OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Ak sa postrocková kapela nazve OSTINATO (lat. opakujúci sa motív), môže ísť o trefnú popisnosť alebo alibizmus. Trojica hudobníkov z americkej Virgínie na svojom treťom albume „Chasing The Form“ na túto otázku jasnú odpoveď nedáva, rovnako ako post rock samotný väčšinou nebýva o odpovediach. V zastretom, mäkkom, ale aj možno zbytočne tichom zvuku namiesto toho nachádzajú hromadu otázok, ponechávajúc poslucháčovi nejednoznačné pozadie pre namaľovanie vlastnej, subjektívnej emócie. Rozdiely oproti žánrovým kolegom, zdanlivo podliehajúcim príliš podobným šablónam, možno nájsť v odvahe. OSTINATO sa neboja zrýchliť, z času na čas opustiť vyjazdené koľaje melanchólie a vydať sa na dobrodružnú cestu za provokujúcimi ostrými zvukmi a „prebudenými“ náladami.
Za čin hodný dobrodruhov považujem zaradenie skladby „Monkey Gestures“ na druhé poradové miesto. Svižná inštrumentálka vrství živé, oblo nahlodané lo-fi gitary spôsobom, ktorý by ktorákoľvek iná skupina využila namiesto intenzívneho nástojčiva v oveľa pomalšej a zasnenej forme. V zacyklenom svete OSTINATO sa na tradičných základoch poväčšinou inštrumentálneho post rocku stretáva intelektuálna „psychedélia“ raných PINK FLOYD s ešte zjemnenými vplyvmi emo core, čímsi zaujímavo punkovým a neodškriepiteľnou záľubou Jeremy Arn Ramireza v RADIOHEAD. Gitary dokážu na ploche minimalizmu a príliš našepkávajúcej farbe zvuku prinášať prekvapenia hodné techicky oveľa prepracovanejších kapiel a pokiaľ máte pocit, že o post rocku viete všetko po vypočutí SIGUR RÓS, MONO, či MOGWAI (tiež som ho mal), ste výzva, ktorú OSTINATO veľmi radi prijmú.
Slabinou albumu je tradičný post rockový syndróm – kapela miestami akoby uverila, že dokáže na tak náročných plochách udržať rovnako vysokú hodnotu zaujímavosti. Spočiatku silný minimalizmus sa najmä v druhej polovici albumu stáva dvojsečnou zbraňou. Nie vždy zvíťazí presvedčenie, že OSTINATO cielene idú po hypnotickom dojme. Rozloha takmer jedenástich minút, na ktorú si trúfajú v skladbe „Latitude“ (za fantáziu pri vymýšľaní trefných názvov si jednoznačne zaslúžia absolutórium), je príliš nad ich schopnosti – napriek tomu, že tu v skutočnosti ide o akési dve skladby v jednej. Akoby prítomnosť aspoň jednej siahodlhej skladby, dostatočne uspávajúcej a zneprítomňujúcej, bola povinnou post rockovou jazdou. Nie je to monotónnosť, ktorá mi vadí. Ide skôr o vyhrotený dojem, niekde v pozadí prítomný aj v ostatných skladbách, že pomer zážitku kapely z hrania a poslucháča z počúvania je príliš nevyvážený. Bude možno drzé načrieť po príklad do relatívne odlišného žánru, no pätnásťminútovka „Black Light District“ od THE GATHERING je presne to prežívanie pomaly sa vyvíjajúcej skladby, ktorého ťarchu kapela dokáže preniesť férovým pomerom na plecia poslucháča, ktoré mi pri podobne ambicióznom nápade OSTINATO chýba.
Vo všetkých ostatných ohľadoch je „Chasing The Form“ albumom, ktorý sa v konkurencii scény v žiadnom prípade nestratí. Ak SIGUR RÓS ako najznámejší a najvychytený reprezentant posúvajú žáner príliš do „popu“, OSTINATO ako nenápadný a zdanlivo bezvýznamný outsider môžu podčiarknuť význam „indie“, ukrývajúci sa v noticke postrockového štýlu, vrátiť mu trochu umeleckej špiny a napriek dnes už príliš jasným formálnym hraniciam aj trochu experimentátorského dobrodružstva.
"Chasing The Form" vracia post rocku jeho pôvodnú nálepku "indie". Trochu viac, než len útok na zasnený jemnocit poslucháča hľadajúceho intimitu a hypnotizujúci pokoj. Trochu menej, než zaujímavé priestory, ku ktorým OSTINATO dvere zatiaľ iba pootvárajú.
7,5 / 10
Matthew Clark
- bicie, perkusie
David Hennessy
- gitara, hammond
Jeremy Arn Ramirez
- basa, spev, hammond
1. Goal Of All Believers
2. Monkey Gestures
3. Antiaircraft
4. The Art Of Vanishing
5. Latitude
6. Between The Years
7. Volant
Chasing The Form (2006)
Left Too Far Behind (2003)
Unusable Signal (1998)
Vydáno: 2006
Vydavatel: Exile On Mainstream / Southern Records
Stopáž: 48:55
Produkce: OSTINATO, Bruce Falkinburg
-bez slovního hodnocení-
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.