OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Dánské království je nejen místem kde Shakespearovské postavy pronášejí své věčné otázky bytí či nebytí nebo rodištěm Kinga Diamonda, ale také zemí tvořící jakýsi „spojovací most“ mezi evropskou pevninou a Skandinávským poloostrovem. A budeme-li hledat podobný spojovací most mezi „starým“ heavy metalem a moderním thrash/death stylem, mohou nám k tomu posloužit právě třeba dánští WITHERING SURFACE. Jejich hudba v sobě totiž nese mnohé klasické heavy postupy kombinované s agresivnějšími prvky současné thrash/deathové scény.
„Walking On Phantom Ice“, zatím poslední plnohodnotná deska WITHERING SURFACE velmi dlouhou dobu unikala mé pozornosti, ale nakonec se ke mně tento kotouček naštěstí dokutálel. Z mého pohledu je to hudba, která s každým dalším poslechem nabírá na síle. Zpočátku poněkud nevýraznému zvuku jsem rychle přišel na chuť a chytlavá melodika postupně infiltrovala do mé šedé kůry mozkové, aby se tam natrvalo usadila. Na rozdíl od deathových THORIUM, ve kterých někteří členové WITHERING SURFACE také působí, je to hudba poněkud uhlazenější s melodickými refrény, nepostrádající však thrashovou ostrost a občas i deathovou hrubost.
Z celkově zvukově poněkud „čistší“ produkce trochu vystupuje skladba „Suite 304“, ze které opravdu čiší dynamický náboj. Tento kousek jednak evokuje sílu starého klasického heavy metalu, ale občas zavoní i kolínskou značky IN FLAMES. Pokud bych hledal pro WITHERING SURFACE přirovnání, asi by to nejčastěji byli právě hoši z IN FLAMES, nebo lépe snad říci že díky sklonu k ještě čistší melodice mnohdy navozuje hudba WITHERING SURFACE vzpomínku na SACRILEGE. To co totiž kromě ostrých riffů bylo a je hlavním nosným prvkem hudby WITHERING SURFACE jsou všudypřítomné melodie rostoucí v refrénech často až do „Soilworkovských“ rozměrů. To navíc podtrhuje Michaelův vokální projev, blížící se povětšinou projevu Anderse Fridéna z IN FLAMES, v refrénech však přecházející do čistého melodického zpěvu. Michael však umí výjimečně zabrousit i do hlubších poloh. I díky této proměnlivosti vokálu nesklouzává hudba do jednotvárnosti a nálady se mění i několikrát během jediné skladby. K tomu je třeba připočítat kytarová sóla a vyhrávky mnohdy evokující osmdesátá léta. To vše dohromady dává hudbu plynoucí jak horská bystřina narážející do kamenů omletých již mnohými proudy minulosti, přesto si s neustálou vytrvalostí hledající vlastní průrvy ve skalách, hudbu uklidňující svůj tok v malých jezírcích melodických poloh, aby v další části toku silou energických riffů pokračovala v obrušování říčních balvanů.
Ještě mi zbývá poznamenat, že v porovnání s dřívější tvorbou WITHERING SURFACE jsou na tomto albu novinkou klávesy, které však nedostávají příliš prostoru a v žádné pasáži nezískávají dominantní úlohu. Většinou pouze jemně podbarvují skladby, takže si jejich přítomnost člověk často ani neuvědomuje. Jen občas tak trochu vyplavou na povrch jako v páté „Separation“ nebo sedmé „Feed The Wolves“, ale ani v těchto kratičkých chvilkách nejde o nic moc zajímavého, takže otázkou zůstává jakou že to funkci měly tato „klapky“ vlastně plnit. Ostatní nástroje tuto myšlenkovou absenci naštěstí vynahradí.
WITHERING SURFACE v dnešní době přesycené různorodými směry a styly možná nenabízí nic moc nového, ale jejich poněkud retrospektivní míchání melodických stylů neupadá do klišovitosti a alespoň mě zatím nenudí. Není to hudba pro ty co v každé desce hledají sílu osobitosti, ale potěší pokud si občas rádi poslechnete kousek poctivého metalu, aniž byste si přehnaně dělali hlavu s tím, že podobnou hudbu už jste někde slyšeli.
WITHERING SURFACE v dnešní době přesycené různorodými směry a styly možná nenabízí nic moc nového, ale jejich poněkud retrospektivní míchání melodických stylů neupadá do klišovitosti a alespoň mě zatím nenudí. Není to hudba pro ty co v každé desce hledají sílu osobitosti, ale potěší pokud si občas rádi poslechnete kousek poctivého metalu, aniž byste si přehnaně dělali hlavu s tím, že podobnou hudbu už jste někde slyšeli.
7,5 / 10
Michael H. Andersen
- vokál
Allan Tvedebrink
- kytara
Kaspar Boye Larsen
- basová kytara
Morten Lybecker
- klávesy
Jacob Krogholt
- kytara
Nikolaj Borg
- bicí
1. Walking On Phantom Ice
2. Joyless Journey
3. Night Of Shame
4. Breed What You Kill
5. Separation
6. Suite 304
7. Feed The Wolves
8. The Everflow
9. Sundive
Force The Pace (2004)
Ichor (MCD) (2003)
Walking On Phanton Ice (2001)
Forever Fragile (7“EP) (1999)
The Nude Ballet (1998)
Scarlet Sillouettest (1997)
Vydáno: 2001
Vydavatel: Copro Records
Stopáž: 42:12
Produkce: Berno Paulsson & Johan Axelsson
Studio: Berno Studio in Malmo, Sweden
-bez slovního hodnocení-
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.