OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Jak se ten svět točí v kruzích. V roce 1992 upustila firma Monitor od vydávání vinylů a odnesli to tehdy klatovští thrasheři ASMODEUS, jejichž debut „Prosincová noc blíže neurčeného roku“ vyšel jen na kazetách a nově nastupujících/vše drtících CD nosičích. Jistě nebyli nadšeni, když se na velký obal zamýšlený titulní obrázek Petra Tihelky musel scvrknout do pidi-CD-chlívečku, ale to víte, doba byla taková a nakonec mohli být rádi, že jim firma vůbec ještě nějaký ten nosič vydala, když metalový boom u nás, potažmo jeho distribuce velkými firmami, definitivně končil.
Osmnáct let uběhlo a firmička Magick Disk Musick splácí dluh. A s tím, jak čas pokročil, se kruh zase krásně pootočil. Však porovnejme společně – před osmnácti lety byly gramodesky definitivně mrtvou záležitostí, dneska, po téměř dvou desítkách let, na nich opět vychází novinky. A i když je to stále spíše fetiš a sběratelská vášeň, jejich obliba roste. Zas a znova, všechno dokola. Ovšem neoddiskutovatelným faktem zůstává, že o takové výbavě a zpracování, jakou se může pyšnit znovuzrozená „Prosincovka...“ (texty, obrovský plakát s motivem nově přemalovaného obalu, bleděmodrý vinyl), by si tehdy skupina mohla nechat leda tak zdát, a to ještě výhradně v těch nejdivočejších snech.
Pokud vlastníte původní CD vydání, jistě mi dáte za pravdu, že už tehdejší zvuk byl hodně povedený, ovšem ani tady restaurátoři raději neponechali nic náhodě a materiál remasteroval vyzkoušený a prověřený Přemek Haas ve studiu PyHa v Plzni.
Obsah se pochopitelně nezměnil – tedy zůstala precizní ukázka toho, jak hrát thrash a přitom jen bezhlavě nehoblovat. Techno-thrash se téhle odrůdě kdysi říkalo (byť to techno je dnes již značně zavádějící). ASMODEUS se prostě nebáli u hraní myslet, aniž by tím nějak narušovali soudržnost, plynulost, ale i rychlost a tvrdost materiálu. A nebáli se ani experimentovat. Nebo si snad myslíte, že v té době bylo běžné, aby podobná skupina zakomponovala do refrénu třebas klarinet? Samozřejmě, nejčastěji zmiňovanou skladbou (a zřejmě i největším hitem) zůstane „Tenkrát na Západě“ (s nezbytným Morriconeho úvodem), osobně spíš ale preferuji členitější kousky, jakým jsou třeba úvodní „Jsem okvětí“ nebo titulní riffovačka. Naopak, taková „Heroes“ je už hodně fousatá záležitost, tam si léta vybrala svoji daň nemilosrdně. Čekáte-li povinné spílání na závěrečné tři legrácky, čekáte marně. Samozřejmě, do celkového kontextu a nálady alba se absolutně nehodí, ale i ony dokládají dobu, kdy mít alespoň jeden podobný cover bylo povinností.
Můžeme diskutovat o tom, že thrashový model na „Prosincové noci...“ je dnes již přežitý (ano, vím, neustále se motáme v kruhu a co bylo včera staré je dnes zase novinkou...), jenže ASMODEUS už před těmi dvaceti lety zbytečně nenatahovali stopáž skladeb tunou vyhrávek (byť i oni mají svou instrumentálku postavenou na riffech, jak tehdy velela móda), šli vždycky spíš po fungující písni a přidávali patřičnou instrumentální zručnost. A především díky tomu má jejich debut co říci i dnes, přes propast času, s chutí a bez zbytečných úšklebků (jasně, ty tři na konec můžeme ponechat stranou), příjemný poslech možná i pro nepamětníka, či osobu nezatíženou minulostí. To je na zletilý debut dosti slušné skóre, myslím.
Pomník doby - technothrashová mašina v plných obrátkách.
Miloš Bešta
- zpěv, kytara
Otakar G. Husák
- kytara, sbor
Tomáš Kocian
- baskytara
Daniel Vilášek
- bicí
a hosté:
Václav Štich
- klarinet
Tomáš Vráb
- klávesy
Ondřej Konrád
- foukací harmonika
Honza Erle
- kytarové sólo
Stanislav Svatoš
- sbor
1. Strana A - Jsem okvětí
2. Prosincová noc blíže neurčeného roku
3. Panoptikum
4. Světlo
5. Živí mrtví
6. Město padlých soch
7. Tenkrát na západě
8. Strana B - Muka existence
9. Litanie proti strachu
10. Heroes
11. Stvořitel
12. Kolaps
13. Zmoshek
14. Veselé vánoce
15. Rolničky
Pobřeží královny Marie (2023)
Oko Horovo (2017)
Past na Davida Kleinera (2014)
Prosincová noc blíže neurčeného roku (reedice na LP) (2010)
Muka existence (DVD) + CD Bešt of (2008)
Řetěz kritických událostí (2006)
Sabat v Carnegie Hall (2003)
Na jehlách (2000)
Vchod do kruhu (1998)
Příjezd krále... (1995)
Den zúčtování (EP) (1994)
Prosincová noc blíže neurčeného roku (1992)
Vydáno: 2010
Vydavatel: Magick Disk Musick
Stopáž: 42:03
Produkce: Petr Korál
Studio: Propast
-bez slovního hodnocení-
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.