À TERRE - Embrasser La Nuit
Nebezpečný sludge, doom, post metal s nádherně kanální francouzštinou. Zahulený zvuk a dusivé nálady, až se z toho svírá hrudník. À TERRE mě na první poslech dostali, uvidíme jak trvanlivé to bude.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
BECOMING THE ARCHETYPE jsou vostřáci z Atlanty, kteří svůj našlapaný rachot prodávají pod hlavičkou „progressive death metal“. „Dichotomy“ je jejich třetí album a skoro se divím, že nejsou zavedenější značkou, neboť hudba je to po všech stránkách profesionálně dotažená. Pánové mají poctivě nastudovanou celou historii těžkého kovu a nemají problém sáhnout do jakékoliv metalové škatulky. Máte rádi deathmetalový chropot, blackmetalové sypačky, thrashová sólíčka, speedmetalové vyhrávky nebo pomalé hutné pasáže? Není problém. Všeho se na „Dichotomy“ dočkáte a když už je burácení a lomození moc, odpočinete si při brnkání na španělku nebo na piáno.
Hned v první „Mountain Of Souls“ překvapí přechod z hutného dvoukopákového death metalového chropotění do poklidné melodie vybrnkávané na klavír a kytaru. Bez drhnutí a plynule, než se nadějete, sedíte v úplně jiném vlaku. Ve třetí „Artificial Immortality“ je až úsměvné, s jakým nadhledem kombinují „buranský heváč“ s death/black běsněním, nenásilně, lehce, přirozeně. Většina skladeb se nese v deathmetalovém duchu a pecky jako „Self-Existent“, nebo „Evil Unseen“ jsou v rámci žánru nadprůměr. Jako většina skladeb mají ale ještě něco navíc, jsou doplněné o zajímavé mezihry, zvuky, klávesové motivy, doprovodné vokály. Vše je pospojované tak, že konkurenci zbývá jen stát s ústy dokořán. Nelze se ubránit srovnání se starší tvorbou OPETH. BECOMING THE ARCHETYPE ale používají trochu jiný mustr, jejich kombinování si bere odevšad. Chvíli DIMMU BORGIR, chvíli MACHINE HEAD, SOILWORK nebo LAMB OF GOD. Dostávají mě hlavně nápadité a mazácky zahrané kytary. Celé album je odehrané s velkým nasazením a dovolím si tvrdit, že přehrává většinu současných prvoligových metalových mančaftů.
Překvapivě velký prostor na celém albu dostávají klávesy, které jako plnohodnotný nástroj doplňují a o stupínek výše posouvají už tak výtečnou produkci „Dichotomy“. Jsou použité v rozumné míře a dělají metalovou řežbu zajímavější. Hlavní přednost celé nahrávky je ovšem mocný vokál hromovládce Jasona Wisdoma. Tento charismatický vousáč disponuje tak mocným řevem, že se může těšit respektu ze strany i těch nejdrsnějších metalových fanoušků. Zbývá ještě dodat, že textově album čerpá z literární sci-fi „Vesmírná Trilogie“ od C.S.Lewise, která se zabývá vzbouřením strojů a následným konfliktem lidstvo vs. technologie.
Myslím, že tato deska může sblížit nesmiřitelné tábory příznivců heavy metalu, death/black metalu i metalové moderny. V každé skladbě zvládnou BECOMING THE ARCHETYPE mnoho figur, které do sebe dobře zapadnou a pohromadě fungují, radost poslouchat. Vše překvapivě dotažené na úrovni starých harcovníků s velmi podařeným hutným, uchu lahodícím zvukem. Na úspěchu má jistě svůj podíl i producent, legendární DEVIN TOWNSEND, který úspěšně pomohl přenést živelnost i techniku této kapely na CD. Podle mne toto album posouvá BECOMING THE ARCHETYPE jednoznačně do první ligy, metal s velkým M.
Máte rádi deathmetalový chropot, blackmetalové sypačky, thrashová sólíčka, speedmetalové vyhrávky nebo pomalé hutné pasáže? Není problém. Všeho se na „Dichotomy“ dočkáte.
8,5 / 10
Jason Wisdom
- zpěv, basa
Jon Star
- kytara
Seth Hecox
- kytara, klávesy
Brandon Lopez
- bicí
1. Mountain Of Souls
2. Dichotomy
3. Artificial Immortality
4. Self Existent
5. St. Anne's Lullaby (instrumental)
6. Ransom
7. Evil Unseen
8. How Great Thou Art
9. Deep Heaven
10. End Of The Age
Children of the Great Extinction (2022)
I Am (2012)
Celestial Completion (2011)
Dichotomy (2008)
The Physics Of Fire (2007)
Terminate Damnation (2005)
Vydáno: 2008
Vydavatel: Solid State / Century Media
Stopáž: 43:31
Produkce: Devin Townsend
Studio: Devestate Studio, Vancouver (Kanada)
Tyto kapely jsou prostě jako přes kopírák. X-tá kopírka IN FLAMES a všech těch v současnosti tolik opěvovaných skupin míchajících melodický death metal a líbivé heavy kytary. V tomto případě se najdou i další, v recenzi uvedené, vlivy, ale co si s tím počít, když to zní tak uniformě, uměle a naprosto nezáživně?
S krestanskym dm mozno len tazko suhlasit, ale aj tak solidny album. Heavy metalu tu nastastie moc neni a komu to prekaza, tak nech pocuva novy Converge :)
Nebezpečný sludge, doom, post metal s nádherně kanální francouzštinou. Zahulený zvuk a dusivé nálady, až se z toho svírá hrudník. À TERRE mě na první poslech dostali, uvidíme jak trvanlivé to bude.
U retro hevíků je klíč jednoduchý: buď to kopne, nebo ne. U těchto Švédů je situace ihned jasná. Příjemně dobový zvuk, přesvědčivý projev, jednoduché háky a príma veteránská atmosféra. Výsledkem je žánrově trve kolekce, kterou člověk vděčně vdechne.
Ejhle, špičkový německý debut našťouchaný bravurním technickým DM. Má to dost valérů, skvělou balanci mezi melodikou a zrůdnou agresí, zábavný vokál a explozivní basu, která evokuje klasiky žánru. Němci působí dojmem, že se pro první ligu narodili!
Košatý technický death, agresivní náklepy střídá progresivní hravost a přestože se jedná o brutální formu death metalu, je to i dostatečně čitelné. Povedený zvuk dává vyniknout všem instrumentálním parádičkám. A tempo je většinou zabijácké. Palec nahoru.
Tento šťavnatý mix proto-black/deathu s thrashovým zurvalstvom, nasratosťou a rýchlosťou sa mi veru pozdáva. Švédom to krásne hrá, tento debut u slovutných Century Media sa veru podaril.
Nové album skotských MOGWAI opět těží ze soundtrackových zkušeností skupiny, ale současně je cítit snaha vrátit se k postrockovým kořenům a především po produkční stránce ostřejšímu soundu. Tady bude co naposlouchávat.
Postmetalový koktejl, ve kterém je namixováno hodně rozdílných vlivů, od DEFTONES přes náznaky TOOL až k post rocku či dravému i melodickému post hardcore. Trochu zvláštní koktejl, ale říz to rozhodně má.