OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Ono už samotné prohlášení vůdčí osobnosti Björna "Speed" Strida ohledně nového, již šestého řadového alba švédských neo-thrashových modernistů vzbuzovalo jisté rozpaky: "Nový materiál bude mixem mezi "Natural Born Chaos" a "Figure Number Five", nadšeně hlásil fanouškům z útrob Dug Out studií v Uppsale čerstvý ženáč Strid. Pokud obě alba znáte, určitě se vám do podvědomí začala vkrádat černá myšlenka o dalším připomínání věcí dávno řečených. No a právě o důsledném opakování "Stabbing The Drama" vskutku je.
To však nebylo vždy pravidlem, neboť SOILWORK (dle mého názoru nejvýraznější symbol neo-thrashové vlny ve Švédsku) platili od počátku své historie za výrazně progresivní těleso. Vzpomeňme si především na úžasný stylový přesun mezi jednoznačně nejlepšími alby jejich diskografie - "The Chainheart Machine" a přelomovým "A Predator´s Portrait". Portrét predátora se začínal vyvařovat už na následujícím opusu "Natural Born Chaos", ale především perfektní produkce s dílny Devina Townsenda ještě dokázala udržet kotouček nad hladinou průměru s poměrně velkou rezervou. Ovšem o zatím posledním zářezu s velmi trefným názvem "Figure Number Five" se dá říci snad jen to, že se jedná o suverénně nejslabší dílko Švédů, jenž zaostává za svými předchůdci o desítky koňských délek. SOILWORK se jednoduše ocitli v bludném kruhu, ze kterého nebude snadné najít východisko, ostatně nejnovější pokus "Stabbing The Drama" to jen a jen dokazuje.
Na druhou stranu účel svědčí prostředky. Proč tedy výrazně měnit osvědčený vzorec, který kapele přinesl obrovský úspěch nejen na domácím trhu, ale především za oceánem a v Zemi vycházejícího slunce? Nevidím důvod. A co víc, proč měnit osvědčený vzorec, který je v rámci stylu natolik originální? Opět není jediný důvod, vždyť jen nemyslící se může distancovat od svého úspěšného know-how. SOILWORK se za svoji tvrdou, velmi tvrdou práci jednoduše dočkali spravedlivé popularity, kterou je nyní nutno náležitě využít. V tomto ohledu je "Stabbing The Drama" jejím logickým vyústěním, je dalším pokračováním etapy nastolené vydáním "Natural Born Chaos" ale zároveň i dalším dílkem do velké skládačky jménem "Předvídatelnost". Pakliže mám přeci jen vytáhnout nějaké rozdíly oproti předešlému neslanému nemastnému počinu, byl by to především lepší zvuk a větší kontrast mezi melodickou a agresivní tváří kapely. Zpěvné refrény kypící nu-metalovými expresemi převažují i nadále (v tomto ohledu si mohou SOILWORK podat ruce s novými IN FLAMES model "Evil In A Closet" nebo "A Quiet Place"), ale jsou naštěstí plně vyváženy agresivními rozjezdy a silně thrashujícími spodky (slyšte ze řetězu urvanou a nezvykle brutální skladbu "Blind Eye Halo"). Jednoznačně pozitivně hodnotím i stále se lepšící Björnův pěvecký projev, inu je vidět, že manželství s exotickou Nanami mu pro(z)pívá po všech stránkách. Jediné hlasové zakolísání lze postřehnout v maximálně hitovém refrénu závěrečné skladby "If Possible", kde Speedův vokál nestíhá vše na obvyklých 100%.
"Stabbing The Drama" je typickým albem SOILWORK post "predátorské" éry. Bohužel to zároveň znamená přešlapování na místě a jasnou stopku v dalším vývoji kapely směrem dopředu. Poprava se ovšem zdaleka nekoná, díky propracovanějším žebříčky lámajícím refrénům, kvalitnějšímu zvukovému obalu a především díky vynikající instrumentaci šestice, nemůžu novinkovou kolekci posoudit jinak, než lepší "Figure Number Five". Na druhé a třetí album diskografie Švédů to však nestačí ani náhodou. Po procesu sčítání a odčítání jsem se dostal na sympatickou hodnotu třinácti polovic bodu... a to není zas tak špatné… anebo ano?
"Stabbing The Drama" je typickým albem SOILWORK post "predátorské" éry. Bohužel to zároveň znamená přešlapování na místě a jasnou stopku v dalším vývoji kapely směrem dopředu.
6,5 / 10
Björn "Speed" Strid
- zpěv
Peter Wichers
- kytara
Ola Frenning
- kytara
Ola Flink
- baskytara
Sven Karlsson
- klávesy
1. Stabbing The Drama
2. One With The Flies
3. Weapon Of Vanity
4. The Crestfallen
5. Nerve
6. Stalemate
7. Distance
8. Observation Slave
9. Fate In Motion
10. Blind Eye Halo
11. If Possible
Övergivenheten (2022)
Verligheten (2019)
The Ride Majestic (2015)
The Living Infinite (2013)
The Panic Broadcast (2010)
Sworn To A Great Divide (2007)
Stabbing The Drama (2005)
Figure Number Five (2003)
Natural Born Chaos (2002)
A Predator's Portrait (2001)
The Chainheart Machine (2000)
Steelbath Suicide (1998)
Datum vydání: Středa, 23. února 2005
Vydavatel: Nuclear Blast Records
Stopáž: 42:40
Produkce: Daniel Bergstrand
Studio: Dug Out Productions (Uppsala), Fascination Street Studios (Örebro)
Predátor znovu útočí. Opäť má chuť na čerstvú krv.
Nezabúda na osvedčené lovecké praktiky („Weapon Of Vanity, „Stalemate“, „Distance“), veľmi účinne skúša nové („One With The Flies“, „Nerve“, „Observation Slave“), umne kombinuje jedni i druhé („Stabbing The Drama“, „The Crestfallen“, „Fate In Motion“), občas útočí až prekvapujúcou silou, hraničiacou s brutalitou („Blind Eye Halo“).
Radosť sledovať, ako na sebe celé roky pracuje, ako sa vyvíja doslova krok za krokom, je čoraz inteligentnejší, úskočnejší, nebezpečnejší.
Takýchto dravcov je veru málo, sú čoraz vzácnejší. Som z neho nadšený!
Tak SOILWORK se nám definitivně ... V podstatě kompilát předešlých dvou desek. Zatím to ještě celkem funguje a pokud je "Stabbing The Drama" vaším prvním setkáním s tvorbou švédských, tak hodnocení může být vyšší. Poslouchá se to pořád příjemně, objeví se i několik hitíků a chytlavých melodií, ale to samé se dá najít i na předešlých nahrávkách. Metalový popík made in 2005.
Já si naopak myslím, že novinka za svými předchůdci nezaostává. Stylově se jedná o shodný materiál s příklonem k častější melodice. Jedinou vadou, která se však nedá ovlivnit je fakt , že deska vyšla až po "Natural Born Chaos" a "Figure Number Five" což připravilo půdu pro nejrůznější remcání o zastavení vývoje kapely. "Stabbing The Drama" je každopádně kvalitní deskou SOILWORK .
Tak, SOILWORK se nám definitivně zacyklili. Nové album je přesně takové, jak jsem se obával. Variace na jejich nejlepší desku "Natural Born Chaos", která však v dnešní době již nemůže výrazně překvapit skloubením melodických „srandiček“ a ostrého thrashového riffování. Vše jako by vypadlo z americké nu metalové high school. Neříkám, že je to špatné, povedené melodie se stále najdou, ale jak postupujete deskou, zjistíte, že se toho od minula a předminula změnilo hodně málo, žádný posun vpřed, žádné překvapivé postupy. Není tudíž důvod k vysokému hodnocení. Pro mě osobně stále zůstává milníkem výborná "Natural Born Chaos" a jen doufám, že se SOILWORK přece jen nadobro nezacyklili sami v sobě a že se od nich ještě dočkáme něčeho jiného než donekonečna nastavované kaše.
Tak, SOILWORK se nám definitivně ztratili. Nové album je bohužel přesně takové, jaké bych ho čekal. Variace na přelomovou, nadčasovou, produkčně vypiplanou a určitě nejlepší desku "Natural Born Chaos", ovšem s novým zvukem, který jako by z oka vypadl americké nu metalové high school. Neříkám, že je to špatné, to nemohu říct. Úvodní titulka ještě zaujme povedenou melodií, ale jak postupujete deskou, zjistíte, že se toho vlastně od minula a předminula moc nezměnilo, tytéž postupy, tytéž linky. Není tudíž důvod k jásotu ani k závratně vysokému hodnocení. Pro mě osobně stále zůstává milníkem průlomové "Natural Born Chaos" a jsem moc zvědav, zda se SOILWORK ještě dokáží vyhrabat z bludného kruhu nebo nás i nadále budou krmit pouze nastavovanou kaší.
Tak, SOILWORK se nám definitivně našli. Nové album je přesně takové, jaké bych ho čekal. Variace na přelomovou desku "Natural Born Chaos", ovšem s novým zvukem, který jako by z oka vypadl americké nu metalové high school. Neříkám, že je to špatné. Ale není to ani úplně dobré. Zezačátku na mě album působilo dost nezajímavým dojmem, ale jak si ho hlavou párkrát proženete, zjistíte, že se toho vlastně od minula a předminula vlastně moc nezměnilo. Není tudíž důvod k panice. Ovšem ani k závratně vysokému hodnocení. Pro mě osobně stále zůstává milníkem průlomové "Natural Born Chaos" i když pevně doufám, že tak jako na něm nebudou SOILWORK hrát až do konce kariéry. Oproti své minulé recenzi strhávám bodík dolů, páč nemám rád nu metalový zvuk. Já vlastně nemám rád ani nu metal.
Patřím k výjimkám, kterým tvorba SOILWORK nic moc neříká. Obě předchozí alba, mnohými vzývaná, jsem tak nějak prošel bez větší úhony a trvalejších následků. Ačkoli "Stabbing The Drama" nepřináší vůbec nic nového, melodiemi, produkcí i kompozičními postupy mi sedí nejvíc z celé diskografie Švédů. Není to nic převratného, prostě svědomitě provedený bastard nu metalu a severské deathové školy, přičemž první složka ve většině skladeb nápadně dominuje. Drsnější zvuk, typické riffování i příjemné melodické refrény sedí přesně tak, jak sedět mají, deska uplývá a příjemně se poslouchá. Mohu jen doporučit...
Spíš opak. Každym poslechem lepší a lepší! Na první poslech se mi líbily tak dvě písně, ale teď už skoro všechno. Hlavně NERVE.
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.