OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Pokud čtete anonce vydavatelských firem, pobavíte se. V souvislosti s dvanáctým řadovým albem HELLOWEEN se totiž lze mimo jiné dočíst i to, že obsahuje virtuózní kytarová sóla, což v konfrontaci s následným poslechem skutečně rozesměje. Ale ruku na srdce, ať už v řadách německých dýní preludoval Kai Hansen, či Roland Grapow, o tomhle skupina rozhodně nikdy nebyla. A nepočítáme-li ty dva pokusy o vybočení ze zajetých kolejí v podobě popového „Chameleona“ či naopak přibroušené „Temné jízdy“, šlo vždycky hlavně o kratší a úderné písničky, bez dlouhých štrapácí rovnou na věc, sloka refrén sólo refrén. A běda, pokud se formulka porušila a hudebníci dodali více jak jednu obligátní delší skladbu. To pak hrozilo akutní ukolébání nudou, což ostatně může směle potvrdit i předcházející zápis „Keeper Of The Seven Keys, část třetí“.
Promluvou Biffa Byforda ze SAXON se roztáčí velké losovací kolo v intru „Crack The Riddle“, automaty blikají, ruleta víří a u karetního stolku v rohu šustí bankovky z prohraných sázek, než je startovní uragán „Kill It“ přišpendlí na desku svojí agresivitou, neboť má snad až thrashové grády a pohybuje se v intencích takové „Push“ z „Better Than Raw“, což značí nejen fakt, že s výškami bude mít naživo Andi Deris značné potíže, ale i potěšitelné zjištění, že uvítání prostě vyšlo. Někdo by jásal, byl by to však na delší dobu jásot poslední. Z nářezového bifteku spořádaný dýňový kompot totiž vyrobí hnedle druhá „The Saint“ a věřte mi, disponuje skutečně vším nejodpornějším, co nám jen HELLOWEEN mohou nabídnout. Ukrutnou sedmiminutovou stopáž nevyjímaje. Neznám bohužel autorství jednotlivých písní, ale pokud bych měl tipovat, mám svého favorita. Trojka „As Long As I Fall“ je jen o fous lepší, spoléhá na klavírní vyhrávku, zrazuje ji však hodně otřepaný hardrockový odér s přiměřeně jetým refrénem. Prostě další z PINK CREAMek. Se čtyřkou se vrací ten už oplakaný úsměv. Nejde sice o nic jiného, než o dýňovou klasiku, ale příjemná titulní melodie zvedá palec vzhůru. A jako ve správné herně, kolo se zase pootočí dolů. Miliontá varianta na „ajvonouty“ či „fjúčavordy“ se jmenuje „Final Fortune“ a je... jak to jen říci a neurazit... ne zrovna přesvědčivá? Dejme tomu. Ústřední blok má (podle slov mistra Derise) tvořit jakýsi triptych ze skladeb „The Beel Of The Seven Hells“, „Fallen To Pieces“ a „I.M.E.“, což se s drobnými výhradami i děje. Ani jedna sice nevybočuje ze standardu, na druhou stranu při jejich poslechu alespoň mysl nepropadá zoufalství. Ve „Fallen...“ se dokonce dočkáme i vkusného refrénu s klávesovým doprovodem, čili žádný důvod pro zármutek, poměrně příjemná trojice. „Can I Do“ je neuvěřitelná. Představte si ten největší patos v bumčvacht rytmu s přimíchaným, naprosto nesestřelitelně vlezlým refrénem, navrch s třešničkou závěrečného klínu „kamón, kamón, kamón...“. Rychle zabít nebo si navyknete. „Dreambound“ by mohli vystavovat v muzeu speed metalu. Sloky zpívané jen do basy, povinný bridge a ošmataný refrén následovaný ještě ožvýkanější kytarovou vyhrávkou. Dvojhlasou, pochopitelně. Výsledný dojem by snad mohla ještě pozvednout závěrečná „Heaven Tells No Lie“, ale už první tóny nevěstí nic dobrého a když se v refrénu rozezní zvony fantazie, je jasné, že už žádný mesiáš v podobě fešného jokera nedorazí a na ruletě namísto vsazené červené právě naskočila zelená nula.
Sestava se stabilizovala. Bubeník Dani Löble už otlouká škopky jakoby Uli Kuschovi z kopáku vypadl a skladby tak dostaly typický punc HELLOWEENu Derisovské éry, což je věci ku prospěchu. V čem tedy spočívá hlavní problém „Karbanu s ďáblem“, potažmo skupiny jako takové? Je to velmi jednoduché - neschopnost (až na ty tři, čtyři shora zmiňované výjimky) složit chytlavý refrén, aniž by opisoval z minulosti nebo zapáchal ukrutně veselou melodií, za kterou by se měl její autor smažit v ohni pekelném až do skonání věků. Výsledek tedy dech rozhodně nevyrazí, ovšem na druhou stanu je třeba německým zasloužilcům přiznat, že narozdíl od natahovaného (a utahaného) odkazu legendárního „Strážce sedmi klíčů“ má nový materiál mírně stoupající tendenci. Buďme rádi i za to.
HELLOWEEN hrají s ďáblem mariáš a mírně přitom pozvedají hlavu. Snad jim podobné karty alespoň vydrží, když už trumf ne a ne přijít
6 / 10
Andi Deris
- zpěv
Michael Weikath
- kytara
Sascha Gerstner
- kytara
Markus Grosskopf
- basa
Dani Löble
- bicí
1. Crack The Riddle
2. Kill It
3. The Saints
4. As Long As I Fall
5. Paint Of A New World
6. Final Fortune
7. The Bells Od The 7 Hells
8. Fallen To Pieces
9. I.M.E.
10. Can Do It
11. Dreambound
12. Heaven Tells No Lies
Helloween (2021)
United Alive In Madrid (2019)
My God-Given Right (2015)
Straight Out Of Hell (2013)
7 Sinners (2010)
Unarmed: Best Of 25th Anniversary (2010)
Gambling With The Devil (2007)
Keeper Of The Seven Keys - The Legacy (2005)
Rabbit Don´t Come Easy (2003)
Treasure Chest (Best Of) (2002)
The Dark Ride (2000)
Metal Jukebox (1999)
Better Than Raw (1998)
High Live (1996)
The Time Of The Oath (1996)
Master Of The Rings (1994)
Chameleon (1993)
The Best, The Rest, The Rare (Best Of) (1991)
Pink Bubbles Go Ape (1991)
Live In The U.K. (1989)
Keeper Of The Seven Keys Pt.II (1988)
Keeper Of The Seven Keys Pt.I (1987)
Walls Of Jericho (1986)
Helloween (EP) (1985)
Vydáno: 2007
Vydavatel: SPV/Steamhammer
Stopáž: 57:40
Produkce: Charlie Bauerfeind
Studio: Mi Sueno studios
Už jsem ani nedoufal, ale HELLOWEEN se po dvouch nudných albech vrací s povedeným materiálem, který má zřejmě nejblíže k devět let starému zářezu "Better Than Raw" (1998). Jak je tomu u téhle mediálně vděčné party zvykem, deska nabízí songy s mírnou kvalitativní a stylovou rozdílností. Když to letmo spláchnu tak tu lepší většinu alba reprezentují spíše Derisovské heavy rockem ovlivněné songy, slabší zbytek pak dětinské Weikathovi kvapíky, které mají podle mne prostě příliš daleko od těch znamenitých songů z prvních dvou dílů Strážce. Do toho ještě několik nadstandartně povedených věcí od ostatních členů a výsledkem je kvalitní heavy metalové album, které drží fazónu a splňuje požadavky široké fanouškovské obce. Čekal někdo víc? Asi ne. Těším se na koncert.
Nezvykle vstřícný a vlastně i mírumilovný názor kolegy Darkmoora, který mě v souvislosti s HELLOWEEN poměrně překvapil, mi nakonec i vzal slova z úst. Ano, je to přesně tak, „Gambling With The Devil“ je standardním albem Derrisovské éry, a to je pro něj nejvíce určujícím faktorem. Invencí nepřekvapí, melodií neurazí, ale nikde zároveň nepřesáhne mez, u níž by se dalo hovořit o slušném a nevyčichlém zástřihu. Oproti „Keeper Of The Seven Keys – The Legacy“ (a to je jediné místo, ve kterém s hlavní recenzí až tak nesouhlasím) však znovu ubylo něco málo životodárné šťávy, čili i já musím sáhnout trošičku níže. A příště už bych prosil rozum do hrsti, milí HELLOWEEN, nebo to s vámi jednou opravdu špatně dopadne.
Nemůžu si pomoci, ale aktuální dýně mají mé sympatie. Samozřejmě jde o stokrát ohrané kolečko, ale tentokrát to kolečko šlape a funguje tak nějak pěkně, postaru. V porovnání s předchozím opusem vycpaným patosem a slámou vychází „Gambling With The Devil“ pozoruhodně střízlivě. Speed metal jak jsme jej kdysi měli rádi. A najdou se tam i kousky, které se mě vysloveně líbí, kupříkladu „As Long As I Fall“.
Až moc komerční, ale jde to. Ve zlíně mě příjemně překvapili, ale asi míň než Gamma Ray. Kai je totálně rozdupal s Heavy metal Univers! Jinak album slušné.
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.