OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Albovou prvotinu nazvanou „Seven Sins“ dělí od počáteční demonahrávky kapely DOOMAS téměř dva roky a posun, ten je na první poslech znát. Zadumaní náladotvůrci z Nové Bani zapracovali jak na svých výkonech, tak na zvuku i celkových aranžích. Výsledkem je album, které ve svém srdci nese doom metal ve své ryzí, neřku-li dřevní formě. Pozvolna tekoucí hutné skladby kupředu táhne kytarové dvojspřeží, místy se v pozadí zardí klávesový mlženec a do popředí vystupuje poněkud klišovitý vokální model „kráska a zvíře“. Kapelník, zpěvák a baskytarista v jedné osobě Peter Baťko za ty dva roky na sobě udělal spousty práce, jeho vokál je nyní sytý a jistý v základech, o čemž si mohl na předchozí demonahrávce „Lost Angels“ nechat jen zdát. Jestliže jsem v minulosti s povděkem kvitoval ženský vokál nyní jsem mnohem opatrnější. Hlasové polohy lady Befany jsou spíše uším nelahodícím hysterickým pokusem o operní soprány, než-li vážně míněným zpěvem. Její hlasová nedospělost je do uší bijící hlavně v místech, kde pěvecký úděl nese sama - bože chraň - bez výraznějšího přispění dalších nástrojů. To pak uši pláčí. V méně častých aranžích, kde je vokál podpořen Peterovým chrapotem, se člověku alespoň neježí z ženského zpěvoječení chlupy na zádech. Příště jednoznačně lépe volit zpěvačku, neboť toto je od demonahrávky jediný krok zpět. Vzhledem k některým pěveckým linkám, si dokáži velmi dobře představit situaci, kdy by mnohé ženské vokály dokázaly mnohem lépe suplovat klávesové chóry.
Poněkud překvapený jsem byl z bookletu i z prezentací skupiny, kde jsou jen strohé, popřípadě zmatečné informace, v bookletu dokonce naleznete na jedné stránce soupis jednotlivých protagonistů, kdy jednou se jmenují Denis/Befana podruhé Dennis/Befanna, a tak dále. Ačkoliv grafické zpracování na první pohled oku lahodí, přečíst tmavé místo na tmavém pozadí dělá nám starším už poměrně problém, alespoň že písmenka uvnitř dvojstránky obsahující jen v dnešní době téměř vyhlazené děkovačky, byť opravdu mamutí… „Seven Sins“ je počinem, který sice od svého předchůdce udělal mnoho kroků kupředu, ale také mu mnoho cesty ještě zbývá. Materiál je velmi chudý na silná místa. Chybí pasáže, které opravdu zaujmou, vtáhnou do děje, dokáží nést emoci, či chytnout za srdce. A troufám si říci, že bez nich budou DOOMAS stále bloudit někde na půli cesty. Pevně věřím, že pokud kapela udrží tempo, tak za dva roky tu budeme mít nové DOOMAS, skládající do mých rukou konečně maturitu ve formě vyspělé doom metalové nahrávky.
Slovenský dřevní doom metal modelu „kráska a zvíře“. Krásku bych v tomto případě i rád vypustil.
5,5 / 10
Doomas
- vokál, baskytara
Koco
- el. kytara, vokál
Befana
- vokál
Mathus
- el. kytara
Denis
- bicí
1. Bleeding
2. Darkside of the Moon
3. Seven Sins
4. Abigail
5. Tear
6. Enemy of Coven
7. Endless Pain
Seven Sins (2008)
Lost Angels (2006)
Vydáno: 2008
Vydavatel: Gothoom productions
Produkce: Doomas
-bez slovního hodnocení-
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.