OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Když jsem se přihlásil k napsání recenze nových KATAKLYSM, netušil jsem, jak velké trápení mi tohle album způsobí. Čekal jsem buď pokus o návrat ke kořenům, kde je výsledek vždy nejistý, nebo plynulé pokračování nové tváře, kterou KATAKLYSM ukázali na posledních deskách. „Serenity In Fire“ se však vydalo cestou, která vyvolává přinejmenším smíšené pocity. Hlavně je nutno zřetelně a nahlas zařvat do světa – žádný návrat se nekoná, zapomeňte na blasfemicky devastující klasiku „Temple of Knowledge“, nic takového vás ani náhodou nečeká. Takže pokud jste příznivci starých „dobrých“ KATAKLYSM a nová tvář z posledních desek vám nesedí, můžete zapomenout i na tento počin. Teď by se nabízelo doporučit tuhle flákotu fanouškům novodobé tváře Kanaďanů, ale opět je tu jistý háček, pardón, spíš pořádně velký hák. Pokud se totiž už na předchozí desce daly odhalit jasné varovné signály v podobě mnohých jednoduše melodických, nudně se opakujících pasáží, na „Serenity In Fire“ je to mnohdy dotaženo až do absurdna. Tak a teď přichází ta těžká chvíle, musím tuhle desku zašlapat do bahna i přesto, že mě osobně nezní až tak zle. Když však uvážím, že se jedná právě o KATAKLYSM, a zamyslím se nad hudebním obsahem toho, co nám tito staří mazáci servírují, svědomí mi nedovolí tento počin příliš chválit. Proč? Ach jo. Takže jdeme na to.
Na „Serenity In Fire“ totiž KATAKLYSM ukročili kamsi mimo jejich výsostné území a jejich těžká bota vyšlápla nějaký neuklizený švédský melodický kravinec, který pánové nejenže okamžitě nespláchli do toaletní mísy, ale naopak si ho rozpatlali všude kde jen mohli. Pokud totiž na předchozí desce byly melodické pasáže jakýmsi doplňkem a zvýrazňovacím make-upem nové tváře KATAKLYSM, tady už byl make-up nahrazen pitvornou maskou. Nejde jen o to že se ve skladbách více prosazuje melodika, to samo o sobě by ještě nebylo tak katastrofální, ale průšvihem podle mě je, že jsou to postupy zcela neoriginální. To, co je přesvědčivé v podání DARK TRANQUILLITY, CALLENISH CIRCLE nebo třeba i THE FORSAKEN, prostě vyznívá u KATAKLYSM téměř jako kýč. KATAKLYSM totiž většinou nabízejí pouze nepovedenou napodobeninu a to se v jejich případě tolerovat nedá. Při pozorném poslechu prostě nemůže uniknout skutečnost, že melodické postupy jsou buď „půjčené“ odjinud, nebo ani náhodou nedosahují kvalit evropských vzorů. Navíc tam, kde pánové z melodiky trochu sleví, většinou sklouzávají k jednotvárnému odrhování tisíckrát slyšených riffů, snad v naději, že se z této banality po minutovém opakování nějakým kouzlem stane něco zajímavého nebo snad dokonce originálního. Jenže kouzla jsou pouze v pohádkách a my bohužel žijeme v kruté realitě. A přitom tohle album začíná tak nadějně. V úvodní „The Ambassador Of Pain“ se na vás totiž vyvalí typická sypačka, ve které nový bicman Martin Maurais dokazuje, že je překvapivě zdatným nástupcem Maxe Duhamela. Už následná skladba však začíná sklouzávat do podivné odrhovačky bez výrazných nápadů. A pak už to jde rychle z kopce. Kataklysm často zachází tak daleko, že například ve „For All Our Sins“ najdeme typickou melodicky veselou thrash/deathovou strukturu evokující moderní švédský styl. Tenhle kousek působí jako by byl z dílny úplně někoho jiného, např. CALLENISH CIRCLE. Přitom umístit ho třeba právě na poslední desku CALLENISH CIRCLE, působil by jaksi nedotaženě. Mám pokračovat? Asi raději ne. Nebo ještě trochu? Tak třeba větší část titulní „Serenity In Fire“ je tak omšele neoriginální, že se až derou slzy do očí, tyhle riffy a postupy hráli jedni mí kamarádi v garáži už někdy před pěti lety a moc s tím neuspěli. Ale už dost. Myslím, že není nutné pokračovat v krutém odsuzování. Raději nějaká pozitiva? No, moc toho nebude, ale celkový dojem z alba nakonec přece jen spolu s bravurním výkonem nového bubeníka Martina trochu zachraňuje Maurizio Iacono, jehož vokál se vyznačuje značnou variabilitou a ve všech polohách je dostatečně přesvědčivý. Celé tohle nelichotivé hodnocení zkusím ještě trochu zmírnit přiznáním, že co se týče mé maličkosti, nejsem až tak znechucen jak by se z předešlých řádků dalo soudit. Ale to jen proto, že jsem až nekritickým příznivcem severské thrashdeathové školy. Ale i tak musím při poslechu tohohle alba nejprve zapomenout, že jsou to KATAKLYSM a představovat si, že s tímto poněkud podbízivě líbivým materiálem přišla nějaká začínající skupina. Pak jsem schopen být jakž takž spokojen. Jenže je tak těžké zapomenout, že tohle opravdu jsou KATAKLYSM. Ach jo. Zkrátka, to co by v podání nějaké začínající skupiny bylo možná ucházejícím nadprůměrem, se při srovnání se starší tvorbou kanadských drtičů jeví jako slaboučký odvar.
Co tedy na závěr? Asi bych se pokusil doporučit tuhle desku hlavně těm, kteří vůbec neznají předchozí tvorbu této vancouverské legendy a mají rádi melodický a ostrý deathík skandinávské školy. Ti by totiž spokojeni být měli. Pokud však desky KATAKLYSM znáte, zkuste na ně raději zapomenout a brát „Serenity In Fire“ jako něco úplně neznámého. Jedině tak máte šanci alespoň trochu si poslech téhle desky užít. V opačném případě se vám asi bude zdát, že jste šlápli na něco hodně nechutného.
KATAKLYSM patřili dlouhá léta spolu s CRYPTOPSY k lídrům vancouverské deathové scény. Avšak aktuální počin těchto frankofonních kanaďanů jako už by ani nepatřil do jejich světa. Hudebně se KATAKLYSM přesunuli k jednoduchému a místy snad až přespříliš (v kontextu s jejich předchozí tvorbou) melodickému death metalu. Je to však na úkor jejich vlastní tváře a tak se bohužel stávají neoriginální sebrankou průměrné kvality.
6 / 10
Maurizio Iacono
- vokál
Stephane Barbe
- basová kytara
Jean-Francois Dagenais
- kytara
Martin Maurais
- bicí
1. The Ambassador of Pain
2. As I Slither
3. The Resurrected
4. 10 Seconde from the End
5. The Tragedy I Preach
6. For All Our Sins
7. The Night They Returned
8. Blood on the Swans
9. Serenity in Fire
10. Under the Bleeding Sun
Goliath (2023)
Unconquered (2020)
Meditations (2018)
Of Ghosts and Gods (2015)
Waiting for the End to Come (2013)
Heavens Venom (2010)
Prevail (2008)
In The Arms Of Devastation (2006)
Serenity In Fire (2004)
Shadows And Dust (2002)
Epic (The Poetry Of War) (2001)
The Prophecy (Stigmata Of The Immaculate) (2000)
Victims Of This Fallen World (1998)
Northern Hyperblast (live) (1998)
Temple Of Knowledge (1996)
Sorcery (1995)
Vision The Chaos (7) (1994)
Mystical Gate Of Reincarnation (1993)
The Death Gate Cycle Of Reincarnation (MCD) (1992)
Vydáno: 2004
Vydavatel: Nuclear Blast
Stopáž: 42:47
Produkce: Jean-Francois Dagenais
Studio: Victory Studios
-bez slovního hodnocení-
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.