PRVNÍ HOŘE - Achtung, Sultan!
MInule jsem zase kecal. Tohle je totiž další dokonalá deska tohoto úžasného tělesa. Radost tohle poslouchat. Už zas.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
BARONESS milují barvy – a to jak doslova, tak i obrazně. Po „Red Album“ přišlo „Blue Record“, secesní ladění přetrvalo a s ním i nadšení ve zkoušení nových odstínů. Byla-li však secese považována za inovátorský sloh, který na popud proti industrializaci přišel s něčím naprosto ojedinělým a novým, netvrdila bych totéž se stejnou vehemencí o BARONESS. Přesto však nelze zobecnit, že je podmínkou kvality a zábavy přijít s něčím, co tu ještě nebylo. A fakt, že se u „Blue Album“ bavit budete, je myslím téměř nevyvratitelný.
Nejen kreativita, s jakou se setkáváme na současném i předchozím albu, katapultovala BARONESS do první ligy a zapsala je do povědomí mnohých fanoušků. Za skvělou grafiku desky bychom měli připsat zásluhy Johnu Baizleymu, který stojí také za designem jmen jako TORCHE nebo THE RED CHORD.
Lehkost a nenucenost, pro BARONESS typická, koresponduje s chytlavými, místy až písničkovými, melodiemi a s nekomplikovaností. Ta ovšem neubírá nic na kráse, dost možná právě naopak. Ona nekomplikovanost (ne jednoduchost!) je totiž podávána tak, aby nenudila ani po pár posleších a dodává čtveřici z Georgie status velmi kvalitní, energii dodávající kapely. BARONESS obsahují dávku psychedelie, rock´n´rolu, sludge, heavy pasáží, hluků i přímočarosti starých rockových hitů. A ačkoliv nezachovává „Blue Record“ prvotřídní úroveň v celé své délce, skladby jako „Swollen And Halo“, „A Horse Called Golgotha“ nebo „Steel That Sleeps The Eye“ zajistí, že jim se shovívavým úsměvem prominete bez větších obtíží.
Album je rámováno dvojicí skladeb „Bullhead´s Psalm“ a „Bullhead´s Lament“. Obě jsou čistě instrumentální, přičemž první z nich svou poklidnější náladou vkusně připravuje k poslechu alba a druhá ho zase uzavírá. V konečném důsledku však fungují právě jen k tomuto účelu. „The Sweetest Curse“ je jedním z povedenějších kousků. Prvotní drsnější rovina bustrovaných kytar a řevu, která je dána také kontrastem k předchozí mírumilovnější „Bullhead´s Psalm“, později ustupuje do pozadí a začíná dominovat silná melodická linka s převážně čistým vokálem. Ke konci pak skladba zjemní docela a vyústí do téměř až akustické půlminutové vyhrávky, která, ač může působit nepatřičně, dodává na zajímavosti a mnohotvárnosti.
Jakoby z jiného světa půdobí něžná „Steel That Sleeps The Eye“, krásná akustická balada s písničkovou melodií. Efekty v pozadí chvílemi připomínají vítr, jindy zase vzdálený ruch města. Vše působí úžasně lehce a jakoby mimochodem. Příjemným zpestřením je také jemnější poloha vokálů. Plynule přecházíme k diametrálně odlišné „Swollen And Halo“. Pokud by nové album BARONESS měla prezentovat jediná ukázka, vybrala bych s velkou pravděpodobností právě onu zmíněnou. Strhující, snadno zapamatovatelná melodie, skvělé kytary a doplňující se úseky, vždy s trochu jiným nápadem, ale skvěle sladěné dohromady. To vše s velkou šancí oslovit, ale s malou se podbízet. Instrumentální „Ogeechee Hymnal“ rozjařenou náladu zklidní a připraví tím půdu pro další „sázku na jistotu“ aktuální desky – „A Horse Called Golgotha“ – první, ke které BARONESS natočili klip. Kytarové schody, strhující tempo a kontrast mezi písničkovým refrénem a zbytkem skladby, dělá z nahrávky věc okamžitě zapamatovatelnou.
Ke konci „Blue Record“ bych určitě upozornila ještě na veskrze instrumentální „O´Er Hell And Hide“, která se nese v podobném melodickém duchu. Absence vokálu jí ale vůbec nepřekáží a nezastává tak žádnou roli vsuvky, ale oddechové kompozice, která opakujícím se tématem příjemně ubíhá od začátku do konce. Po posledních tónech alba vám bude ještě nějaký čas znít v uších předposlední „The Gnashing“, nejprve jemně, téměř až romanticky, začínající skladba. Následně se však přidává basa a bicí, malinko se zrychlí rytmus, nastoupí elektrické kytary a máme tu oživující variaci na prvotní téma. Nahrávka se neustále mění, hraje si sama se sebou a vyvíjí se. Vokál se přidává až ve třech čtvrtinách stopáže, tedy spíš v jejím vyústění v rychlou, a přesto úžasně oddechovou, část.
Nevím, zda-li lze BARONESS označit za něco převratného a přidělit jim nálepku „zaručeného tipu“. Na druhou stranu ale toto rozhodnutí není nikterak relevantní. „Blue Record“ baví, dodává energii a nevtíravým způsobem i dobrou náladu. A já jen pevně doufám, že se za další dva roky dočkáme přinejmenším stejně kvalitního „Yellow Disk“.
„Blue Record“ baví, dodává energii a nevtíravým způsobem i dobrou náladu. Velmi příjemná deska!
8 / 10
John Baizley
- vokál, kytara
Peter Adams
- kytara
Summer Welch
- baskytara, vokál
Allen Blickle
- bicí
1. Bullhead’s Psalm
2. The Sweetest Curse
3. Jake Leg
4. Steel That Sleeps The Eye
5. Swollen And Halo
6. Ogeechee Hymnal
7. A Horse Called Golgotha
8. O'er Hell And Hide
9. War, Wisdom And Rhyme
10. Blackpowder Orchard
11. The Gnashing
12. Bullhead's Lament
Stone (2023)
Gold & Grey (2019)
Purple (2015)
Yellow & Green (2012)
Blue Record (2009)
Red Album (2007)
A Grey Sigh In A Flower Husk (split s UNPERSONS) (2007)
Second (EP) (2005)
First (EP) (2004)
Datum vydání: Úterý, 13. října 2009
Vydavatel: Relapse Records
Stopáž: 44:25
V dobrém slova smyslu kolovrátek pokračuje ve své pevné dřevorubecky neurvalé linii a jediný rozdíl oproti dva roky starému rudému záseku je možná jen barva, která jej symbolizuje. Američanům to však stále šlape víc než dobře. Jejich muzika baví, nic moc extra neřeší a nikam se necpe. Chtělo by se říct - taková pohodová nahrávka.
...ale jo...dobry...:) rozhodne prevysuje 90% kapel ktery vydavaji v dnesni dobe prumerny ceda a vydavaji je za opus magma. Ve zkratce jedno z nejzajmavejsich desek 2009. Edit 2016: Bavi cim dal vic. :)
MInule jsem zase kecal. Tohle je totiž další dokonalá deska tohoto úžasného tělesa. Radost tohle poslouchat. Už zas.
Trochu prog rock/metalová exhibice. Toho tydlikání a hračičkování je místy opravdu hodně. Ale tito Švédové umí i příjemné melodie a přirozeně plynoucí pasáže, takže jim to předvádění odpustím. Ostatně, když na to mají, tak proč se trochu nepředvést, že?
Žijeme ve zlatých časech českého thrash metalu! Takové období hojnosti prostě nepamatujeme. Kapely na nás chrlí v horším případě dobré, v tom lepším (i v tomto) desky výborné a my si čvachtáme jako ten pověstný manža. Více v recenzi, teď si třepu palicí.
Švédské duo se na svém dalším albu ještě více vzdálilo postrockovým kořenům a dá se tedy tvrdit, že jejich hudba odplavala do specifické formy indie rocku, který se opírá o robustní kostru shoegaze. Opět slušné album.
Další švédský power metal, kterému vlastně nelze nic vytknout. Dobří zkušení muzikanti, kvalitní produkce a chytlavé melodie. Komponování dle osvědčeného mustru, přesto to dokáže zabavit. Dám tomu ještě pár poslechů a poté zapomenu, že to kdy existovalo.
Nepřístupná a temná blackmetalová deska, která spolu s disonantní nervozitou nabízí i death/doomové nálady. Dostat se tomu pod kůži není snadné, ale odměnou je lavina emocí. Střídmá stopáž navíc ukončí ta "muka" dříve, než by to člověku urvalo hlavu.
Sofistikovaně maluje, točí vtipné filmy, v MORTAL CABINET zanechal výraznou stopu, ze Slavíka ho vyhodili, páč jeho světem je hardcore rap. A je z Rumburku, což leccos vysvětluje! Když šel pro talent, Marty si nabral hrstě. Zase ho ukázal, zpíčenec jeden.