OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Tedy ne, že by předchozí počiny PERIPHERY nebyly více méně kolektivním dílem, ale přijít s nahrávkou, kde každou jednotlivou skladbu složí jeden člen týmu, je vskutku originálním počinem. Možná i z tohoto důvodu ani kapela samotná nepovažuje „Clear“ za EP, k čemuž jinak kratší stopáž přímo svádí, ale naopak by se prý mělo jednat o něco, co se vymyká z klasického rámce chápání diskografie.
Ať je to jak chce, Američané zde prezentují poněkud odlišné pojetí, které je proslavilo na minulých albech. Příznivci progrese v moderním metalu si sice nemusí dát odchod, ale menší pohov by rozhodně nebyl na škodu. Jelikož máme tedy co dělat s něčím, co by se dalo nazvat krátkodobou(?) odbočkou z původně naplánované cesty, nelze na nahrávku, jež vyšla začátkem letošního roku ani klást nároky, kterým čelily předchozí 2 řadové desky PERIPHERY.
Výsledek pak představuje zajímavý mišmaš tvůrčích myšlenek jednotlivých person z tohoto početného ansámblu. Skoro by se dalo říci, že spíše než nějaké ucelené album by se mohlo jednat o kompilaci, ale stále i navzdory silně autonomnímu pojetí každé skladby tady pár tmelících prvků existuje. Určitě jím zůstává, i přes jistý ideologický odklon od djentu, tj. žánru, který skupina pomáhala definovat, aspirace tvořit svěží metalovou modernu, která se nehodlát zříct žádné ze svých základních hodnot.
PERIPHERY tak nadále zůstávají tím ostře znějícím orchestrem, sázejícím na silně muzikální přístup, jenž spočívá někdy možná až v přehnaně profesorském přístupu i tam, kde se to zrovna moc nehodí, ale zároveň i dokonale sladěným a dobře šlapajícím tělesem. Zvolnění napětí, výraznější příklon k melodice ve vokálech a zjednodušení rytmiky znamenají ve výsledku mnohem písničkovější formu. Formu, která po většinu své dosavadní existence hledající a bádající skupině až překvapivě sedí.
Určitým pojítkem s předchozím počínáním může být dvojice instrumentálních skladeb „Zero“ a „Extraneous“, přičemž prvně jmenovaná by na řadové desky zapadla asi nejvíce. Naproti tomu zde máme až nečekaně přímočaré a úderný skladby „The Summer Jam“ anebo „The Parade Of Ashes“. Ta první překvapí velice odlehčeným melodickým motivem, který by bez problémů ovládl i kalifornské pláže. Tedy za předpokladu, že by vyznavači surfování zvládli poslech i krapet složitější muziky, než je punkrock.
Na základě přístupu PERIPHERY k tomuto dílu lze pak těžko předjímat, jestli registrujeme první pokusy o novou vlnu, kterou si pracovně pojmenujme třebas „post-djent“ anebo nás skupina na své další řadovce opět „uklidní“ a nabídne nové sousto pro hladovce lačné po dalších a dalších polyrytmech. Nadsázku stranou, americká kapela totiž evidentně nechce stát na místě a naopak se snaží udělat vše pro to, aby přežila vlnu, jež ji vynesla nahoru. Talentu a potenciálu na to má dost. Tato zdařilá nahrávka je toho jen takovým malým potvrzením. To hlavní by mělo pak přijít až s třetí řadovou deskou.
Pouhé vyprázdňování šuplíků anebo menší odbočka v důsledku tvůrčího přetlaku? Odpovězte si sami!
7 / 10
Spencer Sotelo
- vokály
Misha "Bulb" Mansoor
- kytara
Jake Bowen
- kytara, klávesy
Mark Holcomb
- kytara
Adam "Nolly" Getgood
- basa
Matt Halpern
- bicí
1. Overture
2. The Summer Jam
3. Feed The Ground
4. Zero
5. The Parade Of Ashes
6. Extraneous
7. Pale Aura
Vydáno: 2014
Vydavatel: Sumerian Records
Stopáž: 29:12
Produkce: Taylor Larson
Studio: Top Secret Audio
Mne sa Clear paci viac ako debut. A vobec by som sa neurazil za viac melodii a elektroniky na ukor matematiky.
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.