PRVNÍ HOŘE - Achtung, Sultan!
MInule jsem zase kecal. Tohle je totiž další dokonalá deska tohoto úžasného tělesa. Radost tohle poslouchat. Už zas.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Tak tohle je ta správná sekačka na trávu s brutálním převodem do rychla. Severský thrash/death, na který už pomalu zapomněli IN FLAMES a který dnes jen velmi nesměle připomínají SOILWORK. Zato DARKANE mají svůj hudební styl rozpuštěný v krvi, kde se mísí s adrenalinem v napěněnou hmotu tvořenou prvky vysokého atomového čísla. Proč tolik nadšení? Proč tak silná přirovnání? To vše z pocitu nečekaného překvapení nad suverénností s jakou DARKANE svým čtvrtým albem válcují veškeré dohady o pomalém umírání švédských thrashmetalových neoklasiků. DARKANE už totiž dorostli do velikosti nových lídrů severské melody thrashové vlny. Pryč jsou doby, kdy dýchali na záda obdivovaným SOILWORK, teď jsou to oni, koho musí brát konkurence opravdu vážně.
Od vydání minulé desky „Expanding Senses“ uběhly už dlouhé tři roky a toto delší čekání na nové album bylo způsobeno i skutečností, že na skupinu již dost známého jména udělali DARKANE ne zcela obvyklý tah po stránce producentské, ale především co se studia a způsobu nahrávání týče. Nejen že vystavili červenou kartu všem ve Švédsku hojným a známým jménům a uchopili produkci do svých rukou, ale dali si tu jistě značnou práci a i veškeré technické, zvukové a studiové náležitosti si ohlídali sami. Dle slov kytaristy Christofera Malmströma nahráli své nové album postupně o víkendech jen ve zkušebně. Tento „demáčový“ přístup však přinesl ovoce v až nečekané kvalitě zvukové i produkční stránky, však také jen přípravné stádium, zařízení zkušebny a obeznámení se s vybavením zabralo skupině téměř rok. Opravdu poctivá a neuspěchaná práce tak nese své ovoce. To že jsou DARKANE poctiví dříči je ostatně zřejmé i z hudebního obsahu.
Dá se říct, že na novém albu seveřané v mnoha ohledech přitvrdili, rychlost a útočnost skladeb se běžně dostává do tvrdé deathové polohy, je však kompenzována přirozeně naroubovanou melodičností a vokální variabilitou. Sydowův, na minulém albu nejčastěji řvavě agresivní, vokál se poněkud zjemnil, neztratil však svoji razanci a naopak získal značnou plasticitu a proměnlivost. To je patrné především v častých refrénech, které jsou osobitým poznávacím znamením skupiny.
Technicky bravurní a rozhodně ne triviální postupy (vezměme za příklad brutálně namakané kytarové řádění ve skladbě „Contaminated“) skupina kombinuje do velmi dynamických a proměnlivých celků. Na rozdíl od mnohých jiných, kteří se snaží udělat svoji hudbu zajímavou mnohdy jednotvárným postupným vývojem skladeb nebo často překombinovanou různorodostí, se však DARKANE z velké části drží klasické poučky o sloce a refrénu, a byť tento model může vyvolávat předtuchu jednoduchosti či klišovitosti, v podání agresivních Švédů je to postup zcela přirozený a v neposlední řadě dávající skladbám jasný spád a z hudby tak zcela plynule odkapávají dávky ostře technicky vybroušeného thrashingu i zpěvných melodických pasáží neutápějících se v nekonečném rozmělňování. Navíc se tento model skrývá i za množstvím hráčsky nadstandardních pasáží a sólových výjezdů a ani ony zmiňované „refrény“ nejsou nějakým jednoduchým opakováním několika slov, ale povětšinou ucelenou a vyvíjející se melodickou linkou. Zde se zjevně projevuje zkušenost členů skupiny, která funguje již od roku 1998. Peter Wildoer je navíc osobou, která nabubnovala album „Stigmata“ u ARCH ENEMY. Obrovskou devizou pak je kytarová hra Christophera Malmströma ale také druhého kytaristy Klase Ideberga, jehož potenciál jak se zdá nedokáže uspokojit řežba u jediné skupiny, a tak se jeho jméno objevuje i v souvislosti s kapelami THE DEFACED a TERROR 2000. A když už jsme u výčtu kvalit, o něčem jistě svědčí i fakt, že na předminulém albu „Insanity“ se jako host objevil samotný Fredrik Thordendal z MESHUGGAH. Ona i hudba DAKRANE místy trochu připomíná vymazlený nadupaný technothrash.
Přes nesporné kvality alba „Insanity“ i minulého „Expanding Senses“ si dovolím vyslovit názor, že na „Layers Of Lies“ předvádí DARKANE zatím svůj nejlepší výkon.
PS: Na závěr ještě upozornění na výbornou progres deathovou instrumentálku „Maelstrom Crisis“.
Technicky nadupaný thrash/death severské provenience s potřebnou dávkou melodičnosti i agresivity ve vyváženém a proměnlivém celku. To jsou současní DARKANE.
8,5 / 10
Andreas Sydow
- vokál
Klas Ideberg
- kytara
Jörgen Löfberg
- basová kytara
Christopher Malmström
- kytara
Peter Wildoer
- bicí
1. Amnesia Of The Wildoerian Apocalypse
2. Secondary Effects
3. Organic Canvas
4. Fading Dimensions
5. Layers Of Lies
6. Godforsaken Universe
7. Klastrophobic Hibernation
8. Vision Of Degradation
9. Contaminated
10. Maelström Crisis
11. Decadent Messiah
12. The Creation Insane
The Sinister Supremacy (2013)
Demonic Art (2008)
Layers Of Lies (2005)
Expanding Senses (2002)
Insanity (2001)
Rusted Angel (1999)
Datum vydání: Pondělí, 27. června 2005
Vydavatel: Nuclear Blast
Stopáž: 42:39
Produkce: DARKANE
Studio: Not Quite A Studio
No jo kamaráde, ale když uvážíme kvality současných švédských odrhovaček, tak ty lavice budou přeplněny k prasknutí. Omluvenku by mohli dostat snad jen THE HAUNTED a pár konzultací by sme mohli odpustit i takovým SOILWORK, ale jinak ... Skutečně výtečná deska. Tohle mě teda nakoplo. Mé první setkání s DARKANE znamená maximální spokojenost. Co víc dodávat? Snad jen, že tohle teda HNĚTÁ!!!
Absolutní extratřída! Nesmlouvavé komando DARKANE znovu jasně dokazuje, kdo že to hraje na švédské thrash/death metalové scéně první housle. Skandinávci opět nezklamali a konkurenci doslova převálcovali vysoce intenzivním a v rámci stylu nadstandardně progresivním materiálem. Může si posluchač extrémnější hudby přát více? Samozřejmě, že ne. „Layers Of Lies“ je stejně upřímné album jako je rána přímo mezi oči v podání neurvalého opilce ve třetí cenové. A srovnání se současnými SOILWORK? To je stejné jako byste chtěli porovnat bezzubou kočku domácí s rozběsněným irbisem. TOTO prostě nelze srovnávat, rozumíte? Čili všichni rádoby neo-thrasheři, zasednout pěkně do prvních lavic a učit se, učit se, učit se…
\m/-_-\m/
MInule jsem zase kecal. Tohle je totiž další dokonalá deska tohoto úžasného tělesa. Radost tohle poslouchat. Už zas.
Trochu prog rock/metalová exhibice. Toho tydlikání a hračičkování je místy opravdu hodně. Ale tito Švédové umí i příjemné melodie a přirozeně plynoucí pasáže, takže jim to předvádění odpustím. Ostatně, když na to mají, tak proč se trochu nepředvést, že?
Žijeme ve zlatých časech českého thrash metalu! Takové období hojnosti prostě nepamatujeme. Kapely na nás chrlí v horším případě dobré, v tom lepším (i v tomto) desky výborné a my si čvachtáme jako ten pověstný manža. Více v recenzi, teď si třepu palicí.
Švédské duo se na svém dalším albu ještě více vzdálilo postrockovým kořenům a dá se tedy tvrdit, že jejich hudba odplavala do specifické formy indie rocku, který se opírá o robustní kostru shoegaze. Opět slušné album.
Další švédský power metal, kterému vlastně nelze nic vytknout. Dobří zkušení muzikanti, kvalitní produkce a chytlavé melodie. Komponování dle osvědčeného mustru, přesto to dokáže zabavit. Dám tomu ještě pár poslechů a poté zapomenu, že to kdy existovalo.
Nepřístupná a temná blackmetalová deska, která spolu s disonantní nervozitou nabízí i death/doomové nálady. Dostat se tomu pod kůži není snadné, ale odměnou je lavina emocí. Střídmá stopáž navíc ukončí ta "muka" dříve, než by to člověku urvalo hlavu.
Sofistikovaně maluje, točí vtipné filmy, v MORTAL CABINET zanechal výraznou stopu, ze Slavíka ho vyhodili, páč jeho světem je hardcore rap. A je z Rumburku, což leccos vysvětluje! Když šel pro talent, Marty si nabral hrstě. Zase ho ukázal, zpíčenec jeden.