OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Pekne zostra to vezmú ANYWAY na svojej druhej dlhohrajúcej doske. Španielsky výkrik „Otče, sme stratení“ odštartuje mimoriadne silnú trojicu skladieb. „Lost“, „Sick“ s vynikajúcim refrénom a hlavne divoká dvojminútovka s doslova obrazotvorným názvom „The Man Who Stands In The Street With A Paperback Book In His Hand“ zaujmú nielen drsným, špinavým zvukom či použitím harmoniky, ale hlavne množstvom nespúta(teľ)nej energie, delovej gule zabalenej do ligotavého obalu skutočnej hitovosti, ale búrajúcej všetky prekážky. Aktuálny album štvorice z Mělníka je návratom ku koreňom štýlov, ktoré dnes prosperujú vo svojej „post-“ fáze. Tucet skladbieb (kedysi mali predsa všetky dosky dvanásť piesní!), LP-čková stopáž a hlavne zreteľne vyformovaná alternatíva k trendu čistoty produkcie, zvuku, výrazu, vedúceho k bezpohlavnej sterilite. Alebo inak: ak chcete predstavu o ANYWAY, nehľadajte ukážky z debutu vydaného na Day After, ale bežte na www.silver-rocket.org a rozdiel zbadáte okamžite. Kabriolet rútiaci sa nočnou slepou uličkou na obale „Dead End“ zrejme nemá zaradenú spiatočku, ale z rádia mu znie zašumený punk („everything is wrong,“ spieva sa v „The Future“), šmrncnutý klasickými hardrockovými postupmi („Extinction“), anglickou ležérnosťou („Bar Song“), jednoduchosťou zemitých riffov podporených masou efektov i rovnako nekomplikovanou „čistou“ gitarou...
Z už spomenutého labelu Day After vyletel zbožňovaný i zatracovaný fenomén SUNSHINE. Prejdite „Sanšajn“ strúhadlom, pekne do krvi, ale nechajte im afektovaný vokál – máte polovicu ANYWAY. Možno stačilo kedysi, v imaginárnom bode zlomu, otočiť kormidlo inam a obe kapely si mohli role vymeniť; ANYWAY majú rovnakú schopnosť napísať silnú pieseň, ktorú máte chuť revať spotený z prvého radu na koncerte, rovnako však dokážu otráviť – v „In The City“ je spev za mojou hranicou únosnosti.
„Dead End“ trpí na nevyrovnanosť a istý pretlak emócií – oddychovka „Cunny“ je vítaným odpočinkom, trčiacim z trochu beztvarej druhej polovice nahrávky. Ako sa to sem-tam doskám vydaným na Silver Rocket stáva, je ľahšie loviť perly z pultu zvukára než z nástrojov kapely. V „I Feel Bad“ sa z bežnej „vyřvávačky“ vďaka harmonike a zvláštne „znečistenému“ zvuku stáva zaujímavá vec.
Netuším, či ANYWAY odbočili do svojej slepej uličky, alebo naopak; na jednej strane som rád, že žijú kapely plávajúce proti prúdu – druhá vec je, že mi pod nánosom síce razantnej, ale predsalen menej výnimočnej zvukovej lavíny chýba trochu viac jasných (poznávacích) znamení. ANYWAY v žiadnom prípade nepodliezajú latky svetového štandardu, tradičné turné po kluboch západnej Európy tvrdenie len podčiarkuje. Nič však nezmení na fakte, že experimentálnu hravosť OTK, z útrob duše tryskajúcu intenzitu GNU či LYSSA alebo zdanlivo naivnú, ale predsa hrejivo autentickú pesničkovosť EMEMVOODOOPÖKÁ si cením viac.
ANYWAY v žiadnom prípade nepodliezajú latky svetového štandardu. Nič to však nemení na fakte, že experimentálnu hravosť OTK, z duše tryskajúcu intenzitu GNU či LYSSA alebo zdanlivo naivnú, ale predsa hrejivo autentickú pesničkovosť EMEMVOODOOPÖKÁ si cením viac.
7 / 10
Bohumil Krejza
- gitara, harmonika, spev, klávesy
Jiří Nedvídek
- spev
Robert Taschner
- bicie
Petr Sládek
- basgitara
+
Ondřej Ježek
- ďalšie nástroje
1. Lost
2. Sick
3. A Man Who Stands In The Streets With A Paperback Book In His Hand
4. Bar Song
5. Extinction
6. Love Affairs
7. The Future
8. Cunny
9. I Feel Bad
10. Dirty Shoes
11. Dead Hero
12. In The City
Burden (2009)
Dead End (2006)
Golf Club (2002)
Mama/Space Game 7'' (2000)
Split 7'' s L'Point (2000)
Vydáno: 2006
Vydavatel: Silver Rocket / More Noise Less Music
Stopáž: 34:06
Produkce: Ondřej Ježek
Studio: jáMOR
Jo dobrý. U mně je to přijatelný.
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.