OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Přestože se by na debutu velšských MANIC STREET PREACHERS „Generation Terrorists“ dala najít nejedna moucha, tak ho lze, bez mrknutí kuřího oka, zařadit do zlaté pokladnice rockové hudby. Třiadvacetiletí výrostci z Blackwoodu příjemně překvapili vlastním svěžím kytarovým vyzněním, jenž mísilo rebelskou energii s ponuře šmrncnutou melodikou zastřešovanou buřičsko-romantickými texty. Celou auru kolem kvarteta navíc dokreslovala popudlivá, neméně poutavá, gothic-glamová image. Zkrátka ideální mix všeho, čeho co si tehdejší rozpačitá doba, spojená s rozsáhlými sociálními mutacemi žádala.
„Gold Against The Soul“ vyšla necelý rok a půl po prvotině, ze které si vzala ponaučení především po producentské stránce. Tam, kde debut občas uvadal díky nevyváženosti osmnácti položek připálených na stopáži hodiny a čtvrt, tam dvojka, na ploše klasických čtyřiceti minut, představuje vzácně vyrovnané a skladatelsky semknuté desatero chytlavých rockových skladeb. Kapela se zde pomalu začíná ponořovat do větší hudební ponurosti a i celkové vyznění desky je daleko zemitější, než to kolikrát až punkově přímočaré předchůdcovo.
Většina skladeb je vystavěna na převažující intenzitě hlouběji laděných kytar, kmitajících mezi rychlejšími a středními tempy, jež jsou nápaditě prokládány i oddechovějšími pasážemi. Jednotlivé položky zdaleka nefungují na první signální a krása vrstvených kytarových vyhrávek, kterým občas dělají nesmělou společnost doprovodné hammondy a smyčce (např. „From Despair To Where“), potřebuje nějaký ten poslech, aby zafungovala v plné síle.
Za vztyčné body alba se dají označit skladby „La Tristesse Durera (Scream To A Sigh)“, „Life Becoming A Landslide“ a „Roses In The Hospital“. Trojce mírnějších „radiových“ popěvků je na rozpisce rozmístněna tak, aby vhodně mírnila kytarové návaly svých hrubějších sousedů. Pokud si z prvního poslechu něco odnesete, tak to budou právě nebezpečně návykové melodie a refrény těchto písní. A právě podobná uvolněnost jakoby definovala i budoucí skladatelské cítění tělesa. Je totiž nutné zmínit, že po třetí desce „The Holy Bible“, kde byla surovost (post) punkové psychedelie dotažena k naprosté dokonalosti, se tvůrčí nálady Velšanů, pro mnohé překvapivě, razantně obrací a míří až kamsi na hranici poprockových vod.
Těžko také říci do jaké míry se na této proměně podepsalo dodnes nevyjasněné zmizení podivínského kytaristy a skladatele Richeyho Jamese, nicméně i sám zbytek souboru v několika pozdějších rozhovorech přiznával, že potřeboval přeladit na ne tolik vyčerpávající optimistější noty.
V kompletní, dnes už jedenáctipoložkové, diskografii MANIC STREET PREACHERS tedy stojí „Gold Against The Soul“ mezi dvěma, výše zmiňovanými, drahocennými kameny rockové historie a proto není divu, že jeho význam byl svého času poněkud zastíněn. Deska ani nedostala pořádný prostor na to, aby obhájila svoje kvality, jelikož všechny tři opusy vyšly v dosti krátké době po sobě a síla následovníkova kázání, výmluvně rebelující „Svaté knihy“, byla skutečně zdrcující.
Navzdory všem okolnostem i toto album nabízí celou řadu vynikajících skladeb, jež pořád ještě umí řádně zahřát srdce dlouholetého rockera („Nostalgic Pushead“, titulka) a to hlavně díky fantastickým momentům a razanci obou kytar (sólo v „Drug Drug Druggy“), které jsou v řadě případů prokládané citlivými mezihrami, např. triangly ve „Sleepover“. V neposlední řadě nelze nevzpomenout ani na charakteristicky chraplavý Bradfielův vokál, vynikající jak v mírnějších polohách, tak i v zuřivějších průchodech („Yourself“).
Jakožto velký fanda skupiny, která se nikdy nebála sáhnout za bezpečné hranice svého tvůrčího teritoria, a které jsem v tomto snažení, dříve či později, vždy přišel na chuť, nemohu hodnotit „Gold Against The Soul“ jinak než pozitivně a to i s odstupem dvaceti let.
Hudebně vzácně vyrovnané album, jehož význam zastínili nejen lesk jeho předchůdce, ale i jeho následovníka.
James Dean Bradfield
- zpěv, kytary
Richey James Edwards
- kytary, vokály
Nicky Wire
- basa, vokály
Sean Moore
- bicí, perkuse, vokály
1. Sleepflower
2. From Despair To Where
3. La Tristesse Durera (Scream To A Sigh)
4. Yourself
5. Life Becoming A Landslide
6. Drug Drug Druggy
7. Roses In The Hospital
8. Nostalgic Pushead
9. Symphony Of Tourette
10. Gold Against The Soul
The Ultra Vivid Lament (2021)
Resistance Is Futile (2018)
Futurology (2014)
Rewind The Film (2013)
Postcards From A Young Man (2010)
Journal For Plague Lovers (2009)
Send Away The Tigers (2007)
Lifeblood (2004)
Know Your Enemy (2001)
This Is My Truth Tell Me Yours (1998)
Everything Must Go (1996)
Holy Bible (1994)
Gold Against the Soul (1993)
Generation Terrorists (1992)
Datum vydání: Čtvrtek, 24. června 1993
Vydavatel: Columbia
Stopáž: 43:00
Produkce: Dave Eringa
No comment len pocuvat
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.