialogue – The Reason
2. The Essence
3. The Thesis´s Reason
4. Matrix Odyssey
5. Star Puzzled
6. A Sphere in a Sphere? (to infinity)
7. A Microscopicla Macrocosm
8. Blindsight Complexity
9. Dark Matter Mystery - Blackbody Spectrum
10. Curtains
11. Artifacts Of Chaos (instrumental)
12. Epilogue Metalogue - Sharpen Your Mind Tools
Solens Rötter (2007)
The Focusing Blur (2004)
Visions from the Spiral Generator (2002)
Cosmic Genesis (2000)
Ödemarkens Son (1999)
Till Fjälls (1998)
Hedniskhjärtad (1998)
Datum vydání: Pondělí, 16. února 2004
Vydavatel: Napalm Records
Stopáž: 53:56
Aj napriek nevýraznému zvuku ide o vynikajúce dielo.
Skladba "A Microscopical Macrocosm" patrí dokonca k tomu najlepšiemu, čo som v roku 2004 počul.
Inteligentný a inštrumentálne výborne zahratý black metal mixnutý hudbou šesťdesiatych a sedemdesiatych rokov. BLACK FLOWER POWER!
Ambiciózny album, tak ambiciózny, až to maestrovi Vintersorgovi tak trochu prerástlo cez hlavu. Našťastie Mr. V vysekol dostatok prvotriednych nápadov a práve tie pomáhajú preklenúť trochu samoúčelne zamotané pasáže.
Hviezdni hostia dobrému dojmu len napomáhajú -- Focusing Blur je povinný posluch pre všetkých, ktorým čistý black lezie hore krkom, ale napriek tomu ho štipku k životu potrebujú :-)
Sólová tvorba pana Vintersorga mi byla až do Focusing Blur naprosto neznámá, tudíž nehodnotím v kontextu... I přesto jsem o kvalitách téhle desky přesvědčený, protože na poli moderního black metalu, který si tuze rád skáče pro inspiraci k jiným žánrů, je tahle deska výtečná. Počáteční švih sice neudrží, ale vokální šarm pana kapelníka dokáže mnoho. Rozhodně příjemné sousto pro fanoušky BORKNAGAR a jiných spřízněných duší.
zoufale me to nudilo, o tridu horsi nez "Visions from.." a pomala cesta k jeste vetsi hruze na Solens Rotter..
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.