OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Jeden z nejstrašidelnějších kinematografických počinů, do kterého zasáhl mistr Tim Burton, vynikající, až uhrančivá atmosféra neokoukaného postapokalyptického světa, spousta dotažených technických fines a bohužel také nepříliš silný hlavní příběh. Ale vadí to v tomto případě? Mně zas tak moc ne. Číslo 9 - původně krátkometrážní snímek, který to ve své kategorii dotáhl až na Oscarový večírek, se nám zakuklil a po dvou letech vylíhnul v celovečerního motýla.
A o čem to vlastně je? Do velmi zajímavého světa, ve kterém bylo lidstvo vyhlazeno svými vlastními stroji, je umístěn příběh devíti hadro-pytlových panenek, které záhadně ožily. Každá má na zádech číslo. Každá je něčím výjimečná a má svůj charakter. Každá je částí jedné skládanky.
Ve světě plném rozvalin však nejsou samy. Jsou loveny posledním ze strojů. Z jakého důvodu? Proč mají na zádech čísla? Co stále maluje poněkud zmatené a lehce autistické číslo 6? Otázek je mnohem více a jen některé jsou zodpovězeny. Příběh místy klouže pouze po povrchu, jakoby se bál jít do hloubky. Stopáž zlehka převyšuje hodinu, působíce dojmem, že chce opravdu zachovat dojem „nafouknutého“ krátkometrážního snímku.
Příběh je hlavně o poznání. Číslo 9 vnáší do kolektivu ostatních osmi neuhasitelnou žízeň po odpovědích na své otázky. O poznání pravdy. O vyřešení záhady své existence, původu podivného artefaktu, který souvisí s jeho zrodem a samozřejmě i o motivaci strašidelného kostěného robota, který pytlové figurky loví. Sociální vazby mezi hlavími postavami by mohly zajít trochu dále, materiálu je dosti. Krom předního sympaťáka (namluveného Elijahem Woodem) tu máme tmářského duchovního vůdce Jedničku, jehož opakem je postava vynalézavého postaršího dobrodruha a tak trochu odpadlíka Dvojky, dále jsou k mání technická dvojčata Tři a Čtyři, jednooký ustrašený Pětka, máme tu i výše zmíněného podivínského blázna Šestku, odbojnou amazonku Sedmičku a hromotluka a osobního strážce jedničky, který si rád dopřeje intoxikaci magnetickou podkovou – Osmičku. Dialogy jsou však spíše vzácné a pokud jsou, tak spíše vymezují základní charakterové rysy hlavních hrdinů.
„Devítka“ je nicméně nedostižná v akci a atmosféře. Akční scény mají nápad, skvělé zpracování a Shane Acker na ně sází mnohem více, než na vylíčení epiky světa, do kterého je děj zasazen. Na jednu stranu škoda, na druhou výtečný tah. Acker v kombinaci s Timurem Bekmambetovem dokazuje, že akci rozumí. S Timem Burtonem navíc dokázali vytvořit kulisy tak ponuré a děsivé, že opravdu nelze film doporučit malým dětem. Vizuální stránka je dechberoucí, stejně jako drobné nápady a detaily života hadrových hrdinů. Atmosféra mi vzdáleně připomíná kultovní hru „Oddworld“ z „Abe’s Odyssey“ a vlastně už při sledování filmu jsem si říkal, jak skvělé nápady na počítačové hry v něm jsou.
Acker dal vzniknout úžasnému prostoru, kterého zatím nedokázal plnohodnotně využít. Zůstává někde v polovině cesty, celku by prospělo mnohem více dialogů, prokreslení zákonitostí zajímavého světa, které nyní působí trochu nahodile. Pevně však doufám, že Pytloví panáčci nezůstanou ve snímku „9“ osamoceni, a že do jejich světa bude zasazena další vyprávěnka, neboť potenciál zde je rozhodně nemalý. I přes výtky jsem však z kina odcházel nadšen velkou podívanou, poněkud zaskočen podivným koncem a hlavně s hlavou plnou fantazií o postapokalyptickém světě Číslovaných panenek.
Spousta atmosféry, výtečných nápadů a poněkud nedotažený příběh.
7,5 / 10
Vydáno: 2009
Vydavatel: HCE
Stopáž: 79 min.
Produkce: Tim Burton, Timur Bekmambet
9
[USA 2009]
Režie: Shane Acker
Scénář: Shane Acker
Produkce: Tim Burton, Timur Bekmambet
Hudba: Earganic
Hrají: Elijah Wood, John C. Reilly, Jennifer Connelly, Christopher Plummer, Martin Landau, Crispin Glover, Fred Tatasciore, Tom Kane
Premiéra v ČR / SR: 9. 9.2009 / 5. 11. 2009
Shane Acker sice úspěšně rozvinul vizuální poetiku oscarového kraťasu 9, ale pokus dát postavám i světu historii a motivaci ztroskotal na velmi průměrném scénáři, který rozviřuje schematické symboly a aluze, ale není schopný vykutat ani zbla emocí a zajímavých postav. Sledování Čísla 9 tak zcela výhradně skýtá potěchu pro oko, které si může lebedit nad Ackerovou vybranou estetikou, jejíž vlivy jsou rozklenuty od pustiny 1. světové války, přes totalitaristické umění až po cyberpunkovou technologii. Na zábavu to stačí, ale obsahové selhání Čísla 9 je o to horší, že se divákovi snaží svým pseudo-křesťanským moralizováním vnutit až do obýváku.
-bez slovního hodnocení-
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.