OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
„Stal som sa posadnutý digitálnym odpadom. Je to ako, keď kazašká vláda zakročí proti pirátstvu a vzniknú fotky desiatok miliónov CD a DVD tlačených buldozérmi,“ opisuje Tim Hecker svoj najnovší počin pre internetový magazín Pitchfork. Ako uvádzajú iné zdroje, pri jeho tvorbe ho pohltila aj deštrukcia hudobných nástrojov a všadeprítomná nevraživosť voči hudbe.
Popravde, už som si zvykol, že koncepčné diela treba brať s určitou rezervou. Obzvlášť, keď tie z extrémneho hudobného pásma, odsúdené na pochmúrne témy, pojednávajú o smrti alebo skaze akéhokoľvek druhu a takmer vždy zo seba vyžarujú akurát tak nedostatok inej inšpirácie. Rovnako aj ambientná snaha o obrazotvornosť je presvedčívá len v ojedinelých prípadoch a zdá sa byť skôr z núdze cnosťou.
Tim Hecker vybočuje z radu: jeho koláže prípomínajú svojím drvivým dopadom práve zhadzovanie klavíra zo strechy budovy, vyobrazené na obale „Ravedeath, 1972“. Namiesto obyčajného ničenia v ňom ale pozorujú akúsi krásu či harmóniu. Kanaďanove svedectvá pritom fungujú rovnako dobre ako napríklad hlukové šteklenia od Christiana Fennesza, ktoré dokážu navodiť nostalgiu skrz naaranžovanú zmes inak človeku nepríjemných gitarových zvukov. Hecker zase zohavuje zvuky organu, pretvára a vrství ich v hlučné pulzujúce vlny.
„Ravedeath, 1972“ nie je z princípu žiadnym jednorázovým experimentom. Možnosťami digitálnej kompozície a pôžitkom či bolesťou z počúvania hudby sa Tim Hecker zaoberal už niekoľkokrát, dokonca aj počas univerzitného štúdia. Na novinke ich ale ťahá pred hranicu extrému a používa tiež novú techniku nahrávania.
Kanaďan dovoľuje po prvýkrát vypätým momentom prečísliť tie uvoľnené. Tvrdšia nátura mu neubrala nič zo schopnosti vkladať naliehavé emócie aj do droneom, noiseom a glitchom ovplyvnenej ambientnej hudby. Naopak predstavuje novú výzvu. Sila materiálu teraz spočíva práve v jeho devastačných účinkoch, presvedčivosti, menšej prístupnosti, ktorá nabáda k opakovanému počúvaniu, a vo vytrvalom balansovaní na hrane medzi zrodom a rozkladom.
Za pozoruhodný možno označiť aj spôsob tvorby albumu. Väčšina podkladov na „Ravedeath, 1972“ bola zaznamenaná naživo v islandskom kostole Fríkirkjan – sakrálny priestor nie je jedinou spojitosťou so SUNN O))) – a následne upravená priamo v štúdiu. To, čo znie len ako propagačné klišé, je na nahrávke naozaj počuť. Heckerovi sa podarilo využiť akustiku priestoru skutočne naplno, pričom nejde len o odrazy organového zvuku od hrubých stien kostola. K takto mohutnému, takmer klaustrofobickému vyzneniu by možno vzhliadal aj Brian Williams z LUSTMORD, pre ktorého bolo v sesterskom žánri typické.
Výsledný produkt vďaka tomu dýcha životom a sčasti napomáha búrať predsudky o ambientných hudobníkoch ako o otrokoch počítačovej techniky. Nie je však len živou nahrávkou, obsahuje aj v štúdiu pridané klávesové, gitarové a ruchové vrstvy, ale tiež odtlačky Bena Frosta či Jamesa Plotkina z KHANATE.
A práve sledovanie stôp organu a dodatočných zásahov patrí medzi najzaujímavejšie devízy, ktoré ponúka „Ravedeath, 1972“. Tie sú spravidla natoľko obrazotvorné, že naozaj evokujú postavu muža, hrajúceho na mohutný nástroj v opustenom kostole na brehu jazera. Neponúkajú instantný zážitok na jedno alebo dve vypočutia, no dohromady vytvárajú celok, ktorý pretrvá dlho a v celej svojej intenzite. Podobne ako nedotknutá „In The Air III“ zrejme naznačuje, že hudba si aj napriek násilným úderom zvonka nakoniec vždy nájde spôsob, ako prežiť.
Na organe postavená hluková melanchólia. Tim Hecker s ďalšou vynikajúcou, tentokrát ale menej prístupnou nahrávkou. Z môjho pohľadu zatiaľ najlepšou v tomto roku.
8,5 / 10
Tim Hecker
- organ, klávesy, piano, gitara, počítač
+ hosť:
Ben Frost
- piano
1. The Piano Drop
2. In The Fog I
3. In The Fog II
4. In The Fog III
5. No Drums
6. Hatred Of Music I
7. Hatred Of Music II
8. Analog Paralysis, 1978
9. Studio Suicide, 1980
10. In The Air I
11. In The Air II
12. In The Air III
Ravedeath, 1972 (2011)
An Imaginary Country (2009)
Harmony In Ultraviolet (2006)
Mirages (2004)
Radio Amor (2003)
Haunt Me, Haunt Me Do It Again (2001)
Vydáno: 2011
Vydavatel: Kranky
Stopáž: 52:17
Produkce: Ben Frost, Paul Corley, James Plotkin (KHANATE)
Studio: Fríkirkjan Church / Greenhouse Studios, Reykjavík, Island
tak jako není to špatný ale myslím že to pluje tak trochu odnikud nikam, nemá to takovou atmosféru, ale mě nikdy desky Heckera moc nebavily
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.