OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Speed metal je coby žánr na scéně téměř čtvrt století a bohužel, tento fakt se v poslední době projevuje dost zřetelně. Nejen že původní zakladatelé stylu již nevědí jak dál, a tak raději sází na jistotu v podobě druhých dílů kdysi úspěšných desek, ale hlavně tu není jediná mladá kapela, která by dokázala přijít s něčím novým a dát tomuto hudebnímu směru nějaký další impuls.
Předchozí odstavec bystrému čtenáři jistě napoví, že mé povzdechnutí se týká i kapely RIMORTIS, jejíž album „Vesmírem plout“ je předmětem této recenze. Již od první písně je zřejmá inspirace speedmetalovými velikány – v „Buď vůle Tvá“ HELLOWEEN (onen klasický „ajvontaut“ rozjezd), refrén „Bouře století“ je pro změnu BLIND GUARDIAN ze starých desek, příjemný klavírek ala SAVATAGE nás čeká v písni „Oheň v srdci“ a zřejmě největší vliv na celou tvorbu RIMORTIS, který mají na svědomí finští STRATOVARIUS, se naplno odkope v nejdelší písni na desce „Květy kopretin“. Ke cti kapele nutno připočíst, že se jedná skutečně pouze o ovlivnění a inspirování, nikoliv o doslovné vykrádačky.
Kompozičně je vše zvládnuto s přehledem – žádná z písní není odfláknutá a celek působí velice vyzrále (však se také jedná již o čtvrté album). Některé pasáže jsou vyloženě povedené – např. refrén „Vesmírem plout“, nebo celý již zmíněný „stratosong“ „Květy kopretin“. Co se mi moc nezdá, to jsou pasáže, kdy se zpěvák Milan Hloucal snaží nacpat do takové té „siláckodrsné“ polohy. Působí to na mě křečovitě a neupřímně. Stejným neduhem trpí i zpěv hostující zpěvačky Jany Vaňkové v „Rimortis II“, kde místo toho, aby se hodil do kontrastu mužský proti ženskému hlasu (tzn. síla a určitá hrubost proti kráse a lehkosti), tak jsou v konečném důsledku vedle sebe dva podobně zabarvené hlasy. Nepochybuji o tom, že to byl záměr, dle mého názoru se to ale moc nepovedlo.
Další prvek, který RIMORTIS sráží do průměru, jsou nepovedené texty. Autor (v drtivě většině případů Václav Mrzena) se za každou cenu snaží držet jakéhosi „astrálno-fantaskního“ konceptu, ale výsledek je ve většině případů nemastný, neslaný. K tomu připočtěme spoustu naivních rýmovaček, převážně ve sdružené podobě (oněmělý-osamělý, splín-stín) a kostrbatých obratů (např. „síla tak tajemná“, „síla nadmagická“) a je jasné, že po této stránce má skupina ještě hodně co zlepšovat.
Možná mé psaní vyznívá až moc kriticky, ale pro tentokrát jsem nepsal podle směrnic a pokynů pro správné UG psaní a místo chlácholivého „plácání po ramenou“ a výkřiků o tom, jaká se na našem „speedmetalovém nebi“ zrodila hvězda, bych rád kapele nalil čistého „pisálkovského“ vína a poukázal na ty věci, které je ještě potřeba zlepšit. Objektivně musím přiznat, že v porovnání s poslední tvorbou předpokládané konkurence, jako jsou např. SALAMANDRA nebo SCELET, vychází jako vítěz, ale zároveň druhým dechem dodávám, že být „mistrem“ v této „třetí B třídě“ speedmetalu není zas takový kumšt.
Myslím, že hodnocení někde uprostřed bodového spektra je pro desku „Vesmírem plout“ tak akorát. Půl bodíku navrch za dobře odvedenou práci jak ve studiu, tak na bookletu a je vymalováno.Věřím, že si skupina mou kritiku nevyloží špatně a pokud bude některá z mých připomínek v budoucí tvorbě vzata na zřetel, bude to (z mého pohledu) jen a jen dobře.
Na tuzemské poměry slušné speedmetalové album. Kombinace odpovědného přístupu a řadou povedených momentů ve většině písní má za následek album, které rozhodně neurazí.
5,5 / 10
Milan Hloucal
- zpěv
David Varga
- kytary
Vašek Mrzena
- baskytara
Jakub Liška
- klávesy
Martin Růžek
- bicí
1. Zvony fantazie
2. Rimortis II
3. Vesmírem plout
4. Černý kůň
5. Buď vůle tvá
6. Bouře století
7. Oheň v srdci
8. Prokletí hor
9. Květy kopretin
10. Ve jménu kříže
11. Hádíth
Deset kroků zpět (2009)
... už bijí zvony ... (DVD) (2008)
Vesmírem plout (2006)
Stín křídel (2004)
Oheň a led (2002)
Proud času (2000)
Vydáno: 2006
Vydavatel: StarAgency (samovydání)
Stopáž: 60:27
Produkce: Jakub Homola a RIMORTIS
Studio: U Jonáše, Hostivař
Taky jsem si to poslechl. Dvakrát. A musím konstatovat, že nosiče s podobným materiálem, na nichž je uveden rok výroby 2006, by se měly okamžitě rozšmelcovat, ze vzniklé drtě vyrobit umělé vlákno, z něho uplést svetry a ty poslat dětem do Somálska (prý je tam v noci zima). V takovém případě bych hovořil o „Vesmírem plout“ pozitivně.
I když vizuální stránka má přece jen něco do sebe. Posuďtě sami: http://www.youtube.com/watch?v=ldLXtbQn0_k.
Ano, album „Vesmírem plout“ asi nejspíš doopravdy neurazí. Ve světle této myšlenky vlastně také nemám skoro nic, co bych k hlavní recenzi dodal. Jen snad k závěrečnému, téměř totožnému hodnocení, přicházím trochu jinou cestou. Totiž přes pohříchu jedinou vysloveně výraznou a zapamatováníhodnou skladbu „Černý kůň“, přes s tím související konstatování, že od „Stínu křídel“ neutěšená jednotvárnost RIMORTIS nabyla o nějaký ten kousíček větších rozměrů (cover skladby „Hádíth“ Petra Nováka v to samozřejmě nepočítaje), a přes fakt, že nový, zbytečně hrubý výraz zpěváka Milana Hloucala nesluší ani jemu, ani celé kapele. A především cestou nápravy tohoto vesmírného směřování by se také propříště měli RIMORTIS vydat, aby snad náhodou nakonec neskončili na vrakovišti starých a nepotřebných kosmických bárek.
Hudba sa este da. Ale texty - hanba.
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.