OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Heuréka! Mistr Arjen Anthony Lucassen nás v letošním květnu oblaží již šestou (počítáme-li tedy obě nahrávky z dvoutisícího za dva samostatné kusy) řadovkou AYREON a po zastávce na vesmírné stanici SPACE METAL tak hlásí návrat do lůna projektu nejmateřštějšího. Už vidím všechny ty hlavy ve tvaru van, které budou při poslechu „Lidské rovnováhy“ nejen přetékat, nýbrž doslova praskat nad geniální kompoziční prací tohoto sympatického „čahouna“. A výčet jmen hostujících zpěváků či zpěvulí je hvězdný jako vždy. Možná to nejsou až tak provařené metalové persóny jako posledně, ale o to zajímavějšího koktejlu, namíchaného z nezaměnitelných hlasových ingrediencí zúčastněných, bylo dosaženo.
Ten příběh je prostý. Šedá nemocniční místnost, vzduch páchne desinfekcí, zažraným potem, nemocí a smrtí. Na osamoceném lůžku, hnedle u okna s výhledem do pusté a neudržované zahrady, leží v komatu nešťastník, tiše, téměř bez známek života. Svět pro něj neexistuje, nevnímá pochmurné nebe, které se do místnosti tlačí skrz nemyté a zašlé okenní tabulky, nevnímá ruch doléhající sem z ulice, motory aut, hlasy lidí. Jen leží a sní ... a právě ve dvaceti dnech snů a vzpomínek na život se ten příběh odehrává.
Jistě, nic originálního, řeknete si a budete mít rozhodně pravdu. Ovšem zpracování na pohled provařeného tématu, to je to co budí RESPEKT! Lucassen se naštěstí velkým obloukem vrátil k zásadnímu konceptu „Elektrického hradu“, takže nejenže rozdal role jednotlivým účinkujícím, ale ty role sevřel i uvnitř písní a vytvořil tak svou snad nejlépe hlasově prokomponovanou nahrávku vůbec. Pochopitelně už samotné obsazení mu značně nahrávalo do karet a chápu, že výběr metalových „hvězd“ z „Flight Of The Migrator“ mohl jen těžko nutit do nějakého hromadného sboru. Kdepak, tam měl každý svůj vlastní píseček a svou polívčičku si přihříval hezky vlastní prdelkou. Nebylo to špatné, ale již tehdy mnohem provázanější a kompaktnější (proč chodit kolem horké kaše - tak tedy i méně metalový) „The Dream Sequencer“ byl o třídu výš. A „The Human Equation“ stoupá po křivce, protože dříči a snadno identifikovatelní pěvci typu všudybyla Jamese LaBrieho, Mikaela Åkerfelda (OPETH), Devona Gravese (DEAD SOUL TRIBE), Devina Townsenda apod. prostě nemohou zklamat.
Hudba samotná obsahuje krom houpaček hlasů i všechna další poznávací znamení rukopisu páně Lucassena. Tedy klidné akustické pasáže střídané riffující kytarou, táhlá vícehlasá sóla, „kosmické“ rejstříky, analogy, dojde i na hostující klasicizující nástroje - zkrátka hutný výběr roztahující se ve stopáži dvou CD, pestrý a výživný. Je složité mezi tak nepřebernou mozaikou pocitů vybrat nejsilnější položky, přesto bych bez váhání zvolil „Day Eleven: Love“ se skutečně monstrhitovým refrénem (zřejmě ne náhodou vybranou i na singl) a pak rozhodně i „Day Sixteen: Loser“, neboť se tváří jako řádně zprzněné country s vlezlým keltským motivem, mírně úchylným zpěvem a brutálně vyřvávaným „Loser“ a skřehotem v refrénu. Velká paráda a zároveň něco, co jsme od Arjena ještě neslyšeli. Na jazyk se dere vzpomínka na dávný zázrak z Esa REDNEX, tady ovšem v mnohem divočejší podobě. Zvíře puštěné ze řetězu. Názornou ukázku aranžérského umu, když o tom kompozičním už netřeba nadále polemizovat, pak dokládá například skvostné různohlasé „odpovídačky“ Jamesi LaBriemu v závěru „Day Four: Mystery“ či extáze při přebírání hlavního motivu dvojičkami i trojičkami nástrojů v dech vyrážející „Day Eighteen: Realization“. A věřte, že to ani zdaleka není všechno a že tahle deska svoje kouzla nevydá ani po desítkách poslechů!
Doporučuji se s padajícím soumrakem zavřít do tmy pokoje, na uši nasadit sluchátka a pak se teprve začnou dít věci. Mistr Arjen Anthony Lucassen má totiž velký dar - a my zase velké štěstí, že mezi námi podobní umělci stále ještě jsou, tvoří a že nám je dopřáno nirvány z poslechu jejich nadpozemské hudby. A byť se pochopitelně najde pár míst připomínajících minulost, musím být nadšen. Jak také jinak - tohle je nahrávka hodná Arjenova génia!
AYREON v nejpříznivější konstalaci hvězd. "The Human Equation" sice zřejmě nepřekoná legendární "El.Castle", ale rozhodně se mu může bez bázně a hany podívat zpříma do očí. A navíc, rozhodně nejvariabilnější pěvecká sestava a nejlépe vymyšlené aranže pro zpěvy. BERTE! BERTE! BERTE!
9,5 / 10
Mikael Åkerfeldt
- zpěv
Mike Baker
- zpěv
Marcela Bovio
- zpěv
Eric Clayton
- zpěv
Magnus Ekwall
- zpěv
Heather Findlay
- zpěv
Devon Graves
- zpěv
Irene Jansen
- zpěv
James LaBrie
- zpěv
Devin Townsend
- zpěv
Ken Hensley
- klávesy
Martin Orford
- klávesy
Joost van den Broek
- klávesy
Oliver Wakeman
- klávesy
Ed Warby
- bicí a perkuse
Arjen Anthony Lucassen
- co je potřeba a co zbývá
Robert Baba
- housle
Jeroen Goossens
- flétna
Marieke van der Heyden
- cello
John McManus
- flétna
1. CD 1 - Day One: Vigil
2. Day Two: Isolation
3. Day Three: Pain
4. Day Four: Mystery
5. Day Five: Voices
6. Day Six: Childhood
7. Day Seven: Hope
8. Day Eight: School
9. Day Nine: Playground
10. Day Ten: Memories
11. Day Eleven: Love
12. CD 2 - Day Twelve: Trauma
13. Day Thirteen: Sign
14. Day Fourteen: Pride
15. Day Fifteen: Betrayal
16. Day Sixteen: Loser
17. Day Seventeen: Accident?
18. Day Eighteen: Realization
19. Day Nineteen: Disclosure
20. Day Twenty: Confrontation
Electric Castle Live And Other Tales (2020)
Ayreon Universe - The Best Of Ayreon Live (2018)
The Source (2017)
The Theater Equation (live) (2016)
The Theory Of Everything (2013)
Timeline (Best Of) (2008)
01011001 (2008)
The Human Equation (2004)
Day Eleven: Love (singl) (2004)
Ayreonauts Only (rarity) (2000)
Flight of the Migrator (2000)
The Dream Sequencer (2000)
Temple Of The Cat (singl) (2000)
Into The Electric Castle (1998)
Actual Fantasy (1996)
The Stranger From Within (singl) (1996)
The Final Experiment (1995)
Sail Away To Avalon (singl) (1995)
Datum vydání: Pondělí, 24. května 2004
Vydavatel: InsideOut Music
Stopáž: 50:48 a 51
Ani po roce od vydání tohoto počinu stále ne a ne si na něj najít ucelený názor. Na jedné straně mě dokáže nadchnout nejednou úžasnou melodií a monumentálností jednotlivých motivů a vokálních aranží, o jejichž pestrost se stará vskutku exkluzivní sestava. Bohužel, na druhé straně je zde i povážlivé množství hluchých míst a vycpávek, při kterých se má pozornost drtí někde v soukolí přearanžovanosti a kýčovité pompéznosti. Každopádně i přes tyto nedostatky musím hodnotit tak, jak hodnotím, protože poměr genialita versus načančaná nuda je zhruba na úrovni 3 : 1.
Fantastické album, které znovu dokazuje, kde "jinde" stojí Lucassen. Jeho hudbu můžete směle rozebírat do hloubky inspiračních zdrojů a stylových fúzí, které se v ní uplatňují, ale nad celkem nezbývá než stát s hubou do široka otevřenou a obdivovat její svéráznost, atmosféru, propracovanost, provedení... Skutečná all star sestava zpěváků, tradičně propracovaný koncept (tentokrát spíše fantaskní než vědecko-fantastický)... Výlet kamsi do hlubin komatu a hudební geniality Anthony Arjena Lucassena, bezesporu jedné z největších osobností rockové hudby posledních dekád... Elektrický hrad se zatřásl v základech, přesto odolal.
Čas od času se stane, že světlo světa spatří nahrávka, která totálně rozboří moje dosavadní poslechové žebříčky a úplně změní moje vnímání hudby. Zatáhne mě hluboko do svých osidel a nepustí ani po mnoha opakovaných posleších. Zkrátka a dobře změní můj život. Je to nahrávka, která bezezbytku pokryje moje hudební potřeby a částečně je i rozšíří. Naposledy se něco podobného povedlo Odyssey od SYMPHONY X. A teď nové desce AYREON. Už v prvním poslechu mě překvapila takovým způsobem, že jsem se zmohl jen na chabé lapání po dechu a ani teď po nespočetném průniku do hlubin lidského vzorce neztratila nic nasvé kouzelnosti. Tohle nejde popsat, to se prostě musí slyšet. Nemám slov.
-bez slovního hodnocení-
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.