OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Neviem, či sa mi niekedy bude chcieť zisťovať, čo hovorí názov posledného radového albumu Fínov MOONSORROW. To isté by sa dalo povedať aj o aktuálnej tvorbe. Neviem, či po x-násobnom vypočutí tohto opusu budem chcieť vedieť, kam táto kapela smeruje a prečo… Rozpačitá nahrávka, rozpačité pocity, zabudnutie…
Tak nejako by som stručne mohol „Verisäkeet“ charakterizovať. Už len pohľad na tracklist s piatimi skladbami a stopáž temer 71 minút môže slabšie povahy od počúvania odradiť. Inu epika si asi žiada svoje. Bez mučenia sa musím priznať, že predposledný album „Kivenkantaja“ sa mi celkom pozdával a snaha o posun svojej tvorby do epických melancholickejších polôh mi prišla celkom sympatická. Novinka tento trend vyháňa do extrému („Kivenkantaja“ – 6 trackov, 51 minút). Mám síce extrémy rád, ale tu sa niečo podarilo prepáliť.
Čo sa hudobných alebo kompozičných postupov, okrem spomínanej dĺžky skladieb sa nezmenilo nič. Opäť tu máme výrazné klávesové plochy, jednoduchú melodiku, snahu o značnú epickosť, „havraní vokál“ a rozsiahle party spievané chórmi. V ďalšom bode je tu povinná záplava (predpokladám národných) folklórnych postupov a zodpovedajúcich nástrojov, ako píšťala, akordeón, ústna harmonika, akustická gitara a zopár ďalších, samplovaných. Pre dotvorenie atmosféry sú tradične použité aj nejaké tie ambiencie (škriekanie havranov, chôdza po snehu a pod.). Tento mix môže znieť celkom lákavo a ozaj v niektorých momentoch funguje celkom dobre, lež v mnohých ani zďaleka nie. Totálnym zabijakom je už omieľaná dĺžka skladieb a silný pocit „déjà vu“ minulej tvorby. Chce to vybrúsenú hudobnú pamäť (alebo statočný masochizmus opakovaných posluchov) pre zachytenie nejakého výrazného motívu alebo melódie. Po tretej skladbe mám pocit, ako by som túto silne epickú vatu počúval prinajmenšom hodinu. Aj keď som album počul veľakrát, ani za boha nedokážem vyzdvihnúť nejakú konkrétnu pasáž. Maria sa mi len snáď celkom príjemné akustické časti a povinná silne folková záverečná pesnička...
Nebudem túto recenziu naťahovať ako MOONSORROW svoje skladby. Priaznivci si možno nájdu svoje a nebude im vadiť ani prehnaná dĺžka trackov. Ja neviem, či sa k „Verisäkeet“ ešte vrátim, pretože skôr siahnem po kompaktnejšom predchodcovi, posledných THYRFING alebo FALKENBACH.
Ak vám nevadí nulový posun, prehnaná dĺžka skladieb a nevadí vám ani predchádzajúca tvorba tejto kapely, tak potom tento album odporúčam. Inak nie. Chvíľami sa to ale dobre počúva...
5 / 10
Ville Sorvali
- vokály, basgitara
Marko Tarvonen
- bicie, akustické gitary, vokály
Mitja Harvilahti
- gitary, vokály
Henri Sorvali
- gitary, akustické gitary, ďalšie nástroje
Markus Eurén
- klávesy
1. Karhunkynsi
2. Haaska
3. Pimeä
4. Jotunheim
5. Kaiku
Jumalten aika (2016)
Varjoina kuljemme kuolleiden maassa (2011)
Tulimyrsky (EP) (2008)
Viides luku – Hävitetty (2007)
Verisäkeet (2005)
Suden Uni + DVD (2004)
Kivenkantaja (2003)
Tämä Ikuinen Talvi (2001)
Voimasta ja Kunniasta (2001)
Suden Uni (2001)
-bez slovního hodnocení-
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.