PRVNÍ HOŘE - Achtung, Sultan!
MInule jsem zase kecal. Tohle je totiž další dokonalá deska tohoto úžasného tělesa. Radost tohle poslouchat. Už zas.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Když jsem si hned někdy v roce 1992 odnášel z obchodu album „Shades Of God“, zakoupené za peníze jedné z mých prvních výplat, a zahloubaně jsem studoval surrealisticky pokřivenou tvář na bukletu, málem jsem skončil pod koly automobilu. Poděkujte prozřetelnosti, že se tak nestalo a že se s vámi mohu podělit o pocity z tohoto výtvoru anglických gentlemanů, kteří pro mě tenkrát představovali jednu z nejsilnějších akvizic doomové scény. Jen lehké črty osobitých harmonií dnes naznačují tu obrovskou valivou hutnost a temnou dunivost, se kterou si PARADISE LOST vykračovali světem na začátku devadesátých let. Tehdy dupali, vyrvávali nejtemnější pocity z hostitelských těl a zdánlivě jen tak z rozmaru je omlacovali o hubu každému, kdo o to stál. Atmosférou skličující lenosti zacpávali ústa zbabělým depkařům a vývrtkami surových riffů deflorovali sluchové aparáty svých posluchačských obětí. Nick Holmes se se svým hlasem nemazlil a chrčivé drásání hlasivek vystřelovalo z jeho úst v podobě vokálních flusanců a vykašlávaných hustě nervních hlenů. Již tehdy se pod rouškou obhroublé neomalenosti daly vystopovat tendence směřující k melodické rockovosti, drsné balení však zatlačovalo jakoukoli lehkost pod hrubý příkrov těžkotonážní plazivosti a typické postupy Mackintoshovy skladatelské práce vyznívaly především jako rachotící drcení valícího se parního válce.
„while mortals watch the day
our fear will pave the way
hidden until the end“
Nekompromisní rozjezd rozsekaný mašírující dramatičností, zoufalé vyřvávání strachu ze života. Kotouček hypnotické spirály je nasazen na osičku stroboskopu.
„lonely are my tears of pain
and I am punished by their cause“
Plačtivě znervózňující kytarové tóny, recitačně dramatický Holmesův hlas odsekává text, akustická cinknutí, změny temp, pompézní refrén, jakoby ruční brzdou zadržované sólo graduje náladu. Spirála se roztáčí.
„solitude embracing us
suicide our hearts embrace
life and death become the race“
Pomalý marš sevřený v tuhém vězení depresivně rezolutních riffů, náznaky skočných pasáží jsou rychle zazděny svažující se kytarovou linkou. Kroutící se linie a magické blikající světlo nutí přivřít oči.
„lost in your insanity
it seems to be real“
Valivé dusání armády padlých andělů, razantní bědování nad nepochopitelností života, akustická pohádka o hluboké beznaději. Hypnotický spánek probouzí skrytá traumata.
„sadness lives after we die
the pain of life increased outright“
Ubíjejícně tepající rytmus podpírá oblouky surových melodií, tóny se v beznaději vzpínají k touze utopené kdesi v pekelné temnotě. Iluzorní ďáblovo kopyto rozbíjí lebeční klenbu vědomí.
„feeling the pressure high
holding on to the fire“
Z jemného přediva tónů vyrůstá tetelící se depkárna, trvalým tlakem zvýrazňovaná pochmurnost rozdmýchává oheň duševní kremace. Blikající světlo šedne a tetelící se obrazce ztratily zřetelnost.
„taking the weight of the night upon my back
you cannot believe the pain that I´ve seen“
Smyčky depresivních riffů utahují oprátku introvertní melodie, tempo těžkne nedostatkem vzduchu, dusící nálada, hledání klidu. Tvé ruce jsou iluzí mého podvědomí.
„out of my way pass through my dismay“
Trnitými keři zlých snů zarostlá propast, kolotoč malátné hudební turistiky, pomalý rytmus důrazně vyklepávaný okovanou špičkou starcovy hole.
Tíha se zhmotňuje na mých ramenou, vír emocí, „As I Die“, tahle hypnóza neskončí šťastně, několik tónů a bezvládné tělo touží nalézt truhlu vystlanou tmavým sametem. „As I Die“, spouštějte mě opatrně, ať neprobudíte mé malátné tělo, „As I Die“, zavírám oči, odcházím.
V podstatě až překvapivě brzy se PARADISE LOST pustili do hledání cesty ven z doomových tradic a uvážíme-li jejich tvorbu v kontextu doby, nikdy vlastně nepatřili mezi konzervativně doomové celky. „Shades Of God“ je možná jejich doomem nejzatíženější počin a jakýsi předěl mezi nadčasovým albem „Gothic“ a styl posouvajícím „Icon“. PARADISE LOST zde byli ještě z velké části svázáni tradičním doomovým zvukem, který je poplatný začátku devadesátých let, také se drželi v tomto stylu typických aranží střídajících hrubé pasáže s jemnějšími náladami. Avšak jasně dominující, pro skupinu charakteristické riffy a melodické postupy již předznamenávaly věci příští, z mnohých pasáží byl zcela zřejmý budoucí směr a závěrečná „As I Die“ se dá považovat za jakousi testovací vlaštovku, která nejen že obstála, ale pro mnohé se stala vrcholem alba. Skupina tak mohla bez obav z budoucnosti rozvíjet svoji výraznou hudební formulku do mnohem hitovější a přímočařejší formy, která přefiltrována promyšleností „Icon“ vybuchla s plným důrazem na „Draconian Times“, aby vygradovala v rockově písničkovém „One Second“. Přestože sestavou v podstatě totožní, jsou dnešní PARADISE LOST jiní než v době vydání „Shades Of God“, stopy minulosti však nikdo nesmaže a potemnělé nálady je možno i dnes zachycovat do dlaní, jako do ruda zbarvené listí shazované z usínajících stromů podzimním větrem.
Při zvažování, které album PARADISE LOST by se nejlépe hodilo pro chvíle podzimního opadávání listí, zabrousily moje myšlenky samozřejmě i k přelomovému „Icon“. Po krátkém váhání však dostal přednost předchozí počin „Shades Of God“, jednak pro můj pocit, že je toto album v diskografii britských veteránů tak trochu přehlíženo, ale také z důvodu, že je to vlastně poslední album PARADISE LOST, které se dá považovat za skutečně doomové.
Nick Holmes
- vokál
Gregor Mackintosh
- kytara
Aaron Aedy
- kytara
Stephen Edmondson
- basová kytara
Matthew Archer
- bicí
hosté:
Robert John Godfrey
- klávesy
Sarah Marrion
- vokál
1. Mortals Watch The Day
2. Crying For Eternity
3. Embraced
4. Daylight Torn
5. Pity The Sadness
6. No Forgiveness
7. Your Hand In Mine
8. The Word Made Flesh
9. As I Die
Icon 30 (2023)
Obsidian (2020)
Medusa (2017)
The Plague Within (2015)
Tragic Idol (2012)
Faith Divides Us - Death Unites Us (2009)
In Requiem (2007)
Paradise Lost (2005)
Evolve (Live) (2002)
Symbol Of Life (2002)
Believe In Nothing (2001)
Host (1999)
Reflection (1998)
The Singles Collection (1997)
One Second (1997)
Draconian Times (1995)
Icon (1993)
Shades Of God (1992)
Gothic (1991)
Lost Paradise (1990)
Vydáno: 1992
Vydavatel: Music For Nations
Stopáž: 52:57
Produkce: Simon Efemey
Studio: Longhome Studios
spolu s ďalšími 2 zárezmi to najlepšie čo z paradise vypadlo ...
MInule jsem zase kecal. Tohle je totiž další dokonalá deska tohoto úžasného tělesa. Radost tohle poslouchat. Už zas.
Trochu prog rock/metalová exhibice. Toho tydlikání a hračičkování je místy opravdu hodně. Ale tito Švédové umí i příjemné melodie a přirozeně plynoucí pasáže, takže jim to předvádění odpustím. Ostatně, když na to mají, tak proč se trochu nepředvést, že?
Žijeme ve zlatých časech českého thrash metalu! Takové období hojnosti prostě nepamatujeme. Kapely na nás chrlí v horším případě dobré, v tom lepším (i v tomto) desky výborné a my si čvachtáme jako ten pověstný manža. Více v recenzi, teď si třepu palicí.
Švédské duo se na svém dalším albu ještě více vzdálilo postrockovým kořenům a dá se tedy tvrdit, že jejich hudba odplavala do specifické formy indie rocku, který se opírá o robustní kostru shoegaze. Opět slušné album.
Další švédský power metal, kterému vlastně nelze nic vytknout. Dobří zkušení muzikanti, kvalitní produkce a chytlavé melodie. Komponování dle osvědčeného mustru, přesto to dokáže zabavit. Dám tomu ještě pár poslechů a poté zapomenu, že to kdy existovalo.
Nepřístupná a temná blackmetalová deska, která spolu s disonantní nervozitou nabízí i death/doomové nálady. Dostat se tomu pod kůži není snadné, ale odměnou je lavina emocí. Střídmá stopáž navíc ukončí ta "muka" dříve, než by to člověku urvalo hlavu.
Sofistikovaně maluje, točí vtipné filmy, v MORTAL CABINET zanechal výraznou stopu, ze Slavíka ho vyhodili, páč jeho světem je hardcore rap. A je z Rumburku, což leccos vysvětluje! Když šel pro talent, Marty si nabral hrstě. Zase ho ukázal, zpíčenec jeden.