OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Byť šlo v případě RED HOT CHILI PEPPERS o band zkušený a na scéně již nějakou dobu ustálený, jejich vpád do elitního klubu legend, jež měnily hudební historii, nastal právě až v jednadevadesátém. Vybuzená kapela tehdy doslova šokovala svojí invencí, nábojem, energií, přirozeností, stylovou pestrostí, ale rovněž i porušováním všech vizuálních tabu.
Z dnešního pohledu mohu s čistým svědomím říci, že se v případě „Blood Sugar Sex Magik“ jedná nejen o stěžejní album RED HOT CHILI PEPPERS, ale rovněž o dílo, které považuji za vůbec jedno z nejlepších napříč všemi žánry, které hýbaly světem od zlomových šedesátých let po současnost. Neuvěřitelně energická, invenční a čistá nahrávka patřila na počátku devadesátých let k těm, které napomáhaly přebudovávat rockovou scénu v cosi mnohem více svobodomyslného a překvapivého než tomu bylo do té doby.
RED HOT CHILI PEPPERS sice již nějakou dobu patřili mezi stěžejní představitele funk metalu, měli za sebou čtyři alternativně znějící alba diskutabilní kvality, navíc zmítaná jejich typicky neposedným groovem, ve kterém v průběhu celých osmdesátých let doslova absentovala melodika příznačná pro jejich pozdější éru, ale že by se jednalo o kapelu celosvětově proslulou, to se říci opravdu nedalo.
Poslední z jejich prvních čtyř nahrávek – „Mother´s Milk“, na které již účinkovali dva nový členové – mladičký kytarista John Frusciante a vynikající bubeník Chad Smith, sice dostala Papriky více do zorného pole médií a hlavně započala jejich tradiční spolupráci s producentským guru Rickem Rubinem, který vždy hodně ulítával na syrových pouličních beatech, funku, rapu, ale také na hudbě vycházející z dřevních amerických tradic rocku a blues.
Tehdy se také někteří členové už více než šest let prali s vlastní drogovou závislostí. Ta ostatně stála jejich původního kytaristu Hillela Slovaka v roce 1988 život. Na počátku roku 1991 se tak čtveřice stěhuje do Sídla (The Mansion), tak se totiž do dnes nazývá jeden záhadný desetipokojový dům postavený na počátku dvacátého století v Los Angeles, který v předválečném období vlastnil herec Erroll Flynn a dokonce v něm krátce před ním pobýval i známý iluzionista Harry Houdini. Zkrátka místo opředené množstvím záhad a rovněž jako stvořené k navození té správně hutné, pulzující a energické atmosféry. V průběhu nahrávání (znovu s Rickem Rubinem) se ostatně stalo kapele několik podivuhodných příhod, z nichž nejznámější je ta o Fruscianteho setkání s jakýmsi duchem představujícím muže oděného ve fraku z dvacátých let. Bubeník Chad Smith ostatně uvnitř The Mansion odmítl nocovat a na zkoušky prakticky dojížděl.
Dům byl zamluven na několik měsíců, takže se souběžně z nahráváním ve studiu přímo jamovalo, zkoušelo a vymýšlelo. Vše nasvědčovalo tomu, že zde vznikne opravdu mimořádné dílo, zvlášť když spolupráce zkušenějšího Anthony Kiedise s mladým Johnem Frusciantem na výsledných melodiích, aranžích a kytarových harmoniích, připomínala zanícení dvou workholiků v tranzu, kteří nedokážou vnímat svět kolem sebe. Flea byl rovněž jako urvaný ze řetězu a každý den dohazoval nové fenomenální postupy.
Album „Blood Sugar Sex Magik“ zachytilo největší přednosti Red Hotů a navíc za přispění producenta Rick Rubina posunulo jejich projev plný svěžích groovy figur, funky kytarových partů, psychotických sól a úsečného rapování na vyšší level, než tomu bylo u nich kdykoliv dříve. Co bylo však nejdůležitější? Do skladeb se konečně dostala uspořádanost, přehlednost a silné melodie, které z mnoha zdejších songů udělaly doslova generační hymnické záležitosti. Kdo by dnes neznal takové vtipnosti jako „Give It Away“ nebo „Suck My Kiss“, že? Texty byly rázem plné sexuálních narážek, ale i odkazů na Kiedisovu heroinovou a kokainovou závislost - viz. zjevně nejznámější song alba, skvělá balada „Under The Bridge“, vrcholící dětským sborem, která se stala synonymem pro nový písňovější formát Paprik.
Přestože album trvá přes sedmdesát minut, není zde, snad s vyjímkou blbůstky na závěr - „They´re Red Hot“, žádná zbytečnost, naopak každá ze skladeb obstojí sama za sebe a proto celé dílo zní neuvěřitelně pestře a živelně. Už dva úvodní songy jako „The Power Of Equality“ a „If You Have To Ask“, které zmiňují téma (ne)rovnosti ve společnosti a jsou plné sexuálních narážek, mají obrovský náboj. Titulní song „Blood Sugar Sex Magik“ se stal obrovskou klasikou funk metalu a je postaven na mnoha výtečných kytarových partech. Rockovější tvář kapely představí třeba „Naked In The Rain“ nebo „The Greeting Song“. Rozmáchlá „Sir Psycho Sexy“ je zas funky epickým výletem do psychedelických hájemství. V ní zjevně celé dílo graduje.
Co ještě dodat? Kiedisův projev se ve výsledku ukázal jako jedno z poznávacích znamení tehdejších RED HOT CHILI PEPPERS. Anthony se zde předvedl v mnohem širších hlasových rejstříčcích než tomu bylo na „Mother´s Milk“ – střídal svůj typický sténavý hlas s rozhořčeným rapováním, dokonce často srdnatě pěl v refrénech mnoha zdejších skladeb. Melodie se tedy nakonec ukázaly být tím co odlišilo novinku od předchozí tvorby. Nejpatrnější to bylo ve třech zdejších baladách - „Under The Bridge“, „Breaking The Girl“ nebo „I Could Have Lied“, kterým nechyběla potřebná opravdovost, vášeň i tragika.
Album „Blood Sugar Sex Magik“ se tak stalo již krátce po vydání naprostou klasikou, kterou dodnes uznávají fanoušci i muzikanti rekrutující se z rozličného hudebního prostředí. Jedno z nejlepších alb všech dob s mnoha odkazy na legendární hendrixovskou éru rocku.
Fenomenální funková jízda. Jedno z nejzásadnějších hudebních děl všech dob. Moment, kdy jsme prostřednictvím tohoto neskutečně pestrého a propracovaného díla byli svědky obrození opravdovosti a přirozenosti v rockové potažmo popové kultuře. KLASIKA neoddělitelně spjatá s bouří počátku devadesátek.
Anthony Kiedis
- zpěv
John Frusciante
- kytara
Flea
- baskytara
Chad Smith
- bicí
1. The Power Of Equality
2. If You Have To Ask
3. Breaking The Girl
4. Funky Monks
5. Suck My Kiss
6. I Could Have Lied
7. Mellowship Slinky In B Major
8. The Righteous And The Wicked
9. Give It Way
10. Blood Sugar Sex Magik
11. Under The Bridge
12. Naked In The Rain
13. Apache Rose Peacock
14. The Greeting Song
15. My Lovely Man
16. Sir Psycho Sexy
17. They´re Red Hot
I´m With You (2011)
Stadium Arcadium (2006)
Live From Hyde Park (2004)
Greatest Hits (2003)
By The Way (2002)
Californication (1999)
One Hot Minutes (1995)
Out In L.A. (1994)
What Hits? (1992)
Blood, Sugar, Sex, Magik (1991)
Mother´s Milk (1989)
The Uplift Mofo Party Plan (1987)
Freaky Styley (1985)
Red Hot Chili Peppers (1983)
Vydáno: 1991
Vydavatel: Warner Bros.
Stopáž: 73:55
Produkce: Rick Rubin
Studio: The Mansion, Los Angeles
Rok 1991 znamenal pre RED HOT CHILI PEPPERS tvorivý pretlak. "Každý deň som mal nové skladby na otextovanie," spomína Anthony Keidis na aktivitu hlavne zo strany gitaristu Johna Fruscianteho.
Na jednej strane je na "Blood Sugar Sex Magik" zachytené drogové bahno a pád na dno, na strane druhej je tu nadšenie zo spoločného hrania, priateľstva a magickej atmosféry mesiacov strávených v The Mansion.
Album pritom vôbec nie je technicky dokonalý. Basgitara je pre niekoho priveľmi vytiahnutá na úkor gitary, ktorá si často len tak ševelí na okraji slúchadiel a spevák Keidis má síce svoj nezameniteľný prejav, vyžadoval by však prácu hlasového pedagóga.
Toto je presne to, čo odlišuje "Blood Sugar Sex Magik" od súčasnej perfekcionistickej produkcie. To, z čoho behá mráz po chrbte.
-bez slovního hodnocení-
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.