PRVNÍ HOŘE - Achtung, Sultan!
MInule jsem zase kecal. Tohle je totiž další dokonalá deska tohoto úžasného tělesa. Radost tohle poslouchat. Už zas.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Naštěstí existuje nemálo uskupení, jejichž nová alba jsou očekávána se zvýšeným tepem. Tato výsada zdobí i polské RIVERSIDE, kterých předchozí nahrávku „Rapid Eye Movement“ z roku 2007 jsme na Metalopolis trestuhodně opomněli. Dodržení dvouletého cyklu mezi jednotlivými řadovkami však dává velmi rychle možnost naše zaváhání napravit. Nové album nese zajímavý název „Anno Domini High Definition“ a představuje kapelu ve své typické poloze neúnavných pracantů a budovatelů svého specifického zvuku a stylu.
Možná, že na první pohled překvapí poněkud strohý výčet písní. RIVERSIDE tentokráte zcela vynechali kratší skladby a s výjimkou úvodní každá z nich přesahuje sedmiminutovou stopáž. Paradoxně však i navzdory rozsáhlým časovým plochám vymezeným pro jednotlivé položky se tentokráte Poláci odhodlali vsadit na svižnější a živější pojetí. Nedělají však ukvapené závěry a nadále se drží svého osvědčeného základu v podobě art rockového pojetí se špetkou rockové progrese v tvrdším rockovém provedení. Oproti minulosti však jejich hudba působí razantnějším a zemitějším dojmem. Éterické zasněnosti a celkově příjemné ospalosti se skupina plně oddala pouze na fantastické „Left Out“, kde tyto svoje devízy z předchozích alb, postavené především na podmanivém hlasu Mariusze Dudy, dotáhla do nádherné dokonalosti. Téměř jedenáctiminutové kompozici nechybí pohlcující melodie a atmosféra, kterou vyšperkuje účelná a do emocí nikterak přílišně vybičovaná gradace.
Naproti tomu zbytek hudební náplně „Anno Domini...“ potěší úplně jinými atributy. Vše podstatné napoví už rozjezd úvodní „Hyperactive“, která svému názvu nezůstává nic dlužna. Jemný nástup za zvuků piána je pouze tak trochu klamným manévrem před nájezdem kytar doprovázených sytým zvukem kláves. Agresivní atmosféru trošku tlumí jakoby nezaujatě znějící Dudův hlas. Pro znalce dosavadní tvorby vcelku překvapivé entré se v dalších následujících kompozicích dočkává zdatných pokračovatelů. RIVERSIDE se i nadále velmi dobře daří udržet rozsáhle skladby v jednom funkčním celku. Stále velmi dobře pracují s jejich náladami, přičemž nyní upustili od své zavedené praxe opakování hudebních motivů ve snaze přivodit jejich gradaci. Dosahují tak více rockovějčího a řekněme, že i písničkovějšího vyznění, aniž by se však přitom zpronevěřili svému předchozími deskami budovanému stylu. Art rockově rozmáchlých pasáží si i na „Anno Domini...“ posluchač užije dost, včetně několika v dobrém slova smyslu exhibicionisticky pojatých intermezz. K těm nejzdařilejším určitě patří použití netradičního elektronického nástroje thereminu, který, jak dokáže druhá polovina písně „Egoist Hedonist“, zvládá Michał Łapaj více než dobře.
RIVERSIDE prostě i přes vítanou revizi osvědčeného soundu ihned bezpečně poznáte. Tato skupina si už v průběhu tří studiových alb vybudovala solidní renomé a dá se říct, že i originální zvukový rukopis, který na své nové desce opět obohacuje a osvěžuje. Samozřejmě, že v případě těchto hračičků jen těžko soudit, do jaké míry tím zároveň poodhalili i svoje budoucí plány, ale jisté je, že jejich současnost je přitažlivá, neotřelá a z posluchačského hlediska i trvanlivá. Ač bývám v manipulaci se škatulkou s názvem „progres“ velmi opatrný, jsou RIVERSIDE z tohoto ranku jednou z těch kapel, které se za svými nástroji určitě neflákají, ale posluchač nehodlající se prosekávat komplikovanými kompozičními porosty se jich rozhodně nemusí obávat. Takže tentokráte opět spokojenost a uvidíme se zase za dva roky!
RIVERSIDE se vyvíjejí. O tom není pochyb. Tentokráte připravili svižnější a živější desku, aniž by se odtrhli od svých pevných art rockových kořenů.
8 / 10
Mariusz Duda
- vokály, basa, akustická kytara
Piotr Grudziński
- kytara
Piotr Kozieradzki
- bicí
Michał Łapaj
- klávesy, theremin
Hosté:
Rafał Gańko
- trumpeta
Karol Gołowacz
- saxofon
Adam Kłosiński
- trombón
1. Hyperactive
2. Driven To Destruction
3. Egoist Hedonist
4. Left Out
5. Hybrid Times
ID.Entity (2023)
Wasteland (2018)
Love, Fear and the Time Machine (2015)
Shrine Of New Generation Slaves (2013)
Memories In My Head (EP) (2011)
Anno Domini High Definition (2009)
Rapid Eye Movement (2007)
Voices In My Head (EP) (2005)
Second Life Syndrome (2005)
Out Of Myself (2004)
Promo 2003 (2003)
Datum vydání: Pátek, 19. června 2009
Vydavatel: Mystic Production / Inside Out
Stopáž: 44:39
Produkce: RIVERSIDE & Szymon Chech
Studio: Studio-X
Super, super, super. Muzika zahratá s prehľadom a bez hluchého miesta + výborný spev. Táto kapela má okrem nesporných muzikantských a aranžérskych schopností aj niečo naviac, niečo nešpecifikované, čo im pomáha tvoriť hudba tak zaujímavú a priťahujúcu pozornosť. Len tak ďalej.
Tak konečně! Konečně RIVERSIDE nahráli desku, která ani chvilku nenudí a u které posluchač neusne při neustálém opakování jednoho motivu patnáct minut dokola. Ano, větši razanci to chtělo. Ano, méně někdy bývá více, a i když stopáž jednotlivé skladby nešetří, tentokráte to Poláci zvládají s naprostým přehledem a hlavou vzhůru. Pokud je tohle cesta, kterou se RIVERSIDE hodlají vydat, jsem jedno ucho. A příště mohou klidně zajít ještě i dál. Každopádně je "Anno Domini..." hodně příjemným překvapením.
Po mírně ospalejším a sterilnějším předchozím počinu jsem se obával nejhoršího. Při poslechu "Rapid Eye Movement" jsem totiž začínal cítit, že se naši sousedé ze severu začínají nebezpečně opakovat a že mě jejich postupy pomalu začínají nudit. Na novince to ale zkoušejí jinak a já jsem mile překvapen a tleskám. Nové album je tvrdší, říznější, hravější a zábavnější než cokoliv před ním. Riverside na "Anno Domini High Definition" baví po celé délce alba, což se jim podařilo teprve podruhé (poprvé na "Second Life Syndrome") a já doufám a věřím, že na dalším počinu zajdou ještě dále.
MInule jsem zase kecal. Tohle je totiž další dokonalá deska tohoto úžasného tělesa. Radost tohle poslouchat. Už zas.
Trochu prog rock/metalová exhibice. Toho tydlikání a hračičkování je místy opravdu hodně. Ale tito Švédové umí i příjemné melodie a přirozeně plynoucí pasáže, takže jim to předvádění odpustím. Ostatně, když na to mají, tak proč se trochu nepředvést, že?
Žijeme ve zlatých časech českého thrash metalu! Takové období hojnosti prostě nepamatujeme. Kapely na nás chrlí v horším případě dobré, v tom lepším (i v tomto) desky výborné a my si čvachtáme jako ten pověstný manža. Více v recenzi, teď si třepu palicí.
Švédské duo se na svém dalším albu ještě více vzdálilo postrockovým kořenům a dá se tedy tvrdit, že jejich hudba odplavala do specifické formy indie rocku, který se opírá o robustní kostru shoegaze. Opět slušné album.
Další švédský power metal, kterému vlastně nelze nic vytknout. Dobří zkušení muzikanti, kvalitní produkce a chytlavé melodie. Komponování dle osvědčeného mustru, přesto to dokáže zabavit. Dám tomu ještě pár poslechů a poté zapomenu, že to kdy existovalo.
Nepřístupná a temná blackmetalová deska, která spolu s disonantní nervozitou nabízí i death/doomové nálady. Dostat se tomu pod kůži není snadné, ale odměnou je lavina emocí. Střídmá stopáž navíc ukončí ta "muka" dříve, než by to člověku urvalo hlavu.
Sofistikovaně maluje, točí vtipné filmy, v MORTAL CABINET zanechal výraznou stopu, ze Slavíka ho vyhodili, páč jeho světem je hardcore rap. A je z Rumburku, což leccos vysvětluje! Když šel pro talent, Marty si nabral hrstě. Zase ho ukázal, zpíčenec jeden.