OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Kdyby se, dejme tomu někdy kolem roku 1985, v socialistickém Československu provedl bleskový průzkum na téma nápisů vyvedených propisovací tužkou zvanou „Čína“ na zádech riflových džísek a nezbytných žebradlech alias nejčastějších propriet domácích „sabatů“, dozajisté by se v jeho rámci došlo k závěru, že jedním z nejhojněji užívaných titulů je i ACCEPT. Magické slovíčko, které každému z tehdejší domácí metalové obce nejspíš utkvělo v paměti ve své fonetické (tj. angličtiny prosté) podobě, odráželo v té době ten prostý fakt, že jedna z ikon světového heavy metalu prožívala právě své nejlepší časy. Než ovšem došlo i na ně, stačila kapela zaznamenat několik událostí, jež si rovněž zaslouží naši pozornost.
Mezi nimi to pak byl především vůbec vznik a pak také debutové album. Jak známo ze spousty pozdějších narážek, světlo světa ACCEPT spatřili zhruba počátkem sedmdesátých let minulého století v německém Solingenu, a mohl za to, kdo jiný, než zdejší lokální zpěvák Udo Dirkschneider (předchůdce kapely, na němž se podílel s pozdějším dvorním producentem Michaelem Wagnerem, nesl název BAND X). Zhruba v roce 1976 se sestava německých rockových rebelů, jimž se všechny dosavadní hranice „tvrdosti“ zdály až příliš svazujícími, spolu s ním stabilizovala na Wolfa Hoffmanna (kytara), Gerharda Wahla (kytara, v roce 1978 nahrazen Jörgem Fischerem), Petera Baltese (baskytara) a Franka Friedricha (bicí). Odtud už byl jen krůček do nahrávacího studia, v němž sice kapela možná způsobila jisté pozdvižení – byť prozatím nepředváděla nic, co by hard rockové poměry té doby již neznaly – nicméně žádného zásadního činu se zde nedopustila. Vysloveně těžce kovových příměsí bezejmenné debutové album obsahovalo jen skutečné špetky (nejpatrnější z nich zřejmě v „Sounds Of War“ a velmi přesvědčivé „Free Me Now“), mnohokrát se sázelo na melodicky líbivé (a téměř popové) sbory a tak zde nenajdeme prakticky žádného reprezentanta historické důležitosti, kterého by nám odkázalo až do dnešních časů (tedy snad krom angažmá basisty Baltese coby rovněž sólového zpěváka, jemuž ze všeho nejlépe jdou balady – zde „Seawinds“, pouze naznačující budoucí možnosti tohoto druhu acceptovského střídání).
To nicméně neznamená, že se na albu nenalézají skladby, které působí velmi slušně, a kterým hard rockový feeling, proceděný německou důsledností, vysloveně prospívá. „Lady You“, „Tired Of Me“, „Take Him In My Heart“ nebo již zmíněná „Free Me Now“, tam všude jsou si ACCEPT navzdory tomu, že se spíše oťukávají a zajíždějí, velmi jistí v kramflecích a na důkaz toho také přinášejí první stopy jejich později vyšlechtěné originální hry a zvuku. Pro budoucí směřování kapely však má debut spíše upozaděný vliv, a to tím spíš, že mezi jiným rovněž nenabízí to, co měl jeho následovník ze stále ještě „předmetalového“ období, album „I´m A Rebel“ – totiž jednoznačný a přesně definovaný hit.
Každá kapela nějak začínala a nejinak je tomu i s ACCEPT.
Udo Dirkschneider
- zpěv
Wolf Hoffmann
- kytara
Jörg Fischer
- kytara
Peter Baltes
- baskytara, zpěv
Frank Friedrich
- bicí
1. Lady Lou
2. Tired Of Me
3. Seawinds
4. Take Him In My Heart
5. Sounds Of War
6. Free Me Now
7. Glad To Be Alone
8. That's Rock´n´roll
9. Helldriver
10. Street Fighter
Humanoid (2024)
Too Mean To Die (2021)
The Rise Of Chaos (2017)
Blind Rage (2014)
Stalingrad (2012)
Blood Of The Nations (2010)
All Areas - Worldwide (Live) (1997)
Predator (1996)
Death Row (1994)
Objection Overruled (1993)
Staying A Life (Live) (1990)
Eat The Heat (1989)
Russian Roulette (1986)
Kaizoku-Ban (Live EP) (1985)
Metal Heart (1985)
Balls To The Wall (1984)
Restless And Wild (1982)
Breaker (1981)
I´m A Rebel (1980)
Accept (1979)
Vydáno: 1979
Stopáž: 36:24
Produkce: Frank Martin
Studio: Delta-Studio, Wilster, SRN
Přiznávám úplně férově - tohle album jsem neznal. A na základě různých recenzí a komentářů jsem se prvního poslechu trochu bál. Čekal jsem nehotovou hudbu bez chytlavých melodií, bez tajemných pasáží, no prostě něco na způsob dema. A s velkým potěšením můžu slavnostně prohlásit: zklamal jsem se. Je to tam! Je tam všechno, a tím myslím ÚPLNĚ všechno, co tvoří Velké Accept. Je tam kvalita. Tvrdost. Ano, je to tvrdý rock konce 70. let. Je to parádní. Nemám slov. A teď tedy můžu zodpovědně mocným hlasem Zdeňka Štěpánka zvolat: Accept se od prvního alba nezlepšovali, pouze neustále přitvrzovali. Skvělé. A C C E P T ! ! !
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.