OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Po rozpade PECCATUM vydáva Heidi S. Tveitan (Ihriel), podobne ako jej manžel, svoj ďalší sólový album. Kdežto Vegard (Ihsahn) si z ich spoločného projektu zobral rock/metalovú časť, ktorú netaví až tak úspešne, Heidi si na druhej strane berie experimentátorskú (alebo ak chcete avantgardnú) časť s väčším potenciálom rozvoja. Je možné, aby tento element bývalej kapely fungoval sám o sebe?
Debut „Iter.Viator“ bol prijatý pomerne kladne, mal svoj pôvab i svoju atmosféru, zahalenú do zvláštneho oparu. Celkom opakovať to nebolo možné, bolo možné si zvoliť z dvoch principiálne iných ciest – a to cestu k vyššej neuchopiteľnosti, alebo rozvíjať skôr melodickú stránku emócií. Spočiatku sa môže zdať, že sa autorka vydáva práve druhou cestou a príjemná, basou vedená skladba „Him And Her“ spolu s utiahnutými vokálmi, pretekajúcimi z jedného reproduktora do druhého, vytvára príjemne psychotropnú atmosféru. Vo „World Spins For You“ sa dočkáme aj vokálu hlavnej protagonistky, ktorá už ale nechce opakovať polohy, aké boli predvedené na „Amor Fati“, ale skôr prezentuje svoj uťahaný štýl spievania, ktorý sa vám buď páči alebo ho neznesiete. Vokálmi však „The Thread“ veľmi neprekypuje, skôr sa skladby stláčajú do zhlukov melódií a nálad.
Stred albumu by sa dal označiť skutočne ako len veľmi ťažko uchopiteľný a príliš sebastredný. Skôr sa jedná o nervózne útržky melódií prekladané noise výpadmi, na ktoré treba jednoznačne mať správnu náladu. Vzdialene to evokuje soundtracky, ktoré nahrali ULVER. V závere sa z tiesnivých melódií skrz až trip-rockovú „Blood Bones And A Skull“ vraciame k melodickejším polohám, ktoré vrcholia v hitovke (na pomery albumu) „Crossing Over“, kde si naplno vychutnáme už trocha „prefláklý“ Garmov hlas. Ako ťahák bola prezentovaná aj spolupráca s cyberpunkovým spisovateľom Kenjim Siratorim, pretavená do podoby skladby „Neo Drugissimo“, tú ale neviem zhodnotiť, nakoľko jeho tvorbu nepoznám. Atmosféru tohto štýlu je ale možné na nahrávke v odrazoch a náznakoch vypozorovať.
Ako celok je to výrazné i nevýrazné zároveň – nevýrazné tým, že vám toho veľa po vypočutí v hlave nezostane, ale výrazné v danom okamihu vnímania. „The Thread“ pripomína puzzle, ktoré nie je možné poskladať, pretože jednotlivé časti do seba veľmi nezapadajú. Iste, osobne mi album vyhovuje viac tam, kde je muzikálny a melodický. Na druhej strane, v správnej nálade aj rozbité kompozície majú svoje čaro i atmosféru. V sumáre sa jedná (opäť) o špecifickú hudbu pre špeciálne chvíle, kedy trocha psychedélie nezaškodí. Bolo by škoda hodnotiť a vnímať ju len skrz typické kritériá.
Ako celok je to výrazné i nevýrazné zároveň – nevýrazné tým, že vám toho veľa po vypočutí v hlave nezostane, ale výrazné v danom okamihu vnímania. „The Thread“ pripomína puzzle, ktoré nie je možné poskladať, pretože jednotlivé časti do seba veľmi nezapadajú. Jedná sa opäť o špecifickú hudbu pre špeciálne chvíle, kedy trocha psychedélie nezaškodí. Bolo by škoda hodnotiť a vnímať ju len skrz typické kritériá.
6,5 / 10
Heidi S. Tveitan
- nástroje, vokály
Hostia:
Markus Reuter
- nástroje
Krystoffer Rygg
- vokály
Kenji Siratori
1. How to Invent a Heart
2. Him and Her
3. The World Spins for You
4. Drag Them Down
5. The Snake Pit
6. An Apology Gone Bad
7. Blood, Bones, and a Skull
8. Crossing Over
9. Epilogue
10. Neo Drugismo
Vydáno: 2008
Vydavatel: Mnemosyne / Candlelight Records
Stopáž: 41:51
-bez slovního hodnocení-
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.