OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Je obdivuhodné, že sa CODE napriek nestabilite v zostave podarilo predsalen vydať tretí album. Žánrovo slávne mená sa v toku času stratili a máme čo do činenia s hudbobne úplne iným telesom. Tým je podmienený aj výsledný hudobný produkt, ktorý sa snaží zachovať základnú esenciu kapely, no vo výsledku expanduje do trocha odlišných oblastí.
CODE sa vždy snažili o svojsky poňatý teatrálny industriálny black metal, ktorý rozširuje obzory jeho tradičného chápania. O úspešnosti tohto snaženia by sa dalo polemizovať, faktom je, že predchádzajúce albumy boli relatívne populárne. Bremeno tohto odkazu zostalo na pleciach gitaristu Aorta, ktorý zostal jediným pôvodným členom kapely a naverboval kompletne novú zostavu.
Napriek tomu je "Augur Nox" možné bez problémov klasifikovať ako album stavajúci na odkazoch a metamorfózach široko rozvetveného moderného black metalu, charakterizovaného multižánrovou expanziou a kreativitou. Najbližšiu paralelu by som videl v tom, čo robili naposledy ARCTURUS, aj keď so značným posunom k jadru blackmetalovej agresivity.
Z môjho pohľadu novinka odstraňuje množstvo neduhov (spev, prílišná hra na efekt, prekomponovanosť), ktorými trpel "Resplendent Grotesque". "Augur Nox" je jednoznačne zemitejší, inštrumentálne prepracovanejší a vo svojej podstate využíva jasnejšie výrazové prostriedky na podklade veľmi podarených harmónií i kontrastov. Toto všetko jasne definuje hneď prvá skladba "Black Rumination". Latku nastavuje poriadne vysoko.
V nasledujúcich minútach albumu túto úroveň nepodliezame, skôr naopak. Každá skladba v sebe uchováva originálnu myšlienku, nájde sa množstvo miest, kde sa dajú počítať doby ("Becoming Host"), alebo sa dá utápať vo vrstvách gitarových ekvilibristík a riffov ("Trace Of God"). Nezabúda sa pritom na tvrdosť ("Ecdysis") a všadeprítomnú teátrálno-obskúrnu atmosféru.
Okrem kompozičnej pestrosti postavenej na kontrastoch a inštrumentálnej hravosti skladieb je veľkým pozitívom aj spev, ktorý v žiadnom momente neťahá za uši a spája v sebe to najlepšie z ICS Vortexa, Garma a osobitej charizmy. Pridajme k tomu slušnú atmosféru, originálny zvukový kabát s jasne odlíšenými nástrojmi vrátane údernej basgitary ("napr. Glimlight Tourist") a dostávame luxusný album s množstvom prekvapivých zvratov a vrcholov.
V detailoch by sa možno "Augur Nox" dali vyčítať použité výrazové prostriedky, ktoré nedefinujú nové smery, v širšom pohľade by som slabé miesta nevidel. Album je dôstojným duchovným nástupcom diel, akými boli "La Masquerade Infernale" alebo "Written In Waters", pre mňa je jednou z top záležitostí roku 2013 a jednoznačným vrcholom tvorby kapely.
"Augur Nox" je perfekcionisticky dotiahnuté dielo v najlepších intenciách široko rozvetvenej kreativity moderného post black metalu. Album je dôstojným duchovným nástupcom diel, akými boli "La Masquerade Infernale" alebo "Written In Waters", a pre mňa je jednou z top záležitostí roku 2013.
9 / 10
1. Black Rumination
2. Becoming Host
3. Ecdysis
4. Glimlight Tourist
5. Dx
6. Garden Chancery
7. The Lazarus Chord
8. The Shrike Screw
9. Rx
10. Trace of God
11. Harmonies in Cloud
12. White Triptych
Augur Nox (2013)
Resplendent Grotesque (2009)
Nouveau Gloaming (2005)
Neurotransmission-Amplified Thought Chemistry (promo) (2002)
Vydáno: 2013
Vydavatel: Agonia Records
Stopáž: 54:33
-bez slovního hodnocení-
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.